arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید؛ از ۴۰۰ هزارتومان افزایش حقوق برای بازنشسته‌ها تا وعده ۱ میلیونی احمدی نژاد و اعلام پایان معافیت نفتی ایران و بازی امروز پرسپولیسی ها با رقیب سعودی

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار روز گذشته ۱ اردیبهشت ماه ۹۸، را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید؛ از ۴۰۰ هزارتومان افزایش حقوق برای بازنشسته‌ها تا وعده ۱ میلیونی احمدی نژاد و اعلام پایان معافیت نفتی ایران و بازی امروز پرسپولیسی ها با رقیب سعودی

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار روز گذشته ۱ اردیبهشت ماه ۹۸، را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

۴۴۰ هزار تومان؛ حداقل افزایش حقوق بازنشستگان کشوری ---- حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۸، هجده درصد (۱۸%) نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش می‌یابد و حداقل افزایش حقوق نسبت به سال ۱۳۹۷ از مبلغ چهار میلیون و چهارصد هزار (۴.۴۰۰.۰۰۰) ریال کمتر نخواهد بود.

امروز، اعلام پایان معافیت نفتی ایران --- واشنگتن پست گزارش داده که وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز اعلام کند از ۱۲ اردیبهشت، برای هیچ خریدار نفتی ایران، معافیت صادر نمی کند و کشورهایی که از این تصمیم تبعیت نکنند، تحریم خواهند شد. لازم به ذکر است که چین و هند بزرگترین وارد کنندگان نفت از ایران هستند.

یکشنبه خونین --- بامداد یک‌شنبه چندین انفجار همزمان در سه کلیسا و سه هتل در سری‌لانکا ۲۰۷ کشته و حدود ۵۰۰ زخمی به‌جا گذاشت. دو مورد از این انفجارها که همزمان با عید پاک در شهر کلمبو، پایتخت، رخ داده توسط عاملان انتحاری انجام شده است. سریلانکا حدود یک و نیم میلیون یعنی معادل ۷ درصد از جمعیت این کشور مسیحی دارد که عمده آنها کاتولیک هستند. بیش از ۷۰ درصد از جمعیت این کشور بودایی هستند که اکثریت جمعیت را به خود اختصاص می دهند. هندوها بیش از ۱۲ درصد و مسلمانان بیش از ۹ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

ورود سامانه بارشی جدید از امروز --- از امروز بارش برف و باران در برخی استان‌ها شروع می شود. این سامانه، اواخر روز سه شنبه از کشور خارج می‌شود. همچنین در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه با کاهش ۳ تا ۷ درجه‌ای دما روبرو خواهیم بود.

تورم فروردین، چند درصد؟! ---  بنابر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی(سال گذشته) به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠.٦ درصد رسید.  براساس این آمار در فروردین ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۱.۴ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۱.۴ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

الاهلی عربستان - پرسپولیس ایران؛ شاگردان برانکو به دنبال صدر جدول --- تیم پرسپولیس در اولین دیدار دور برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا امروز دوشنبه به مصاف تیم الاهلی عربستان می رود. پرسپولیس در صورت پیروزی در بازی دوشنبه شانس رسیدن به صدر گروه را دارد. الاهلی در بازی رفت تیمی خطرناک و منسجم نشان داد که دوبار توپ را به تیرک دروازه پرسپولیس هم کوبید. پرسپولیس فصل گذشته نیز در مرحله یک چهارم نهایی دو بار با الاهلی بازی کرد، یک بار ۳بر یک این تیم را شکست داد و یک بارهم به نتیجه مساوی ۲ بر ۲ دست پیدا کرد.

یک کمدین رئیس جمهور اوکراین شد --- نظرسنجی از رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد ولودیمیر زلنسکی با هفتاد و سه درصد آرا رئیس جمهور اوکراین می‌شود.  زلنسکی که ٤١ سال دارد سابقه‌ای در سیاست نداشت و بیشتر بعنوان کمدین شناخته می‌شد. او عمده معروفیت خود را از بازی در یک سریال تلویزیونی به دست آورده بود، در نقش کسی که تصادفی رئیس جمهور اوکراین شده بود.

احمدی نژاد، وعده و دیگر هیچ...   ---  احمدی نژاد با حضور در در توابع قزوین در اظهاراتی که شبیه به وعده های انتخاباتی بود، گفت: با تقسیم منابعی مانند انرژی به هر ایرانی یک میلیون تومان در ماه می رسد. او همچنین منتقدان خود را به تخریب وجهه ی او متهم کرد و گفت:  برخی در حال شایعه پراکنی در مورد بنده هستند و برخی طیفها که طرفداری نیز ندارند از آنها پیروی می کنند. بیرونی ها هم فکر می کنند با تخریب من راه برای سلطه آنها باز می شود و برخی داخلی ها نیزفکر می کنند مردم به آنها اعتماد دارند . 

معافیت از تحریم برای دولت های خارجی در ارتباط با سپاه --- رویترز گزارش داد که ه مقام کنونی و سه مقام سابق آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن قصد دارد برای دولت‌های خارجی از جمله عراق، نهادها و سازمان‌های مردم نهادی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تعامل هستند معافیت از تحریم‌ قائل شود.

گلشیفته فراهانی در کنار بازیگر مشهور هالیوود --- به تازگی و بعد از جشنواره های مختلفی که فیلم Girls of the Sun با بازی گلشیفته فراهانی اکران شد شاهد پخش اولین تریلر این فیلم بودیم و حالا خبر میرسد این بازیگر قرار است تا با کالین فارل (Colin Farrell) در فیلم After Yang همبازی شود.

سردار سلامی فرمانده سپاه شد --- رهبر معظم انقلاب در حکمی سردار حسین سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. رهبری همچنین در حکم جداگانه‌ای سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری را به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیةالله الاعظم منصوب کردند. 

سوءاستفاده در «پلدختر»؛ نرخ اجاره «چند برابر» شد --- یکی از سیل‌زدگان شهرستان پلدختر گفته که در این شهرستان بعد از سیل، تورم چندبرابر شده؛ از خانه‌های استیجاری گرفته تا اقلام غذایی و... بنگاهی‌ها، اجاره‌خانه‌های باقیمانده را چند برابر کرده‌اند؛ اگر از این منطقه سیل زده بخواهیم برویم به شرق شهرستان، باید چند برابر گذشته، اجاره خانه بپردازیم.

ترامپ بازهم به استیضاح نزدیک شد؟ --- دموکراتهای ارشدکنگره اعلام کردند در صورتی که بررسیهای آنها ثابت کند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درجریان تحقیقات رابرت مولر کارشکنی کرده، ممکن است که روند استیضاح وی آغاز شود.

نظرات بینندگان