arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷

شایعاتی در طب سنتی که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد

پژوهشگر طب سنتی با اشاره به طرح برخی از شایعات در طب سنتی توسط افرادی که شناختی نسبت به این حوزه ندارند گفت: نگاه اسلام به طب سنتی بسیار جامع و عمیق است و اصل مزاج و سبک زندگی در آن مدنظر قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پژوهشگر طب سنتی با اشاره به طرح برخی از شایعات در طب سنتی توسط افرادی که شناختی نسبت به این حوزه ندارند گفت: نگاه اسلام به طب سنتی بسیار جامع و عمیق است و اصل مزاج و سبک زندگی در آن مدنظر قرار دارد.

 

سیدمهدی میرغضنفری پژوهشگر طب سنتی ، در ارتباط با برخی از شایعات در طب سنتی اظهار داشت: امروزه متأسفانه برخی از افراد در حوزه طب سنتی ایران و حتی طب اسلامی اظهارنظر می‌کنند در حالی که هیچ اطلاع دقیقی در این زمینه ندارند.

وی افزود: به طور مثال این افراد به مردم پیشنهاد می‌کنند که از خوردن سردیجات بپرهیزند و بیشتر مصرف گرمی‌جات را مدنظر قرار دهند. همچنین تأکید دارد که مصرف شکر سفید باید ممنوع شود همه عسل بخورند یا حجامت در اسلام توصیه شده و دوای همه دردها است.

میرغضنفری ادامه داد: متأسفانه این افراد گاهی استناد به احادیثی می‌کنند که هیچ سندیتی نداشته و مرتبط به ائمه نیست و ساخته و پرداخته ذهن برخی از افراد است. اینکه توصیه می‌شود همه نمک دریا بخورند و اینکه همه از ظروف مسی استفاده کنند منشأ علمی ندارد چرا باید چای سیاه نخورند و همه چای دارچین استفاده کنند.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه ریشه این مسائل در جهل است و هیچ ارتباطی به طب سنتی ندارد، گفت: نگاه اسلام به سلامت بسیار پیشرفته است و علوم پایه پیشگیری و درمان در آن مدنظر قرار دارد. نگاه عمیقی اسلام به این موضوع داشته و توصیه برای همه افراد یکسان نیست.

وی تصریح کرد: باید اصول را در طب سنتی رعایت کنیم نه اینکه یکسری دستورات را مدنظر قرار دهیم. 6 اصل بیداری، سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی، تنظیم ورودی و خروجی بدن، مدیریت استرس، هوای سالم از اصولی است که در طب سنتی مدنظر قرار دارد.

میرغضنفری خاطرنشان کرد: بر همین اساس فرد باید مزاج خود را بشناسد و بر اساس مزاج آن توصیه‌های لازم را انجام دهد و در صورتی که سبک زندگی سالم در فرد مدنظر قرار گیرد و مزاج نیز شناخته شود فرد به ندرت بیمار می‌شود و یا اگر بیمار شود بیماری در آن مزمن نخواهد شد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان