arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

استاندار: نگرانی از ورود سیلاب افغانستان به سیستان وجود ندارد / ۳۱ نقطه آسیب پذیر شناسایی شده

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب غیر قابل کنترل کشور افغانستان با حداکثر ممکن و بدون خسارت در حال وارد شدن به رودخانه هیرمند است و نگرانی برای آن وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب غیر قابل کنترل کشور افغانستان با حداکثر ممکن و بدون خسارت در حال وارد شدن به رودخانه هیرمند است و نگرانی برای آن وجود ندارد.

احمد علی موهبتی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از منطقه سیستان در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: هم اینک آب با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع بر ثانیه و ارتفاع ۳.۹۰ سانتی متر در حال ورود به منطقه سیستان است.

وی ادامه داد: مسئولان حوزه شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان و پنج شهرستان شمالی استان پای کار هستند و در روز‌های گذشته تمهیدات خوبی را برای ورود آب و استفاده از نعمت الهی پیش بینی کرده اند.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بارندگی‌های اسفندماه، ۳۱ نقطه آسیب پذیر در سیستان شناسایی شد گفت: همزمان با اوج گرفتن آب سیلاب ورودی به منطقه در روز‌های گذشته همه دستگاه‌های دولتی و عمومی از ظرفیت‌های خود حداکثر استفاده برای جلوگیری از بروز خسارت این سیلاب کردند.

وی با قدردانی از بخش خصوصی در همکاری برای کنترل سیلاب اخیر بیان کرد: بخش خصوصی در این روز‌ها با تعطیل کردن کار خود و پای کار آمدن در کنار دستگاه‌های دولتی نسبت به استحکام بخشیدن لازم رودخانه‌ها و کانال‌های سیستان اقدام کردند.

موهبتی گفت: سه نشست مدیریت مدیریت بحران استان در سیستان برای مدیریت سیلاب تشکیل شد.

وی افزود: همزمان با افزایش آب در شب‌های گذشته نگرانی‌هایی به وجود آمد، اما با همت و هماهنگی که صورت گرفت هم اینک سیلاب در حال هدایت به مسیر‌های مورد نظر است و نگرانی وجود ندارد.

استاندار سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد که با آورد خوب رودخانه هیرمند بتوان ذخیره لازم در چاه نیمه‌ها و تالاب بین المللی هامون برای جلوگیری از توفان‌های شن، بحث‌های زیست محیطی و رونق صید و دامداری در منطقه داشته باشیم.

وی ادامه داد: امید می‌رود که این سیلاب زندگی در سیستان را متحول و باری دیگر در این منطقه که روزگاری انبار غلیه ایران بود حداکثر تولیدات را داشته باشیم.

به گزارش ایرنا سیلاب‌های غیر قابل کنترل افغانستان از اواخر اسفند سال گذشته در منطقه سیستان جاری شده است.

این سیلاب‌ها پس از بارندگی‌های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آب شدن برف‌های کوه‌های هندوکش در بالا دست این رودخانه از شب گذشته (جمعه شب) سیلاب شدت بیشتری گرفته است.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.

رودخانه هیرمند از کوه‌های بابایغما از رشته کوه‌های هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می‌شود.

آب این رودخانه از ۲۰ سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سال‌ها سیلاب‌های جزئی ناشی از بارندگی‌ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می‌شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی‌رسید.
سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی‌شود.

نظرات بینندگان