arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

دانشمند چینی مدعی اصلاح نژاد انسان متقلب بود؟ / نگاهی به سرانجام پرونده ویرایش ژنوم انسان

یکی از خبرهای جنجالی سال گذشته میلادی را می توان خبر دستکاری ژن های انسانی توسط یک دانشمند چینی دانست، موضوعی که به سرعت باعث شد این دانشمند از کار خود تعلیق و دادگاهی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از خبرهای جنجالی سال گذشته میلادی را می توان خبر دستکاری ژن های انسانی توسط یک دانشمند چینی دانست، موضوعی که به سرعت باعث شد این دانشمند از کار خود تعلیق و دادگاهی شود.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، جیانکوی هه دانشمندی چینی است که سال گذشته میلادی مدعی شد نخستین نوزادان دستکاری ژنتیکی شده جهان را به دنیا آورده است.

این داشنمند چینی مدعی شد که با استفاده از روش ویرایش یا اصلاح ژن یک جفت نوزاد دختر دوقلو را ویرایش کرده است تا آنها را نسبت به ویروس اچ‌آی‌وی مقاوم کند. اما به محض انتشار این خبر مقام های مختلف وزارت بهداشت چین و البته نهادهای حقوق بشری وارد صحنه شدند و به این اقدام اعتراض کردند.

جالب است که این دانشمند چینی در نخستین مصاحبه های خود اعلام کرده بود برای انجام این کار احساس مسئولیت می کرده است. اما این اقدام با واکنش های بسیار سنگینی رو به رو شد. با این وجود اکنون این ادعا وارد فاز دیگری شده است، چرا که دو محقق چینی دیگر در مقاله ای علمی می گویند ادعای جیانکوی از اساس غلط و دروغین است و هیچ روش اثبات شده ای برای ویرایش ژن های انسان وجود ندارد.

به اعتقاد این دو کارشناس چینی داده های ارائه شده توسط جیانکوی نه تنها غیر اخلاقی، بلکه از لحاظ علمی ناقص است.این مقاله که از سوی آکادمی علوم چینی منتشر شده است، کار  جیانکوی را تجزیه می کند. انتقادهای آنها به او به موضوع هدف قرار دادن ژن CCR5 و روش او برای اعتبار سنجی نتایج و استدلال پشت انجام این آزمایش است.

بر اساس این پژوهش هیچ یک از جنین های پرورش یافته توسط این ادعا مصونیتی در برابر بیماری خاصی نخواهند داشت و ادعای جیانکوی دروغ محض است. آنها می گویند داده های او  "پوچ" است و کیفیت علمی بسیار ضعیفی دارد.

 

 

 

نظرات بینندگان