arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰

تغییر هویت سلولی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسین هاوشکی: یاخته های مغزی تغییر هویت می دهند!
در یک دهه اخیر پژوهشگران در تلاش بوده اند با برنامه ریزی دوباره سلول ها، هویت آنها را تغییر دهند. سلول های قلبی بیش از سلول های دیگر در «پزشکی باز زایی» مورد توجه بوده اند، زیرا پزشکان امیدوارند با دستکاری هویتی سلول های دیگر و جایگزینی با همتایان آسیب دیده قلبی آنها، بافت های پمپ حیاتی بدن را احیا کنند.
در این راستا پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا برای نخستین بار توانسته اند سلول های غیر قلبی را با انتقال «RNA» مستقیماً به سلول های قلبی تبدیل کنند.
با دانستن این نظریه که ویژگی های هر سلول را مولکول های «RNA» پیغام بر حمل می کنند، پژوهشگران دو گونه متفاوت سلولی آستروسیت(سلول ستاره ای مغز) و فیبروبلست(سلول پوستی) را با استفاده از مولکول های «RNA» پیغام بر به سلول قلبی تبدیل کرده اند. مولکول های «RNA» پیغام بر(mRNA) ساز و کار فرایند شیمیایی ساخت پروتئین ها را با خود حمل می کنند.
با این شیوه نوین می توان سلول درمانی را در بیماری های قلبی- عروقی(کاردیوواسکولار) به کار گرفت. آنچه در این روش تازگی دارد تبدیل یک گونه سلولی تنها با استفاده از «RNA» به سلول قلبی است.
فرایند تغییر هویت سلولی با تزریق انبوهی از «RNA»های پیغام بر سلول های قلب به سلول های مغز یا پوست آغاز می شود و ادامه کار در سلول های میزبان اتفاق می افتد. «RNA»های پیغام بر کار راهبری «DNA» هسته سلول میزبان را بر عهده می گیرند تا «RNA»های سلول را به گونه های فعال در سلول های مقصد(سلول های قلبی) تبدیل کنند. در نهایت ویژگی های سلول های میزبان با سلول های مقصد همسان می شود.
نظرات بینندگان