arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
فارین پالیسی گزارش داد:

جعل سیگنال های GPS در روسیه برای محافظت از ولادیمیر پوتین!

یک تیم پژوهشی مدعی شده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با جعل اطلاعات GPS از حملات و سوء قصدهای احتمالی محافظت می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک تیم پژوهشی مدعی شده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با جعل اطلاعات GPS از حملات و سوء قصدهای احتمالی محافظت می شود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، محققان مرکز تحقیقاتی واشنگتن متوجه شده اند که هر زمان ولادیمیر پوتین نزدیک به بندرگاه، فرودگاه یا اماکن مهم و مختلف می شود اطلاعات GPS این مناطق به شکل کامل مختل می شود.

این گزارش جدید توسط کارشناسان امنیتی با همکاری گروه C4ADSانجام شده ونشان می دهد که پوتین با یک سیستم جاسوسی تلفن همراه قدرتمند حمایت می شود. این سیستم بسیار گسترده تر و قدرتمند تر از آن چیزی است که تا کنون در مورد قدرت روسیه در کنترل سیستم های موقعیت یابی جهانی تصور می شد.

در بخشی از گزارش این تیم می خوانیم: "روسیه همچنان به عنوان پیشگام در این فضا عمل می کند و نشان می دهد که مایل است نه تنها این قابلیت ها را در حفاظت از نقاط و امکانات مهم استراتژیک استفاده کند، بلکه در استفاده از این تکنیک ها برای ارتقای فعالیت های خود در مرزهای سوریه و مرزهای اروپائی روسیه نیز برنامه ریزی کرده است."

ارتش روسیه به عنوان بخشی از تلاش کرملین برای تضعیف نظامی غرب در بخش سلاح های دقیق و هوشمند، سرمایه گذاری های عظیمی در جنگ الکترونیک انجام داده است. سرمایه گذاری های مذکور به طور قابل توجهی توانایی روسیه را برای قطع ارتباطات هوشمند دشمنان افزایش می دهد. این ایده ای است که اغلب در مورد جنگ جهانی الکترونیک مطرح می شود.

مایکل کافمن؛ متخصص نظامی روسیه در CNA(یک سازمان تحقیقاتی در حوزه سیستم های ناوبری) می گوید: "سلاح های هوشمند به افراد هوشمند نیاز دارند تا مواردی  هوشمندانه به آنها بگویند. آنها(سلاح ها) نیاز به موقعیت مختصات دارند. بنابراین سرعت عملیات مستلزم دسترسی مداوم به داده هایی قوی در زمان واقعی است. در نتیجه ارتش روسیه معتقد است که جنگ الکترونیک بخشی از پاسخ به سلطه ایالات متحده در استفاده از سلاح های فوق دقیق و حمله هوایی است."

روسیه این فناوری ها را در اوکراین و سوریه آزموده است. درواقع روسیه در این مناطق بارها سیگنال رادیویی، GPS و سیگنال رادار را مسدود کرده است. در سوریه، نظامیان ایالات متحده بارها از "محیط زیست جنگی تهاجمی" شکایت کرده اند و ارتش ایالات متحده به دنبال  ارتقای قابلیت های جنگ الکترونیک خود است.

اما اکنون تاکید روسیه بر جنگ الکترونیک به جزئیات امنیتی شخصی پوتین گسترش یافته است، که جاسوسی و اختلالات GPS را به عنوان راه محافظت از رهبر روسیه در برابر حملات پهبادهای مهاجم پذیرفته است. استفاده از تکنولوژی جعل کردن موقعیت مکانی نشان می دهد مقیاس توانایی های جنگ الکترونیک روسیه  تا چه حد پیشرفت کرده است.

به طور معمول محافظ ارشدی که با پوتین سفر می کند، سیگنال های GPS غیر نظامی را جعل می کند و گیرنده را با مختصات نادرست برای فرودگاه های محلی ارسال می کند. این مختصات فرودگاه های محلی را انتخاب می کند، زیرا پهبادهای تجاری به طور معمول با مکانیسم های ایمنی فرودگاهی کار می کنند و در نتیجه با مختصات جعلی هنگام ورود به فضای هوایی یک فرودگاه به سرعت فرود امده و خاموش می شوند.

در تئوری، این روش کمک می کند هر نوع پهباد که در هنگام سفر های هوایی پوتین در نزدیکی او پرواز می کنند یا به سرعت فرود آیند یا خاموش شوند. ترس از ترور توسط پهبادها یک واقعیت جدی است چرا که در سال گذشته، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، از سوی یک پهباد مورد هدف سوء قصد قرار گرفت.

