arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۳۹۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

داغ شدن بدن نشانه چیست؟

داغ بودن بدن و احساس گرمای زیاد همیشه خطرناک نیست اما می تواند نشانه وجود یک مشکل در بدن باشد که در این مطلب با جزئیات بیشتر به بررسی آن می پردازیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

داغ بودن بدن و احساس گرمای زیاد همیشه خطرناک نیست اما می تواند نشانه وجود یک مشکل در بدن باشد که در این مطلب با جزئیات بیشتر به بررسی آن می پردازیم.

علت داغی بدن یکی از عوامل زیر است:

 برخی افراد اکثر اوقات احساس گرما می کنند و به عبارتی پوست و بدن آنها گرم است. گاهی علت گرمای بدن با گرمای هوا ارتباط مستقیم دارد و گاهی بیماری های مزمن باعث گرم شدن و داغ شدن بدن می شود که در ادامه به مهم ترین علل آنها اشاره می شود.

داغی بدن بر اثر پرکاری تیروئید

در پرکاری تیروئید hyperthyroidism، غده تیروئید مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید می کند. این هورمون سرعت سوخت و ساز بدن، یعنی سرعت تبدیل سوخت به انرژی، را بالا می برد و در نتیجه باعث می شود احساس گرما کنید. در این شرایط بیشتر احساس تشنگی و گرسنگی می کنید، زیاد عرق می کنید و قلبتان سریع تر می تپد. به علاوه پرکاری تیروئید منجر به اسهال یا بروز جوش های پوستی همراه با خارش می شود. خانم هایی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، پریودهای نامنظم دارند و یا در بارداری دچار مشکل می شوند.

 

یائسگی

یائسگیزمانی است که پریود خانم ها متوقف می شود و معمولا حدود سن 50 سالگی رخ می دهد. یائسگی باعث گر گرفتن می شود. گر گرفتگی شامل افزایش ناگهانی و کوتاه مدت دمای بدن است. یائسگی ممکن است منجر به تعریق شدید، سرگیجه و افزایش ضربان قلب شود.

علائم یائسگی معمولا قبل از آخرین قاعدگی شروع شده و ممکن است چند سال طول بکشند. اگر این علائم شدید باشند، پزشک روش جایگزینی هورمون یا دارو تجویز خواهد کرد تا علائم بهبود پیدا کنند. برخی تغییرات در سبک زندگی نیز به بهبود علائم کمک می کنند.

 

نارسایی اولیه تخمدان Primary Ovarian Insufficiency

این مشکل زمانی رخ می دهد که تخمدان های یک خانم به میزان کافی و طبیعی هورمون استروژن تولید نمی کنند و یا به میزان کافی تخمک آزاد نمی کنند. در این شرایط حامله شدن سخت خواهد بود و فرد ممکن است دچار گر گرفتگی یا تعریق های شبانه شود، که علائمی مشابه دوران یائسگی هستند. در صورت مشاهده علائم یاد شده و هر یک از علائم زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

تب و داغی بدن

بدن شما زمانی که در دمای 37 درجه سانتیگراد باشد، در بهترین شرایط است و عملکرد خوبی دارد، بالاتر از این دما در حقیقت شما دچار تب شده اید، بدن داغ شده و عرق می کند. تب زمانی رخ می دهد که بدن سعی می کند با عوامل بیرونی مانند ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند. نوشیدن مایعات، استراحت و مصرف برخی داروهای بدون نسخه به بهبود شرایط کمک خواهند کرد.

اگر دچار تب 39.5 درجه سانتیگراد یا بالاتر از آن شده اید و بهبود پیدا نمی کنید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. در صورت شاهده علائم دیگری مانند سردرد، سفتی گردن، آشفتگی و تشنج حتما به اورژانس اطلاع دهید.

 

داغی بدن بر اثر مصرف کافئین

 

قهوه های حاوی کافئین باعث هوشیاری و کم خوابی می شوند. مصرف کافئین بیش از حد منجر به افزایش فشار خون، قند خون و افزایش اسید معده می شود و مشکلات خواب را در پی دارد. مراقب میزان مصرف کافئین خود باشید کشف کنید چه میزان کافئین برای شما زیاد است.

 

غذاهای پر از ادویه و داغ شدن بدن

 

شاید متوجه شده باشید زمانی که غذاهای تند و پر از ادویه می خورید، بدن از درون گرم می شود. به نظر مر سد غذاهای حاوی ادویه دمای هسته بدن را افزایش داده و حتی می توانند منجر به تعریق شوند، اما این امر نگران کننده نیست. برخی بررسی ها نشان داده اند که ادویه برای سلامت شما خوب است، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید، به ویژه اگر ادویه باعث ایجاد حس بد در شما می شود.

ورزش

 

هر چه سخت تر ورزش کنید، بدن سوخت بیشتری را می سوزاند و این امر گرمای بیشتری تولید می کند. بدن سعی می کند خون گرم شده را به نزدیک پوست بفرسند و با تعریق بدن خون را خنک کرده و به این ترتیب از شر گرمای به وجود آمده خلاص شود.

اما گاهی بدن نمی تواند به سرعت این گرما را از خود دور کند و دمای هسته بدن افزایش پیدا می کند. این اتفاق در هوای گرم و مرطوب راحت تر رخ می دهد و ممکن است منجر به بروز گرمازدگیشود. گمازدگی شرایط خطرناکی است که نیاز به اقدامات اورژانسی دارد.

 

هوای گرم

 

بدن سعی می کند بدون توجه به هوای محیط دمای خود را در حالت طبیعی حفظ کند. وقتی هوا گرم و مرطوب باشد، بدن خون را به نزدیک پوست می فرستد و آن را از طریق تعریق خنک می کند. اما این اتفاق بلافاصله رخ نمی دهد و کمی طول می کشد تا بدن به دمای طبیعی خود برسد و به گرما غلبه کند. این مدت زمان بسته به سن و سال شما، شرایط جسمی و سلامتی و میزان امادگی متفاوت خواهد بود، اما زمانی که بدن سعی می کند خود را خنک کند، ممکن است احساس گرما کنید.

 

دیابت (نوع یک و دو)

 

در صورت ابتلا به دیابتعروق خونی انطور که باید گشاد نمی شوند و این مسئله رسیدن خون به سمت پوست را دشوار می کند و در نتیجه رهایی از گرما برای بدن سخت می شود. به علاوه غدد عرق که باید بدن را خنک کنند به خوبی کار نمی کنند. این مسئله بازگشت دمای بدن به حالت طبیعی را سخت می کند.

 

سن و سال

 

با افزایش سن سیستم خنک کننده بدن به خوبی کار نمی کند. اگر هوا گرم باشد، قلب باید خون بیشتری را به سمت پوست پمپاژ کند تا بدن احساس خنکی کند. با افزایش سن قلب هم آنقدر قدرتمند نیست، بنابراین کار برای قلب هم سخت تر می شود. آنچه وضعیت را بدتر می کند این است که رگ های خونی هم مانند قبل گشاد نمی شوند، بنابراین خون به اندازه کافی به سطح پوست نمی رسد.

 

بیماری قلبی و عروقی

 

اگر به بیماری قلبی و عروقی مبتلا باشید، رگ های خونی آنطور که باید گشاد نمی شوند و سیستم خنک کنندگی بدن که براسا تعریق کار می کرد، به خوبی عمل نمی کند. این مسئله باعث می شود بدن نتواند به خوبی خود را خنک کند. این مسئله ممکن است خطرناک نیز باشد. قلب ضعیف در ارسال خون به بخش های مختلف بدن دچار مشکل می شود و این امر می تواند منجر به حمله قلبی شود.

 

ننوشیدن آب به مقدار کافی

 

اگر به اندازه کافی به بدن خود آبرسانی نکنید، بدن به اندازه کافی عرق نمی کند و در نتیجه فرایند خنک شدن بدن به خوبی انجام نمی شود. اگر فکر می کنید به اندازه کافی آب نمی نوشید، یک قمقمه یا بطری همیشه همراه خود داشته باشید و در شرایط نیاز حتما کمی آب بنوشید.

 

شکل بدن شما از حالت درست و مناسب خارج شده است

 

زمانی که بدن متناسبی دارید، خنک شدن بدن نیز به درستی انجام می شود. بررسی ها نشان داده اند افرادی که بیشتر ورزش ایروبیک انجام می دهند – ورزش هایی که باعث می شوند قلب خون بیشتری پمپاژ کند - در گرما راحت تر می توانند خود را خنک کنند که علت آن دقیق مشخص نیست. به علاوه این نوع ورزش ها برای قلب، وزن و حتی خلق و خوی شما مناسب است.

 

به هوای گرم عادت ندارید

 

هر چه بیشتر در محیط بیرون و در هوای گرم باشید، عادت کردن به گرما برای بدن راحت تر خواهد شد. برای یک فرد سالم دو هفته طول می کشد تا به آب و هوای جدید عادت کند، اگر بیمار یا پیر باشید، این مدت بیشتر خواهد بود. زمانی که بدن به هوای جدید عادت کرده باشد، احساس خنکی بیشتری می کنید و در صورت کار کردن نیز بدن کمتر دچار مشکل خواهد شد. بهتر است دمای محیط خانه بیشتر از 10 ذدرجه با دمای بیرون تفاوت نداشته باشد.

 

چاقی و اضافه وزن

 

اافرادی که لاغر هستند، راحت تر از افرادی که دچار اضافه وزن هستند، احساس خنکی می کنند. هر چه وزن شما بیشتر باشد، به ازاری هر کیلو گرم از وزن خود، پوست سطحی کمتری دارید، در نتجه قدرت بدن برای خنک کردن خود کمتر می شود. اگر لازم است وزن کم کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 سیمرغ

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴۲
غیر قابل انتشار: ۰
خسرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
23
94
دلیل اصلی افسردگی اعصاب یا پانیک هست
نظرات بینندگان