arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
گاردین نوشت:

حمله بی رحمانه «بازی مومو» به کودکان و نوجوانان / جان میلیونها نفر در خطر است / هکرها پشت صحنه را کارگردانی می کنند

مدتی است که مدارس، پلیس و رسانه های بریتانیا به شدت از عوارض خطرناک "بازی مومو" صحبت می کنند، اما به نظر می رسد این اطلاعات نتوانسته آنچنان که انتظار می رفت از مخاطراتی که در کمین نوجوانان است پیشگیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدتی است که مدارس، پلیس و رسانه های بریتانیا به شدت از عوارض خطرناک "بازی مومو" صحبت می کنند، اما به نظر می رسد این اطلاعات نتوانسته آنچنان که انتظار می رفت از مخاطراتی که در کمین نوجوانان است پیشگیری کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، موسسات حمایت از کودکان می گویند بازی مومو چالش های خودکشی آنلاین را رقم می زند و طی ماه های اخیر نرخ آسیب رسانی این بازی به سلامت نوجوانان و کودکان رشدی نگران کننده داشته است.

اما شاید برایتان سوال باشد که اصلا بازی مومو چیست و چگونه جان کودکان و نوجوانان را تهدید می کند.  اگر با" نهنگ آبی" آشنا باشید، درک خطرات بازی مومو برایتان ساده تر می شود، اما در یک تعریف ساده و سریع می توان گفت بازی مومو یک بازی آنلاین چالشی است که به راحتی از طریق شبکه های اجتماعی می تواند عضو بگیرد. تنها کافیست کاربر به اکانت اصلی این بازی پیام دهد تا وارد چرخه بازی شود.

این بازی شامل تصاویر و ویدئوهای ترسناک و مخرب و دستوراتی می شود که کاربر را تشویق می کند اقداماتی بسیار خطرناک را انجام دهد. بدیهی است که کودکان و نوجوانان به خاطر ذهن خلاق و کنجکاو خود بیشتر جذب این بازی می شوند و به عبارتی بیشتر در معرض خطر هستند.

این بازی که در بسیاری از کشورهای اروپایی رواج پیدا کرده، والدین و مسئولان بریتانیایی را به طوح آورده است. درواقع بسیاری از کودکان از طریق واتس اپ با شخصیت خیالی مومو، ارتباط دارند و هراس های بزرگ خود را در دنیای واقعی تعبیر می کنند. شخصیت اصلی این بازی یعنی مومو شبیه به شخصیت ترسناک فیلم های ژاپنی است که یاداور کاراکتر ترسناک سری فیلم های حلقه هم محسوب می شود.آنل لانگفیلد، کمیساریای حقوق  کودکان در انگلیس در این خصوص می گوید : "ما تمام تلاش خود را برای برجسته کردن خطرات این بازی برای کودکان، به خصوص در نسخه آنلاین، به کار بسته ایم و بسیار مهم است که عقب نشینی نکنیم و خطر واقعی را برای والدین مشخص کنیم."

لانگفیلد، که مسئولیت هماهنگی بین نظرات  والدین و منافع کودکان را عهده دار است، والدین را تشویق می کند تا با فرزندانشان صحبت کنند  و پیشنهاد می کنند که والدین بر فعالیت های فرزندان خود در شبکه های اجتماعی نظارت کنند.

با همه این ها به نظر می رسد بسیاری از مردم عادی و مسئولان دولتی هنوز متوجه عمق خطرات این بازی نیستند. برای مثال آندره لیززوم، از اعضای کابینه دولت بریتانیا در این خصوص می گوید: ما نیز در مورد بازی مومو نگرانیم اما مصداق دقیقی از وضعیت خطر این بازی نداریم."

 از سوی دیگر برخی منایع خبری معتقدند هکرها در حال کارگردانی پشت صحنه این وقایع هستند. درواقع بازی مومو به راحتی می تواند تمامی اطلاعات کاربر را سرقت و رصد کند. ین موضوع نخستین بار توسط بی بی سی مطرح شد و سپس بین کارشناسان دنیای فناوری مورد تایید قرار گرفت. بر اساس این ادعا، تصویر عروسک چالش مومو توسط هکرها برای برداشتن اطلاعات استفاده می شود و سپس  کاربران را تشویق می کند تا یک تماس با سرویس پیام رسانی واتس اپ داشته باشند و در نتیجه شماره تماس کاربر در اختیار هکرها قرار می گیرد و این یک کلاهبرداری خطرناک را رقم می زند.

نظرات بینندگان