arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / «عیش و نوش» 107 میلیاردی داماد شریعتمداری / حمله به تاسیسات نفتی عربستان / ایران راه یک میلیون مهاجر شرقی به سوی اروپا را باز خواهد کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 اگر اروپایی‌ها برجام را حفظ نکنند به غنی سازی اورانیوم قبل از توافق باز می‌گردیم --- بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه اگر اروپا موضوع هسته‌ای را به شورای امنیت ببرد، برجام از بین خواهد رفت، گفت: "چنانچه اروپایی‌ها برای حفظ برجام کاری نکنند به غنی‌سازی اورانیوم پیش از توافق بازمی‌گردیم." کمالوندی اضافه کرد: "ما طی یک بازه زمانی ۶۰ روزه، برخی از تعهدات خود در برجام را به حالت تعلیق درمی‌آوریم و این فرصت را به کشورهای اروپایی می‌دهیم تا به تعهدات خود برگردند. در واقع، از این طریق سعی داریم تا علاوه بر رفع تحریم‌ها، به ثمرات برجام که تاکنون محقق نشده است، دست یابیم."

هشدار سازمان هواشناسی ایران درباره احتمال وقوع سیل --- سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای از وقوع آب‌گرفتگی و احتمال سیلابی شدن ناگهانی و موقتی رودخانه‌های کوهپایه‌ای سراسر ایران هشدار داد. براساس اعلام سازمان هواشناسی خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال شرق تهران، ارتفاعات استان سمنان، جنوب استان اصفهان، ارتفاعات شرقی زاگرس مرکزی در چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، مناطق جنوبی استان کرمان، شمال استان هرمزگان، استان فارس و جنوب سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که احتمال سیلاب در آنها وجود دارد.

واتس‌اپ: بدافزار جاسوسی اپلیکیشن را از بین بردیم --- شرکت پیام‌رسان واتس‌اپ می‌گوید یک بدافزار جاسوسی را در این نرم‌افزار کشف کرده و پس از حدود ده روز موفق به از بین بردن آن شده است.این بدافزار با تماس تلفنی با گوشی کاربر و بدون حتی پاسخگویی به تماس، موفق به نفوذ به اطلاعات شخصی فرد می‌شده است. به نوشته نشریه فایننشال تایمز، یک گروه تحقیقاتی اسرائیلی به نام ان‌اس‌او این بدافزار را تهیه کرده بود، اما این شرکت هنوز واکنشی در این زمینه نشان نداده است. واتس‌اپ که حدود دو هفته پیش از وجود این بدافزار آگاه شده، با گروه‌های تحقیقاتی و نهادهای مدافع حقوق بشر تماس گرفته و به سرعت نسخه ترمیم شده‌ای را به کاربران ارائه کرده است.

حکم حسین هدایتی در چند روز آینده اعلام می‌شود --- قاضی اسدالله مسعودی مقام پیش از قرائت کیفرخواست ۳۱ متهم جدید پرونده بانک سرمایه، اظهار کرد: حکم حسین هدایتی صادر شده و در چند روز آینده اعلام می‌شود. پیشتر نیز در این پرونده برای علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی سه تن از مدیران این بانک حکم صادر و اجرا شده است.

داماد شریعتمداری «۱۰۷ میلیارد تومان از شبکه بانکی خارج و صرف عیش و نوش کرده» --- نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سید هادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه، گفت: متهم سید هادی رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج و صرف عیش و نوش، سفر‌های خارجی، خودرو‌های لوکس و ملک کرده است.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان --- سخنگوی ریاست امنیت کشور عربستان از هدف قرار گرفتن دو نیروگاه پمپاژ نفت خبر داد و گفت که این رخداد در دو نیروگاه وابسته به شرکت آرامکو در دو استان الدوادمی و عفیف در ریاض رخ داده است. وزیر نیرو عربستان گفت که این اقدام "خرابکارانه" انتقال جهانی نفت را هدف قرار داده است. الفالح تاکید کرد که البته تولید و صادرات نفت خام سعودی بدون وقفه ادامه پیدا خواهد کرد. یک منبع نظامی هم به المسیره اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین یمنی حملاتی را به تأسیسات حیاتی عربستان سعودی انجام داده‌اند.

رهبر معظم انقلاب: جنگ نمی شود / مذاکره با دولت کنونی آمریکا سم است --- حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: جنگی به وقوع نمی ‌پیوندد و گزینه قطعی ملت ایران مقاومت مقابل آمریکا است و در این رویارویی، آمریکا وادار به عقب‌نشینی خواهد شد.  ایشان بیان داشتند: این رویارویی، نظامی نیست؛ چون بنا نیست جنگی انجام بگیرد. نه ما دنبال جنگ هستیم، نه آنها؛ که میدانند که به نفعشان نیست. این برخورد، برخورد اراده‌ها است و اراده‌ی ما قوی‌تر است، چون علاوه بر اراده‌ی خود، توکل به خدا را هم داریم.  حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: بعضی در داخل میگویند مذاکره چه عیبی دارد؟ مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست و مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است. مذاکره یعنی معامله و داد و ستد اما آنچه در نظر آمریکاست، نقاط قوت ماست.

ترامپ: خبر طرح اعزام 120000 نیرو به منطقه جعلی است --- رئیس‌جمهور آمریکا ادعاهای مطرح‌شده در یک روزنامه آمریکایی درباره طرح پنتاگون برای اعزام 120 هزار نیرو به منطقه را «جعلی» توصیف کرد.  او درباره گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز که مدعی شده بود پنتاگون طرح اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به منطقه را بررسی کرده گفت: «خبر جعلی است. ولی، آیا من می‌توانم چنین کاری انجام می‌دهم؟ حتماً. ولی [در حال حاضر] برای این کار برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. امیدوارم مجبور نباشیم برنامه‌ریزی کنیم، اما اگر این کار را انجام دهیم، خیلی بیشتر از اینها نیرو می‌فرستم.» 

جدایی اسپانیا از آمریکا به خاطر ایران --- اسپانیا اعلام کرد که به دلیل افزایش تنش میان تهران و واشنگتن یک ‌ناو خود را موقتا از گروه ضربت دریایی آمریکا در خلیج فارس خارج کرده است. احتمالا این نشانه‌ای از تفاوت نگاه سیاسی اروپا و آمریکا بر سر موضوع ایران ارزیابی می‌شود.

راه یک میلیون مهاجر شرقی به سوی اروپا باز خواهد شد --- حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: سالانه یک میلیون مهاجر از مرزهای شرقی وارد ایران می‌شوند، ایران برای هر فرد یک هفته بودجه و نیرو خرج می‌کند تا آنها را به کشور خود برگرداند اما در شرایط تحریم نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

 ویلموتس سرمربی تیم ملی ایران شد --- مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در برنامه فوتبال برتر شبکه سه رسما اعلام کرد که مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی بلژیک و ساحل عاج هدایت تیم ملی ایران را برعهده خواهد گرفت.

«از ۱۸ اردیبهشت ۲ تعهد را کنار گذاشتیم و ۲ تعهد دیگر را بعد از ۶۰ روز کنار خواهیم گذاشت» --- روحانی گفت: برخی به اشتباه می گویند که ۶۰ روز مهلت دادیم تا ۶۰ روز دیگر عمل کنند در حالی که ما از روز ۱۸ اردیبهشت عمل کردیم و ۲ تعهد را کنار گذاشتیم و ۲ تعهد دیگر را نیز بعد از ۶۰ روز کنار خواهیم گذاشت.

نظرات بینندگان