arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷

آیا باید از رشد خیره کننده شرکت آمازون بترسیم؟ / جف بیزوس می گوید«نه» رقبا می گویند «بله»!

یک سال پیش، جف بیزوس مدیرعامل آمازون در جمع کارمندان شرکت آمازون گفت که دیگر شرکت ها نباید از آمازون بترسند چرا که رقابت بین امازون و دیگران به رشدی دو جانبه منتهی می شود. اما رشد فعلی آمازون به معنای واقعی کلمه باعث هراس فعالان ارشد بازار فناوری شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک سال پیش، جف بیزوس مدیرعامل آمازون در جمع کارمندان شرکت آمازون گفت که دیگر شرکت ها نباید از آمازون بترسند چرا که رقابت بین امازون و دیگران به رشدی دو جانبه منتهی می شود. اما رشد فعلی آمازون به معنای واقعی کلمه باعث هراس فعالان ارشد بازار فناوری شده است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، در ماه مارس 2018 بیزوس در جمع کارمندانش گفت: " در زندگی واقعی فرصت های زیادی برای پیروزی وجود دارد و آمازون تنها یکی از این فرصت ها را در اختیار دارد."

اما حقیقت این است که رشد آمازون طی سال های اخیر تا حدی خیره کننده بوده که بسیاری از رقبای اصلی آمازون صرفا به دنیال یافتن راه هایی برای موفقیت و زنده ماندن در برابر آمازون هستند.

پایگاه خبری بی بی سی در ماه مارس گذشته، از بیزوس خواست تا از تشدید ترس بیش از حد برخی رقبای  آمازون صحبت کند.سوال کننده خاطرنشان کرد که به عنوان بزرگترین تجارت الکترونیک که تقریبا در هر دسته تجاری بزرگ گسترش یافته است، برخی از همکاران و مشتریان آمازون نگران این شرکت هستند.

اما بیزوس صراحتا پاسخ داد که این نگرانی ها همیشه وجود داشته اند و این رسانه ها هستند که به هراس دیگران از آمازون شاخ و برگ می دهند. باهمه این ها نگاهی به نمودار رشد خیره کننده آمازون طی سال های اخیر نشان می دهد نگرانی ها چندان بی پایه و اساس هم نیستند.

ترس از آمازون در سراسر جهان وجود دارد،  در سه ماهه چهارم سال 2017، آمازون بیشترین رشد را بین شرکت ها جهان ثبت کرد گرچه رقبایی مثل والمارت هم بیکار نبودند و سعی کرده اند با ایجاد خلاقیت و مسیریابی مجدد رشد امازون را دور بزنند. در حال حاضر از 65 بازار اصلی خرده فروشی در ایالات متحده، آمازون تا پایان سال 2018 بالغ بر 35 بازار را در اختیار گرفته و این یعنی یک تسلط بی حد و حصر.

چارلز هیل، استاد کسب و کار دانشگاه واشنگتن، در این خصوص می گوید: پتانسیل های برتری آمازون در برابر رقبا بیش از حد است و این نوع ترس رقبا از رشد آمازون غیر منطقی نیست. اما هیل برای دیگر شرکت ها نیز ابراز امیدواری کرد و  گفت: "این یک بازی صفر به صد نیست و مطمئنا برای هررقبای کوچک و بزرگ راههای رشد وجود دارد."

البته برخی نیز معتقدند آمازون برای موفقیت از مسیرهای ناجوانمردانه حرکت کرده است. برای مثال آندره هگیو، استاد کسب و کار دانشگاه بوستون، گفت که برخی از اقدامات تجاری آمازون، نظارت بیشتری را  می طلبد. به عنوان مثال، سیاست آمازون برای جلوگیری از فعالیت های فروشندگان شخص ثالث و جلوگیری از ارائه قیمت های پایین تر در سایتهای دیگر، نگرانی هایی گسترده در حوزه مساول قانونی را ترویج می دهد.

با همه این ها تناقض ها  هنوز باقی هستند و مشخص نیست رشد آمازون می تواند ترسناک و تحقیر کننده باشد یا انگیزه بخش و مثبت. نظر شما چیست؟

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان