arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷

روحانی: در سال ۹۶ هشت بار و سال ۹۷ پنج نفر از سران جهان واسطه پیام برای دیدار با ترامپ شدند؛ اعلام کردم که آمریکا ابتدا باید به برجام بازگردد و جبران کند / نشان داده ایم هم اهل مذاکره ایم و هم از میدان جنگ ترسی نداریم / نقدینگی را کسانی ساختند که موسسات غیر مجاز را افریدند؛ سر مردم را کلاه گذاشتند و خودشان آنها را به خیابانها کشاندند / دولت من غیر جناحی است؛ این موضوع محاسن و مضراتی دارد؛ در زمان ناکامی‌ها، همه خود را کنار کشیده و اعلام برائت می‌کنند / اگر 2، 3 حزب قوی تشکیل شود، می‌تواند در روند امور بسیار مؤثر باشد؛ دموکراسی بدون وجود حزب دشوار است / از لحاظ ذخایر استراتژیک مشکلی نداریم؛ تقریباً همه روزه موجودی تمام ذخایر را چک می‌کنم

رئیس جمهور گفت: ممکن است عده ای بگویند با توجه به شرایط داخلی نباید در عرصه سیاست خارجی، برای کمک به کشورهای همسایه اهمیتی قایل بود. این قابل قبول نیست چرا که ما در دنیایی بهم پیوسته زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم نسبت به همسایگان بی تفاوت باشیم. اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود قطعاً بغداد و اقلیم کردستان سقوط می‌کرد و داعش بر منطقه مسلط می‌شد. حتی اگر گروه تروریستی داعش به مرزهای کشور نیز نزدیک نمی‌شد اما سیل آوارگان و مهاجران عراقی به ایران می‌توانست مسایلی برای کشور بوجود آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه راه دومی جز ایستادگی نداریم ، اظهارداشت: در سال ۹۶ هشت بار و سال ۹۷ پنج نفر از سران جهان واسطه پیام برای دیدار با ترامپ شدند و ما نشان داده ایم هم اهل مذاکره ایم و هم از میدان جنگ ترسی نداریم.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان گیلان با بیان اینکه ملت ایران نشان داد که از سختی ها خسته نمی شود و متکی به خداست، گفت: علیرغم همین مشکلات و تحریمها، بزرگترین پالایشگاهها و پروژه های راه آهن را افتتاح کردیم و بزودی نیز بزرگترین پروژه گازی در عسلویه افتتاح می شود.

رئیس جمهور با تبریک ماه مبارک رجب؛ ماه عبادت، ماه مولای امیرالمؤمنین و ماهی که انسان را برای شعبان و رمضان آماده می‌کند، گفت: بر ادعیه این ماه می‌خوانیم که خداوند به ما کمک کن که رجب ماه عبادت، نماز، روزه و تمرین باشد و در این دعاها به دو مورد ویژه پاکی چشم و کنترل زبان اشاره می‌شود.

روحانی با بیان اینکه بسیاری از انحرافات و مفاسد در زندگی انسان از این دو عضو آغاز می‌شود، افزود: جرقه‌هایی که در مسیر ناصحیح زده می‌شود، گاهی چشم و گاهی زبان آغازگر آن است و از خداوند می‌خواهیم که در این ماه که بر چشم و زبان خود کاملاً کنترل داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به سختی‌های ملت بزرگ ایران در سال 97، تأکید کرد: با این وجود موفقیت‌های کشور در سطح بین‌المللی، جای شکرگزاری در پیشگاه خداوند متعال را دارد و با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، این برای اولین بار از ابتدای انقلاب اسلامی است که تحریم‌های این کشور تنها چند طرفدار بیشتر در دنیا ندارد و اکثریت یا قریب به اتفاق کشورهای جهان با آن مخالف هستند.

روحانی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب آمریکا برای تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران بهانه‌هایی می‌آورد و در مواردی نیز اروپا به آنها حق می‌داد، تصریح کرد: اما الان شرایطی بوجود آمده است که سردمداران تحریم آمریکاست و چند کشور مرتجع به همراه رژیم صهیونیستی از آن طرفداری می‌کنند، اما متحدین این کشور یعنی اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و حتی آمریکای شمالی و در داخل آمریکا نیز معتقدند که این تحریم‌ها علیه ایران درست نبود.

رئیس جمهور با اشاره به نظرسنجی انجام شده در داخل آمریکا مبنی بر اینکه 60 درصد مردم این کشور، معتقد بودند ترامپ حق اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را نداشته است، تأکید کرد: این یک پیروزی سیاسی است و در سازمان ملل متحد نیز شاهد بودیم که اکثریت کشورها این تحریم‌های یکجانبه را تقبیح یا محکوم می‌کردند و تنها چند کشور از آن حمایت کردند و این موفقیت سیاسی، فرهنگی و افکار عمومی بسیار مهم است و نباید این نعمت خداوند را فراموش کرد.

روحانی همچنین به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره و خاطر نشان کرد: برای اولین بار در تاریخ منطقه و جهان تصمیم‌گیری مؤثر و حتی اصلی برای امنیت منطقه و بویژه سوریه توسط 3 کشوری انجام می‌پذیرد که یکی از آنها جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسه آستانه و نشست‌های 3 جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای حل و فصل مسأله سوریه، ادامه داد: الان بسیاری از کشورها، متقاضی پیوستن به این نشست‌های 3 جانبه هستند.

روحانی با طرح این پرسش که آیا تاکنون پیش آمده که ایران در یک حرکت سیاسی مهم منطقه ای و بین‌المللی، نقش اصلی سیاسی را ایفا کند، گفت: این موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران است که در مبارزه با تروریسم توفیقات بزرگی به دست آورده و نباید این مهم فراموش شود.

رئیس جمهور با اشاره به همکاری‌های نیروهای مسلح و دولت در به دست آوردن این موفقیت سیاسی بین‌المللی تأکید کرد: دولت هزینه‌های مادی، سلاح، سیاست خارجی و بخشی از کار اطلاعاتی را به عهده دارد و نیروهای مسلح نیز در میدان مبارزه بار سنگینی بر دوش دارند و این موفقیت با تلاش یکدیگر به دست می‌آید.

روحانی با بیان اینکه برخی ممکن است بگویند با توجه به شرایط داخلی نباید در عرصه سیاست خارجی، برای کمک به کشورهای همسایه اهمیتی قایل بود، تصریح کرد: این قابل قبول نیست چرا که ما در دنیایی بهم پیوسته زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم نسبت به همسایگان بی تفاوت باشیم. اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود قطعاً بغداد و اقلیم کردستان سقوط می‌کرد و داعش بر منطقه مسلط می‌شد.

رئیس جمهور ادامه داد: حتی اگر گروه تروریستی داعش به مرزهای کشور نیز نزدیک نمی‌شد اما سیل آوارگان و مهاجران عراقی به ایران می‌توانست مسایلی برای کشور بوجود آورد و ما باید همانند 40 سال گذشته از آنان پذیرایی می‌کردیم، چرا که جمهوری اسلامی ایران همانند اروپایی‌ها که مرزها را بر روی مهاجرین می‌بندد و یا آمریکا که بر روی آنها سلاح می‌کشد، با آوارگان و مهاجرین برخورد نمی‌کند.

روحانی با تأکید بر اینکه حضور ملت ایران علیرغم سختی‌ها و مشکلات ، نشانگر این است که خسته نمی‌شوند، ایستادگی می کنند و قدرت بزرگ در منطقه هستند، ادامه داد: ملت بزرگ ایران متکی به خداست و پروردگار نیز در این مسیر به آنها یاری می‌رساند.

رئیس جمهور به برگزاری باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن و همچنین اجتماعاتی همانند حضور مردم لاهیجان و رشت در خیابان‌ها برای استقبال از کاروان تدبیر و امید اشاره و تأکید کرد: تواضع مردم نشانگر رشد و آگاهی آنان است و ما می‌دانیم که آنان در زندگی روزمره با سختی‌هایی مواجه هستند اما در عین حال همیشه برای کشور و نظام در صحنه هستند و باید خداوند را برای این نعمت شکرگزار باشیم.

روحانی با اشاره به زلزله کرمانشاه در سال 96، ادامه داد: اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوادثی همانند زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب به گونه‌ای عمل کرد که در عرض یکسال 71 هزار خانه ساخته یا مرمت شد، نشانگر کار بزرگی است که ملت ایران انجام دادند.

رئیس جمهور با ذکر خاطره‌ای از سفر به مناطق زلزله زده کرمانشاه و بیهوش شدن یکی از کادرهای پزشکی بر اثر بی‌خوابی و فعالیت‌های شبانه‌روزی و امدادرسانی به مردم، افزود: انجام 300 عمل جراحی در 48 ساعت کاری بسیار بزرگ بود که در آن زمان اتفاق افتاد و این به معنای ایمان، اخلاق و ایثار مردم است.

روحانی با تأکید بر اینکه واضح است که روزهای سختی برای کشور پیش رو داریم اما راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد، گفت: در سفر به نیویورک در سال 96 مقامات دولت آمریکا 8 بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشتند و در سال 97 نیز 5 رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند اما در آنجا اعلام کردم که زمان و شرایط مناسب برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد.

رئیس جمهور تأکید کرد: در آنجا اعلام کردم که آمریکا ابتدا باید به توافق هسته‌ای برجام بازگردد و جبران نماید، چرا که اینگونه نیست ما عاشق چشم و ابروی آنها باشیم و شاید آنها اینگونه و به دنبال ما باشند.

روحانی با بیان اینکه ما نیز اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم و به دلیل تخصص در این حوزه با قدرت اعلام می‌کنم ترسی از میز مذاکره نداریم، تصریح کرد: منطق و استدلال ما قوی و مطمئن است تا جایی که در دادگاه‌های بین‌المللی در برابر آمریکا موفق شده‌ایم و از میز مذاکره بحث حقوقی و جنگ ترسی نداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با حضور در سازمان ملل متحد با منطق و استدلال سخنان و نکات خود را به گوش جهانیان می‌رساند، گفت: باید به اهداف ملی برسیم چرا که ما عاشق چشم و ابروی منافع ملی کشورمان هستیم و مابقی امور تاکتیک است و هدف، حرکت در مسیر منافع ملی است.

روحانی با اشاره به توطئه‌های آمریکا در سال 97 برای اینکه ملت ایران را بشکند، به موفقیت‌های بزرگ دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 97، همانند افتتاح پالایشگاه، اتصال دو استان ارومیه و گیلان به راه‌آهن سراسری کشوری، اشاره کرد و گفت: تا آخر سال نیز بزرگترین طرح گازی در عسلویه افتتاح می‌شود و تا الان در هر استانی تا هزاران میلیارد پروژه، افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما مأیوس نیستیم و راه را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: البته در میدان مبارزه گاهی شکست می‌خوریم و گاهی نیز پیروز می‌شویم؛ گاهی بدر و گاهی احد است و در این مسیر فراز و نشیب وجود دارد.

روحانی تأکید کرد: در این شرایط باید تلاش کنیم که هزینه‌ها کاهش یابد و البته در این میدان هزینه پرداخت می‌شود و گر نه در میدان جنگ تسلیم خواهیم شد و برای مقاومت، باید هزینه کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تلاش و هنر مسئولین کاهش هزینه‌ها باشد، تأکید کرد: مبنای رابطه جمهوری اسلامی ایران با دنیا منفعت مشترک است و قطعاً یک رابطه یک طرفه نبوده و باید در مراودات با کشورهای دنیا منفعت یکدیگر در نظر گرفته شود وگر نه این مسیر ادامه‌دار نیست.

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه در کشورمان 2 مشکل عمده وجود دارد که باید حل و فصل شود، اظهار داشت: یکی از این مشکلات نبود احزاب قوی است. امروز احزابی که در کشورمان فعالیت دارند، عمدتاً فصلی هستند و شیوه‌های حزبی مرسوم دنیا در آنها رعایت نمی‌شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر 2، 3 حزب قوی در کشورمان تشکیل شود، می‌تواند در روند امور بسیار مؤثر باشد، ضمن اینکه اجرای دمکراسی بدون وجود حزب سخت و دشوار است.

روحانی با اشاره به اینکه دولتش حزبی نیست و فراجناحی است، گفت: حزب باید به مردم تعهد بسپارد و در ایام دشواری به میدان آمده و نسبت به حل و فصل امور در کنار دولت باشد، اما الان به گونه‌ای است که اگر دولت موفقیتی به دست می‌آورد، همه خود را صاحب آن موفقیت می‌دانند و در زمان ناکامی‌ها، خود را کنار کشیده و اعلام برائت می‌کنند.

رئیس جمهور ضعیف بودن بخش خصوصی را یکی دیگر از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه بخش خصوصی در کشورمان وجود دارد، اما آنچنان توانمند نیستند که بتوانند در عرصه منطقه‌ای و جهانی به رقابت بپردازند لذا باید این بخش هر چه بیشتر تقویت شود.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد کشور بر عهده بخش خصوصی آگاه به تجارت جهانی بود، بی‌تردید تحریم‌ها اثر کمتری روی کشورمان می‌گذاشت و اگر چند بانک خصوصی قوی داشتیم با دغدغه کمتری می‌توانستیم با مشکلات مواجه شویم.

رئیس جمهور لزوم ساماندهی بانک‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این راستا چند قدم مهم برداشته شده است و در دولت یازدهم، ریشه مؤسسات اعتباری غیرمجاز کنده شد. اگر چه در این مسیر فحاشی و توهین‌های زیادی به دولت شد که باید وزارت اطلاعات یک روزی پشت صحنه این قضایا را منتشر کند.

روحانی با بیان اینکه نقدینگی را کسانی ساختند که موسسات غیر مجاز را افریدند؛ سر مردم را کلاه گذاشتند و خودشان آنها را به خیابانها کشاندند! ، افزود: در مسیر انحلال مؤسسات غیرمجاز بار سنگینی بر دوش دولت بود و توانستیم حدود 30 هزار میلیارد تومان پول مردم را پرداخت کنیم که البته این کار به طور طبیعی در افزایش نقدینگی تأثیر داشته است، اما نقدینگی اصلی را کسانی ایجاد کردند که مؤسسات غیرمجاز را تأسیس کرده و مردم را به خیابان کشاندند و دولت بخاطر مردم ناچار شد که برای جبران زیان مردم به آنها پول پرداخت کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت گام دوم را برای اصلاحات بانکی آغاز کرده است، گفت: یکی از این گام‌ها ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه است که در این زمینه تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و البته در مسیر اصلاحات بانکی گام‌های دیگری را هم در سال آینده برخواهیم داشت.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان در زمینه پسماند، گفت: اولین اولویت من در زمینه محیط زیست، پسماند بوده و از ابتدا تأکیدات لازم را در این خصوص به رئیس سازمان محیط زیست انجام داده‌ام. البته در این زمینه بنا بود که اعتبار بزرگی را از یکی از کشورها دریافت کنیم که متأسفانه با تحریم‌های جدید مواجه شدیم، اما در عین حال مصمم هستیم، برای مقابله با پسماند اقدامات لازم را انجام دهیم، چرا که مشکل بزرگی برای محیط زیست، سلامت مردم و آلودگی رودخانه‌ها و دریاهای کشورمان است.

رئیس جمهور حل و فصل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در کشورمان میزان مصرف انرژی زیاد است و زمانی که قیمت آن گران می‌شود، زندگی مردم با مشکل مواجه می‌گردد و با قیمت ارزان نیز با مشکل قاچاق مواجه هستیم و لذا بهبود چنین وضعیتی نیازمند ایجاد تحول اقتصادی است.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت تصمیم گرفته که 25 رقم کالا اساسی با ارز 4200 تومان به دست مردم برسد، اما در روند اجرا بعضی از این موارد درست اجرا شده و در برخی موارد نیز شاهد نابسامانی هستیم و برای غلبه بر این مشکلات لازم است همه در کنار هم باشیم و نظارت همگانی شکل بگیرد تا یک دلال نتواند نظم امور را بهم بزند.

رئیس جمهور گفت: اگر چه برای غلبه بر مشکلات قوای دیگر و نیروهای مسلح و امنیتی می‌خواهند کمک کنند، اما از آنجا که مبنای برنامه‌ریزی‌ها مشکل دارد، حریف قاچاق نمی‌شویم و وقتی به طور مثال صادرکنندگان در برخی موارد ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برنمی‌گردانند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شاهد اینگونه مسایل نباشیم.

روحانی گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم برای چند سال این بوده که میزان صادرات غیرنفتی بیش از واردات بوده است و این از زمان دولت مصدق در ایران سابقه نداشته است. البته اینکه از کل ارز حاصل از صادرات چقدر به داخل کشور برگردانده شده موضوع دیگری است.

رئیس جمهور اضافه کرد: بعضاً سیستم‌های نظارتی و در قوانین و آیین‌نامه‌ها مشکلاتی داریم که باید همه آنها را اصلاح کنیم. امسال 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ایم اما متأسفانه بخش عمده کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با ارز 4200 تومانی نیست. لذا باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که وقتی ارز 4200 تومانی برای واردات به تاجری داده می‌شود، بتوان تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده بر آن نظارت داشت.

دکتر روحانی گفت: هدف دولت این است که در حد امکان تلاش کند تا دریافتی کسانی که حقوق ثابت دارند، افزایش یابد. ضمن اینکه بایستی به مستمری‌بگیران هم کمک کنیم و در 3 سال اخیر آنچه به این قشر پرداخت کرده‌ایم، بیش از 4 برابر شده است، اما می‌دانیم که کافی نیست.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت برغم همه مشکلات تلاش می‌کند که کالاهای اساسی به اندازه کافی و وفور در بازار وجود داشته باشد.

دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت نظارت بسیار دقیق در تمام امور، اظهار داشت: راه مبارزه با فساد جز استفاده از سیستم‌های الکترونیکی نیست و با استفاده از این فناوری باید تولیدکننده به مصرف‌کننده متصل شود ضمن اینکه بایستی در تمامی مراحل شفاف‌سازی وجود داشته باشد و از توان سایبری به طور کامل استفاده گردد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر که از تأکیدات دینی‌مان است در حقیقت به معنای نظارت همگانی است. همه مردم باید بتوانند نظارت داشته باشند تا امور اصلاح شود.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز از لحاظ ذخایر استراتژیک هیچ مشکلی در کشور نداریم و تقریباً همه روزه موجودی تمام ذخایر را چک می‌کنم. مشکلی که در این زمینه وجود دارد، عمدتاً در سیستم توزیع است که بایستی در این زمینه به چارچوبی رسیده و آن را با هماهنگی لازم اجرا کنیم تا مردم دغدغه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری خود نداشته باشند.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید بخش خصوصی را وارد میدان کرده و دولت در این زمینه وظیفه دارد حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد.

روحانی سرمایه و فناوری را حلال مشکلات دانست و گفت: باید در زمینه اقتصاد و فناوری‌های نو تلاش‌های مضاعفی انجام دهیم و در این زمینه استان گیلان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که باید آن را فعال سازد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مشکلات استان گیلان پشت سرسبزی آن مخفی مانده است، گفت: دولت مصمم است برای بهبود آبادانی و توسعه استان اقدامات لازم و ضروری را انجام دهد.

روحانی همچنین با اشاره به احداث خط آهن رشت به آستارا گفت: در این زمینه مشکل اصلی تملک اراضی است و اگر این موضوع با کمک مسئولین استانی و مردم برطرف شود، زمان اتمام پروژه طولانی نخواهد بود، چرا که دولت آمادگی دارد اعتبارات آن را به طور کامل و در کوتاه‌ترین زمان پرداخت کند.

نظرات بینندگان