arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

نشریه آلمانی: سازوکار ویژه مالی تاثیر تحریم های آمریکا را به حداقل می رساند

درحالیکه گمانه زنی ها در خصوص چگونگی نقش آفرینی سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در چهارچوب سازوکار ویژه مالی ( SPV) همچنان ادامه دارد ؛ نشریه آلمانی تاگس شاو نوشت که ساز و کار ویژه مالی ؛ تاثیر تحریم هایی آمریکا را به حداقل می رساند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درحالیکه گمانه زنی ها در خصوص چگونگی نقش آفرینی سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در چهارچوب سازوکار ویژه مالی ( SPV) همچنان ادامه دارد ؛ یک نشریه آلمانی نوشت که ساز و کار ویژه مالی ؛ تاثیر تحریم هایی آمریکا را به حداقل می رساند.

به گزارش ایرنا ، نشریه آلمانی «تاگس شاو» ؛ در گزارشی با اشاره به وجود اختلافات بین سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس برای دور زدن تحریم های ایران با اجرای سازو کار مالی ویژه (SPV) از وجود برخی موانع دیگر در مسیر به نتیجه رسیدن این تصمیم خبر داد.
براساس این گزارش ؛ ساز و کار مالی ویژه اروپا و ایران در واقع تلاشی است برای نجات توافق هسته ای و می کوشد با تحت پوشش قراردادن مراودات مالی و تجاری بین نهاد ها و شرکت های ایرانی و اروپایی، تاثیر تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا بر این مراودات را به حداقل برساند.
رسانه های آلمانی به نقل از منابع اطلاعاتی خود اعلام کرده اند ریاست این ساز و کار ویژه که به عنوان یک بورس تبادل کالا بین صادرکنندگان ایران و اروپایی عمل می کند، به عهده یک کارشناس بانکداری از آلمان خواهد بود.
هر چند اشپیگل پیشتر اعلام کرده بود که دفتر مرکزی این سازوکار در پاریس بوده و انگلیس مسئول بخش حسابداری آن است، وزارت خارجه آلمان از این که جزئیات تکنیکی بیشتری در این خصوص به رسانه ها ارائه دهد، خودداری کرده است.
با این حال گفته می شود این ساز و کار به محض نهایی شدن، قابلیت اجرا را دارد.
گزارش تاگس شاو حاکیست: با وجود این اظهار نظرها به نظر می رسد در صورتی که ساز و کار ویژه نهایی شود، اجرای آن دست کم از سوی طرف ایرانی چندین هفته به طول بیانجامد.
بر این اساس ایرانی ها باید نخست ساختار لازم برای اجرای این ساز و کار را ایجاد کنند؛ زیرا طرف اروپایی می خواهد اطمینان حاصل کند قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و عدم تامین مالی اقدامات تروریستی موسوم به لوایح گروه ویژه اقدام مالی در ایران اجرا خواهد شد.
ساز و کار مالی در تلاش است با ایجاد یک کانال پرداخت مالی، بانک های دو طرف را که بیم آن می رود شامل تحریم های آمریکا شوند، دور بزند.
همانگونه که «ساشا لومان» کارشناس مسائل ایران در «بنیاد اقتصاد و سیاست» آلمان می گوید: این اقدام در واقع تلاشی نمادین از سوی اروپا جهت مخالفت با تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در بازگرداندن تحریم های ضدایرانی است.
نکته دیگر این است که ساز و کار مالی به عنوان یک ژست دوستانه از سوی اروپایی ها برای جلوگیری از نابودی توافق هسته ای، حتی در صورت اجرایی شدن به ایجاد کانالی برای ورود اجناس بشردوستانه از قبیل دارو، مواد غذایی و مصرفی است.
اروپایی ها در این خصوص بسیار محتاطانه عمل کرده و کوشیده اند در این ساز و کار بحث صادرات نفت ایران به اروپا مطرح نشود، زیرا بیم دارند این امر موجب خشم آمریکا شده و اقدامات تلافی جویانه واشنگتن علیه آنها را در پی داشته باشد.
قرار بود جزئیات این سازوکار ویژه مالی روز دوشنبه در نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل بررسی شود با این حال در این روز اعلام شد به دلیل تداوم اختلافات داخلی در اتحادیه اروپا، بیانیه «جمع بندی» این اتحادیه درباره ایران چند روز به تاخیر افتاده است.
به دنبال این اتفاق، روز سه شنبه «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار با رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اتریش ضمن انتقاد از تاخیر اروپا در راه اندازی سازوکارمالی گفت: به هم خوردن تعادل برجام تبعات زیادی برای منطقه اروپا و جهان در پی خواهد داشت.

نظرات بینندگان