 

استفاده از تکنولوژی جاسوسی روسیه شگفت انگیز است. در سپتامبر 2016، پوتین همراه با دیمیتری مدودف، نخست وزیر، به همراه دبیر کل سازمان ملل متحد به تنگه کرچ سفر کرد تا پ پیشرفت یک پل 4 میلیارد دلاری روسیه را بازدید و با کارگران ملاقات کند. در حالی که دو رهبر روسیه در آن منطقه حضور داشتند، سیستم های شناسایی اتوماتیک کشتی های مجاور که به GPS مجهزند، موقعیت مکانی خود را نزدیک فرودگاه های های سیمفروپل در حدود 125 مایل دورتر از کرچ نشان می دادند.

دو سال بعد، پوتین به کرچ بازگشت تا ساخت و ساز در سرتاسر پل جدید را بررسی کند و  باز هم کشتی ها در این منطقه اطلاعات مربوط به مکان های عجیب و غریب را نشان دادند.

محققان C4ADS با بررسی اطلاعات مربوط به موقعیت های دریایی که در دسترس عموم قرار دارند، توانستند اولین براورد از تأثیر گسترده فعالیت های دروغین روسیه را ارائه کنند. بین فوریه 2016 و نوامبر 2018، C4ADS موفق شد به9،883  نمونه جعل و سوء استفاده از موقعیت های مکانی توسط روسیه دست پیدا کند.

کافمن گفت: "این واقعا جالب است زیرا به ما کمک می کند تا تاثیر این قدرت را درک کنیم و بدانیم که از لحاظ جغرافیایی تا چه حد موثر است. در واقع این اطلاعات کمک می کند تا چالش جنگ الکترونیک را اندازه گیری کنید."

جالب است بدانید اغلب مکان هایی که تحت تأثیر جعل GPS قرار گرفته اند و توسط C4ADS مستند شده اند، حوزه های اطراف کریمه، سن پترزبورگ، مسکو، شرق دور ولادیوستوک و پایگاه های نظامی روسیه در سوریه است. بر اساس مستند سازی اطلاعات این گروه مراکزی مثل محل استقرار سلاح های ضد جاسوسی روسیه و ساختمان های دولتی غیر رسمی، از جمله یک کاخ ایتالیایی در دریای سیاه نیز در این فهرست حضور دارد. کرملین همیشه از این که این مکان کاخ پوتین است، فرار کرده است، اما حضور این سیستم  در منطقه مذکور نشان می دهد جعل GPS  در محوطه کاخ می تواند به علت حضور پوتین باشد.

محققان این تکنولوژی را در پایگاه نظامی روسیه در سوریه را کشف کرده اند. با وجود این که هنوز هیچ نشانه ای وجود ندارد که جعل GPS روسیه موجب آسیب مستقیم به غیر نظامیان شده است، اما  امسال  اختلال در GPS یک هواپیمای آمبولانس را در شمال نروژ متوقف کرده و همسایگان روسیه اخیرا از این تداخل شکایت کرده اند.

افزون بر این طی عملیات سال گذشته ناتو در اسکاندیناوی، خلبانان گزارش کردند که مشکلاتی در سیستم GPS خود دارند. نخست وزیر فنلاند، که خود خلبان با تجربه ای است و گاهی اوقات با هواپیمای شخصی برای امور دولتی پرواز می کند،  گفت این یک موضوع خنده دار نیست و حتی می تواند جان مردم عادی را تهدید کند.

البته ارتش روسیه تنها ارتشی نیست که از سیستم تداخل GPS و جعل آن استفاده می کند و طی سال جاری، نظامیان ایالات متحده در سراسر جنوب شرقی ایالات متحده در حال اجرای این نوع آزمون ها بودند.

این فعالیت ها نشان می دهد که چگونه سیستم های GPS آسیب پذیری بالایی برابر دستکاریها دارند. محققان امنیتی سالها به این نکته اشاره کرده اند که چنین سیستمی را می توان به راحتی گمراه کرد و مشخص نیست که تولیدکنندگان این نوع  سیستم ها چگونه قرار است از کاربران محافظت کنند.

این روزها سیستم های GPS  تقریبا همه جا در اقتصاد مدرن حضور دارند و از گوشی های هوشمند و اتومبیل ها تا سیستم های کنترل صنعتی را در بر می گیرند. حتی مراکز دولتی مثل شبکه های برق نیز تحت تاثیر GPS قرار دارد. با ظهور سیستم های پیشرفته های نرم افزاری، جعل سیگنال های GPS آسان و ارزان شده است. طبق گفته C4ADS، هزینه تجهیزات مورد استفاده برای جاسوسی از یک سیگنال GPS حدود 350 دلار است، در حالی که این کار تا همین چند سال پیش حدود 10،000 دلار بود.

 

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان