arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
نیویورک تایمز:

افزایش اختلاف ها در میان اطرافیان ترامپ بر سر ایران / طیف مخالف بولتون در کاخ سفید خواستار محدود شدن آرایش نظامی آمریکا هستند

این روزنامه آمریکایی نوشت: ایران از طریق ایجاد یک بحران بین‌المللی، تشدید تنش‌ها و افزایش قیمت نفت می‌تواند به دولت ترامپ نشان دهد که کمپین فشار چه هزینه‌ای برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. ترامپ به طور آشکار اعلام کرده است که اهمیت زیادی برای قیمت نفت قائل است و مقامات ایرانی از این موضوع آگاه هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افزایش اختلاف ها در کاخ سفید بر سر ایران / مخالفان بولتون خواستار محدود شدن آرایش جنگی آمریکا هستند

نیویورک تایمز نوشت: پنتاگون سامانه ضد موشکی پاتریوت را به منظور تقویت قوای دفاعی خود در مقابل ایران به خاورمیانه می‌فرستد. یک مقام رسمی پنتاگون روز جمعه گفت که این اقدام بخشی از مجموعه آرایش گیری های نظامی برنامه ریزی شده در راستای جلوگیری از حملات ایران یا نیروهای نیابتی این کشور است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: بدین ترتیب درست چند ماه بعد از آنکه چهار سامانه ضد موشکی پاتریوت منطقه را ترک کرده بودند، یکی از آن‌ها به خلیج‌فارس باز خواهد گشت. علاوه بر این، پنتاگون گفت که یکی از کشتی‌های نیروی دریایی خود در منطقه را با کشتی قدرتمندتری با نام آرلینگتون جایگزین خواهد کرد. آرلینگتون یک شناور رزم آب‌خاکی طراحی شده برای حمل تفنگداران دریایی و هلیکوپترهای جنگی است.

مطابق با گفته‌های مقامات پنتاگون، تحرک‌های اخیر بخشی از درخواست فرماندهی مرکزی نظامی در منطقه بعد از انتشار اطلاعات {ادعایی} جدید توسط دولت ترامپ در مورد آرایش گیری نیروهای نیابتی ایران در سوریه و عراق برای حمله به نیروهای آمریکایی هستند. در نتیجه، پنتاگون این هفته بمب‌افکن‌های خود را به پایگاه هوایی العدید در قطر فرستاد و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن نیز از طریق کانال سوئز در حال سفر کردن به خلیج‌فارس است.

اما در حال حاضر شاهد افزایش اختلافات بین دو گروه از مقامات دولت ترامپ هستیم. گروهی خواستار محدود ساختن استقرار ادوات و ابزار جنگی و ناوها هستند، و گروهی ستیزه جو معتقدند که امریکا باید امریکا درگیری با ایران در مقیاس بزرگ باشد.

مطابق با گزارش دو مقام رسمی آمریکایی، این هفته به برنامه ریزان نظامی دستور داده شد که برای یک آرایش نظامی بسیار بزرگ در منطقه در صورت تقابل نظامی با ایران آماده شوند. چنین برنامه‌هایی فراتر از گام‌های برنامه ریزی شده اخیر توسط پنتاگون هستند.

دو مقام رسمی پنتاگون گفتند که این برنامه‌ها هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، اما در نهایت ممکن است شاهد اعزام ده‌ها هزار نیروی جدید به خاورمیانه باشیم. اما این مقامات هشدار دادند که برنامه ریزی ها هنوز در مراحل مقدماتی قرار دارند و در آن‌ها یک عملیات زمینی در مقیاس بزرگ علیه ایران پیش بینی نشده است.

اما این مقامات اعلام کردند که برنامه ریزی در بین نیروهای نظامی جنجال‌برانگیز بوده است، به ویژه بعد از آنکه تحلیل‌های اطلاعاتی {ادعایی} نشان دادند ایران به دنبال تحریک آمریکا به واکنش افراطی است. واقعیت این است که هر گونه آرایش گیری نظامی در مقیاس بزرگ در تضاد با تمایل ترامپ برای کاهش تعداد نیروهای مستقر در منطقه قرار خواهد داشت.

اما آرایش ها، اقدامات برنامه ریزی و تحلیل‌های اطلاعاتی جدید متکی بر اطلاعات جدید منتشر شده توسط آمریکا در هفته گذشته در مورد سازمان‌دهی {ادعایی} نیروهای نیابتی ایران در منطقه هستند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این هفته گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده بود که به زودی شاهد حملات تحت حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی خواهیم بود.

روز جمعه یکی از مقامات رسمی پنتاگون گفت که آمریکا اخیراً شاهد فعالیت‌های غیرعادی نیروی دریایی ایران بوده است. این باور وجود دارد که آن‌ها در حال حمل موشک و دیگر تجهیزات نظامی بوده اند.

بنابر تحلیل های اطلاعاتی {ادعایی}، تهران معتقد است القای این باور که نیروهای نیابتی ایران در حال آماده‌سازی برای یک حمله هستند می‌تواند آمریکا را تحریک به هدف‌گیری پایگاه‌ها یا کشتی‌های نیروی دریایی ایران کند.

اما در گذشته ارزیابی‌ها و  تحلیل‌های اطلاعاتی در خاورمیانه معمولاً پر از خطا بوده‌اند. مقامات پنتاگون به طور ویژه هشدار دادند که تحلیل انگیزه‌های دشمنان آمریکا کار دشواری است.

در حال حاضر شاهد افزایش تنش بین آمریکا و ایران هستیم. باید گفت که اظهارات از روی خشم سیاست‌مداران دو طرف در شکل‌گیری موقعیت کنونی تأثیرگذار بوده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ به عنوان فردی افراطی در دولت آمریکا توصیف می‌شود. او هفته گذشته پرسنل خود را مأمور کرد تا پیام او در مورد تهدید دائمی هسته‌ای ایران را منتقل کنند. اما دونالد ترامپ دیدگاه نرم تری را اتخاذ کرده است. او روز پنجشنبه از مقامات ایران دعوت کرد که با او تماس بگیرند.

مطابق با گزارش دو مقام رسمی آمریکایی، تعدادی از اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه برای بحث در مورد ایران با یکدیگر دیدار کردند.

تعدادی از مقامات رسمی امریکا مدعی هستند که شاید ایران امیدوار است قیمت نفت را با ارسال تهدیدهای مخفیانه در مورد حمله به آمریکا و اعلام عقب‌نشینی از بخش‌هایی از توافق  هسته‌ای افزایش دهد.

هم‌زمان با آنکه تحریم‌های آمریکا فروش نفت را برای ایران سخت‌تر می‌کنند، افزایش قیمت می‌تواند به ایران کمک کند تا درآمد بیشتری از این راه داشته باشد.

ایران از طریق ایجاد یک بحران بین‌المللی، تشدید تنش‌ها و افزایش قیمت نفت می‌تواند به دولت ترامپ نشان دهد که کمپین فشار چه هزینه‌ای برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. ترامپ به طور آشکار اعلام کرده است که اهمیت زیادی برای قیمت نفت قائل است و مقامات ایرانی از این موضوع آگاه هستند.

*انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

نظرات بینندگان