arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰

گرمترين سالهاي کره زمين در پانزده سال اخير بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان جهانی هواشناسی امروز سه شنبه اعلام کرد سیزده سالی که کره زمین آنها را به عنوان گرمترین سالها می شناسد همه در محدوده پانزده سال اخیر از سال هزار و نهصد و نود و هفت به بعد ثبت شده است.

این سازمان با انتشار سندی در حاشیه مذاکرات مربوط به تغییرات اقلیمی در دوربان آفریقای جنوبی اعلام کرد دمای متوسط هوا در دهه اخیر یعنی حد فاصل سال دو هزار و دو تا دو هزار و یازده چهل و شش صدم درجه سانتیگراد بالاتر از متوسط دمای هوا بوده است.

سازمان جهانی هواشناسی این رقم را بالاترین دمای هوا دانسته که تا کنون ثبت شده است. این سازمان در سند خود اعلام کرده است پس از پشت سر گذاشتن رکورد بی سابقه دمای هوا در سال دو هزار و ده ، از ابتدای افزایش درجه حرارت هوا در سال هزار و هشتصد و پنجاه تا کنون سال دو هزار و یازده به عنوان دهمین سال گرم در سطح جهانی ثبت شده است. این رکورد درجه حرارت به ویژه با پدیده لانینا ارتباط دارد. ل

انینا وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی، آب سردتر از حالت طبیعی می شود.

لانینا تقریباً متضاد النینو است.

لانینا در هر سه تا هفت سال اتفاق می افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می شود.

این پدیده حاصل تغییر اختلاف فشار منطقه ای است و اجازه می دهد سطح آب‌های اقیانوس در قسمت شرقی سردتر از حالت معمول شود و در قسمت‌های غربی گرم تر از حالت عادی گسترش یابد.

علل لانینا برعکس عواملی است که در ایجاد النینو موثر هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از دوربان (‌آفریقای جنوبی) ، سازمان جهانی هواشناسی به صورت همزمان یک نسخه موقت از بیانیه سالانه خود را که انتظار می رود اوایل سال دو هزار و دوازده منتشر شود در ژنو و دوربان ارائه کرده است. کنفرانس سالانه سازمان ملل برای بررسی تغییرات اقلیمی از دیروز دوشنبه با حضور حدود یکصد و نود کشور در حال برگزاری است.
نظرات بینندگان