arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

ویدیو / میزگرد فرید زکریا با برنز و هاس با موضوع ایران و ترامپ / مذاکره کننده ارشد دولت اوباما: ترامپ در قبال ایران، دست به قمار خطرناکی زده / رئیس شورای روابط خارجی آمریکا: اروپا ترامپ را همراهی نمی‌کند، زیرا خبری از هیچ بسته دیپلماتیکی نیست

فرید زکریا، تحلیلگر مشهور آمریکایی در میزگردی با حضور ریچارد هاس و ویلیام برنز درباره سیاست های ترامپ در قبال ایران به گفت و گو نشسته است. ریچارد هاس نظریه پرداز محافظه کار و رئیس شورای روابط خارجی آمریکاست و ویلیام برنز، دیپلمات کهنه کار آمریکایی است که به عنوان معاون وزیر خارجه در مذاکرات ایران و آمریکا در مسقط نیز حاضر بود و همچنین در مذاکرات هسته ای منتج به برجام نیز نقش آفرینی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرید زکریا، تحلیلگر مشهور آمریکایی در میزگردی با حضور ریچارد هاس و ویلیام برنز درباره سیاست های ترامپ در قبال ایران به گفت و گو نشسته است.

ریچارد هاس نظریه پرداز محافظه کار و رئیس شورای روابط خارجی آمریکاست و ویلیام برنز، دیپلمات کهنه کار آمریکایی است که به عنوان معاون وزیر خارجه در مذاکرات ایران و آمریکا در مسقط نیز حاضر بود و همچنین در مذاکرات هسته ای منتج به برجام نیز نقش آفرینی کرد.

برنز در این میزگرد درباره تحریم های ترامپ علیه ایران می گوید ترامپ قمار از دو جهات بسیار خطرناکی کرده؛ یکی اینکه در دیپلماسی فشار، او صرفا فشار می آورد و خبری از دیپلماسی نیست و دیگری اینکه بدون اهداف واقعگرایانه، فشار حداکثری را اعمال کرده.

هاس هم معتقد است ترامپ صرفا فشار می آورد و خبری از دیپلماسی نیست. او می گوید اگر مثلا آمریکا می گفت بخشی از تحریم ها را به ازای توافقی جدید که مسائل موشکی یا طولانی تر شدن زمان تعیین شده در برجام را در بر می گیرد، برخواهد داشت، واقعگرایانه تر بود. او می گوید چنین بسته دیپلماتیکی می توانست برای اروپا هم معنادار باشد.

فرید زکریا هم یکجانبه بودن تحریم ها را نگران کننده می داند و آن را به قدرت دلار ربط می دهد. او می گوید ممکن است چین، روسیه و بریتانیا به فکر بیفتند تا خود را از دلار رها کنند.

برنز هم در پایان درباره این نحوه فشار آمریکا می گوید که ممکن است در آینده کارآمدی ابزار تحریم در دیپلماسی آمریکا از بین برود.

 
 
نظرات بینندگان