arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / روحانی: اوباما ۱۹ بار از من درخواست ملاقات کرد / دیروز در دانشگاه تهران چه خبر بود؟ / خواننده مشهور پاپ درگذشت / ۴۰ درصد کشور، زیر خط فقر!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بهنام صفوی درگذشت --- این خواننده ۳۶ ساله از حدود ۵ سال پیش با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد. صفوی فعالیت هنری خود را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۸۵ آغاز کرد و چندین آلبوم از او منتشر شده است. او قرار است چهارشنبه به خاک سپرده شود.

قرار است اینترنت ایران قطع شود؟ / آذری جهرمی: ‎نه ولله؛ فیک‌نیوز است --- یکی از کاربران در توییتر از وزیر ارتباطات پرسید: «‌‎آقای وزیر، الان خوندم که از شما نقل شده سناریو های لازم برای قطع اینترنت اتخاذ شده، قراره قطع بشیم؟ توضیح میدین؟» آ‌ذری جهرمی هم در پاسخ نوشت: «‎نه ولله :) فیک‌نیوز هست. گفتم اگر امریکا با تحریم‌هایش بخواهد اینترنت ما را قطع کند آمادگی داریم. یادتونه در رزمایش‌قطع‌اینترنت هم مخالف بودم اینترنت مردم قطع شود.» 

سخنگوی قوه‌قضائیه: محکومیت یک دانشجوی دختر به دلیل جاسوسی برای انگلیس به ۱۰ سال حبس --- غلامحسین اسماعیلی گفت: یک فرد ایرانی که مسئول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسل (BC) بود و با سرویس جاسوسی انگلیس همکاری داشت و مسئول طراحی و مدیریت و برنامه ریزی پروژه‌های استحاله و نفوذ فرهنگی بود، تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی قرار گرفت و دستگیر شد.

روحانی: اوباما 19 بار از من درخواست ملاقات کرد --- مهم این است که توجه داشتیم که راه‌حل مشکلات چیست و دولت چقدر «اختیار» دارد؟ دولت در سیاست خارجی چقدر اختیار دارد؟ اوباما رئیس جمهور آمریکا نوزده بار از من تقاضای ملاقات کرد؟ ولی دولت اختیار پاسخش را نداشت. درباره موسسات مالی و اعتباری مشهد که پرداخت سی‌هزار میلیارد تومان به دولت تحمیل شد این خسارت عظیم که کار دولت نبود بلکه کار یک قاضی بود.

رئیس قوه قضائیه: مقام معظم رهبری بر همه قوای کشور اتمام حجت کردند و اختیارات کافی را داده اند --- حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: همه قوا، دستگاه‌ها و مسئولان از اختیارات کافی و قانونی برای انجام وظایف خود برخوردار هستند و کوچک‌ترین سستی در عمل به تکالیف نباید وجود داشته باشد. در همین راستا، اولویت اصلی تلاش در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم است

گزارش تکان‌دهنده مرکز پژوهش‌های مجلس: ۴۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر می‌روند --- برآوردها از نرخ فقر نشان میدهد در حالی که در سال ۱۳۹۶، در حدود ۱۶ درصد از جمعیت کشور در زیر خط فقر مطلق قرار داشته‌اند، تا پایان سال ۱۳۹۷ در حدود ۲۳ الی ۴۰ درصد (با سناریوهای مختلف برای وضعیت درآمدی خانوار در سال ۱۳۹۷) در زیر خط فقر قرار خواهند گرفت و هزینه تأمین حداقل نیازهای زندگی به شدت افزایش خواهد یافت.

دیروز در دانشگاه تهران چه خبر بود؟ --- معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: آنچه دانشجویان به آن اعتراض کردند این بود که برخورد انتظامات دانشگاه در حوزه حفظ حرمت روزه‌داری شدید بوده و نباید به این شکل برخورد شود اما من صراحتاً این را اعلام می‌کنم اگر دانشجویی به این دلیل به کمیته انضباطی احضار شده است را اعلام کنند. در واقع هیچ دانشجویی به دلیل روزه‌خواری یا بی‌حجابی به کمیته انضباطی معرفی نشده و اگر هم اتفاقی افتاده تنها در حد تذکر به دانشجویان بی‌حجاب یا روزه‌خوار بوده است.

«اینستکس» تا چند هفته دیگر راه می افتد --- «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری دوشنبه گفت «در تلاشیم تا اینستکس را در چند هفته آینده عملیاتی کنیم»

شرط ایران برای اروپا --- منابع مطلع از مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا" در گفت‌وگو با رویترز مدعی شده‌اند که ایران برای ماندن توافق هسته‌ای بین‌المللی شرط کرده که صادرات نفتی‌اش حداقل یک و نیم میلیون بشکه در روز باشد.این چهار دیپلمات اروپایی مدعی شده‌اند که این مسئله در آخرین جلسه میان ایران و مقامات غربی –که محمدجواد ظریف نیز در آن حضور داشته– مطرح شده است اما به حالت مکتوب درنیامده است.

ترامپ: درباره ایران چیزهایی می‌شنوم  --- «دونالد ترامپ» درباره اینکه چه سیاستی در قبال ایران اتخاذ می‌کند، گفت: «باید ببینیم درباره ایران چه پیش می‌آید. اگر آنها کاری انجام دهند، اشتباه بسیار بدی خواهد بود.» وی در ادامه گفت: «درباره ایران چیزهایی می‌شنوم. اگر کاری انجام دهند، لطمه بدی خواهند خورد.»

واکنش ایران به ماجرای فجیره --- سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری حوادث روز یکشنبه 22 اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تاسف بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد. وی با اشاره به تاثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

2 نفتکش ما هم آسیب دیده! --- خالد فالح وزیر انرژی‌، صنایع و منابع معدنی عربستان امروز (دوشنبه) اذعان کرد، این دو نفتکش در مسیر خود در حال عبور از خلیج فارس و در آب‌های اقتصادی امارات در نزدیکی امارت الفجیره بودند که مورد "تعرض و هدف عملیات خرابکارانه" قرار گرفتند. در حالی که یکی از آنها در مسیر برای حمل نفت سعودی از بندر راس تنوره بود و قصد داشت نفت را برای شعبه آرامکو در آمریکا برساند.

«سن جوانی» در ایران تغییر می‌کند --- معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که این سازمان پیشنهاد کرده است سن جوانی که در مقررات پیش از این «۱۵ تا ۲۹ سال» بوده به «۱۸ تا ۳۵» سال افزایش یابد. محمد مهدی تندگویان روز دوشنبه گفت که این پیشنهاد باید در شورای ملی جوانان تصویب شود. وی درباره دلایل این تغییر گفت: «عملا سن ۱۵ تا ۱۸، رده‌ای بود که ما نمی‌توانستیم هیچ کاری برای جوانان انجام دهیم و در واقع آنها نیز نمی‌توانستند وارد عرصه قانونی کار و اشتغال شوند، از این رو درخواست افزایش سن جوانی در کشور را مطرح کردیم».

نظرات بینندگان