arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
المانیتور:

3 پیام پوتین به ایران، امریکا و اروپا / روسیه به خاطر قول آشتی ترامپ، بر سر ایران معامله نمی کند اما...

اظهارات پوتین پس از آن بیان شد که پومپئو به به منظور گفتگو در مورد برجام به روسیه آمد. منابع در مسکو به المانیتور گفته اند که این احساس وجود دارد که پومپئو حامل پیام آشتی از سوی ترامپ بوده، پیامی که همراه با درخواست بی طرف روسیه در منازعه احتمالی بین امریکا و ایران بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماکسیم سخوف در المانیتور نوشت: ولادیمیر پوتین اخیرا در کنفرانس خبری مشترکی با رئیس جمهور اتریش گفت: «به محض اینکه ایران اقداماتی در تقابل {با اقدامات غرب} انجام دهد و بخشی از تعهداتش را ترک گوید، روز بعد همه فراموش خواهند کرد که این امریکا بود که در ابتدا نابودی توافق را رقم زد و به جای آن، تقصیر کاملا به گردن ایران می افتد. »

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این اظهارات پس از آن بیان شد که پومپئو به به منظور گفتگو در مورد برجام به روسیه آمد. منابع در مسکو به المانیتور گفته اند که این احساس وجود دارد که پومپئو حامل پیام آشتی از سوی ترامپ بوده، پیامی که همراه با درخواست بی طرف روسیه در منازعه احتمالی بین امریکا و ایران بود.

یوری یوشکاوف دستیار سیاست خارجی پوتین به ایتارتاس گفت: در مورد توافق هسته ای ایران به صورت کوتاه در جلسه پرداخته شد.

وی افزود: ما در این جلسه رویکرد خود را که منتقد اقدامات اخیر دولت امریکاست مطرح کردیم. رئیس جمهور و وزیر خارجه امریکا مدتی را به تحولات محتمل حول ایران اختصاص دادند. می توانم بگویم بحث جالبی بود.

سخنان پوتین اما حاوی سه پیام بود. نخستین پیام خطاب به امریکا بود: واشنگتن مقصر نابودی تدریجی  اعتبارسنجی هسته ای و اقدامات اعتمادساز دیپلماتیکی بود که برجام آن را خلق کرده بود.

پیام دیگر خطاب به اروپایی ها یا تقریبا تنها ناجیان برجام بود که در عمل به تعهدات خود ناکام بودند. مسکو می فهمد که کشورهای اروپایی دخیل در برجام، واسطه های ترجیحی ایران برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن هستند.

سومین پیام خطاب به ایران بود. کرملین به دنبال آن است که درس های تلخ خود را نسبت به آنچه در بحث توافق های بین المللی درست می داند، با تهران به اشتراک بگذارد. پوتین همچنین این سیگنال را داد که اگر ایران در مسیر «تشدید {تنش ها} برای تنش زدایی» بیافتد،  باید برای هر نوع واکنشی خود را آماده کند، از جمله واکنش اروپایی ها که بعید است برخلاف اطمینان هایی که داده اند، آمریکا را به چالش بکشند.

از زمان اغاز کارزار نظامی در سوریه، بسیاری در ایران نسبت به اتحاد نزدیک با مسکو به دلیل نگرانی ها از خیانت این کشور، هشدار داده اند. روسیه به نوبه خود،  روابط هوشمندانه با ایران را که می تواند به عنوان ابزار چانه زنی در مقابل غرب مورد استفاده قرار بگیرد، را توسعه داده است.

درحالیکه تنش ها بر سر ایران افزایش می یابد، مسکو به دنبال استفاده حداکثری از اهرم خود در رابطه با تهران و واشنگتن و در عین حال حفظ سرمایه گذاری های سیاسی و دیگر خود در سراسر منطقه است. اما این لزوما بدین معنا نیست که روسیه، ایران را بابت قول آشتی وهمی دولت ترامپ، معامله می کند. اما مسکو می خواست برای تهران روشن بسازد که انتظارات خود را نسبت به کمک روس ها، پایین بیاورد.

نظرات بینندگان