arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبرها را از دست ندهید / سقوط ناگهانی دلار به کانال 13 هزارتومان / وزیر خارجه عمان در تهران چه می کند؟ / ترامپ: خبر مذاکره با ایران غلط است / FATF از دستور کار مجمع خارج شد؟! / مازراتی هادی رضوی از جیب معلمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

دلار به کانال 13 هزارتومان بازگشت --- قیمت دلار آمریکا در بازار ارز کاهش داشته و وارد کانال سیزده هزار تومان شده است. دلار هفته گذشته همزمان با افزایش تنش لفظی بین ایران و آمریکا وارد کانال چهاردههزار تومان شده بود. قیمت سکه طلا در بازار تهران نیز کاهش یافت و در حدود چهار میلیون و هفتصدهزار تومان معامله شد.

قطر به جلسات فوق العاده به میزبانی عربستان دعوت نشده --- وزیر خارجه قطر گفته است کشورش به دو نشست اتحادیه عرب و جلسه شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان سعودی برگزاری می شود، دعوت نشده است. این دو نشست فوق العاده به میزبانی عربستان، پس از حمله به تاسیسات نفتی این کشور ترتیب داده شده است.

علت کاهش ولادت در ایران از دید سازمان ثبت احوال --- سازمان ثبت احوال ایران گفته است که علت روند رو به کاهش ازدواج و ولادت در این کشور "گذار متولدین دهه ۶۰ از سن ازدواج و فرزند آوری" است.

ظریف: تیم بی و ترامپ چیزی می خواهند که اسکندر و چنگیز نتوانستند --- محمدجواد ظریف به توییت اخیر دونالد ترامپ در توییتر پاسخ داده. ترامپ گفته بود که «اگر ایران به دنبال درگیری است، این رسما پایان ایران خواهد بود.» وزیر خارجه ایران در پاسخ توییت کرده: "تیم بی و ترامپ امیدوارند به چیزی برسند که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزان نتوانستند انجام دهند. ایرانیان در طول هزاران سال بلندقامت ایستاده‌اند، در حالی که همه متجاوزان رفته اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی برای نسل‌کشی، به ایران پایان نمی دهد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. احترام را امتحان کنید. این عمل می کند".

سیب رکورد گرانی را زد --- براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت از تغییرات قیمت ۵۶ کالاهای اساسی در بهمن ماه ۹۷، قیمت سیب زرد با گرانی ۱۵۵.۹ درصدی رکورددار است.

وقتی انگلیس وکیل مدافع آمریکا می شود! --- جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا خطاب به ایران گفته  "من باید به ایرانی ها بگویم که عزم آمریکا را محک نزنید. آنها به دنبال جنگ با ایران نیستند اما اگر به منافع آمریکا حمله شوند آنها تلافی می کنند و این چیزی است که ایرانی ها لازم است درباره آن خیلی خیلی با دقت فکر کنند".

وزیر خارجه عمان، ناگهان در تهران --- 4 روز پس از تماس تلفنی پومپئو با سلطان قابوس در مورد ایران، وزیر خارجه عمان روز گذشته به تهران سفر کرد. تصاویر منتشر شده وزرای خارجه ایران و عمان را در فرودگاه تهران در حال ملاقات نشان می دهد.

لوایح FATF "از دستور کار مجمع تشخیص خارج شد" --- محمد صدر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به همشهری گفته "دو مصوبه مجلس در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) از دستور کار مجمع تشخیص "خارج شده است." صدر گفته خروج این دو مصوبه از دستور کار را باید از دبیرخانه و رئیس مجمع پرسید. محسن رضایی دبیر و صادق لاریجانی رئیس مجمع هستند.

ترامپ: من کسی نیستم که بخواهد به سوی جنگ با ایران برود ---  رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر توافق هسته ای را توافقی بد دانست و با بیان اینکه ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد گفت: من کسی نیستم که بخواهد به سوی جنگ با ایران برود. وی همچنین در توییتی گفت: خبار جعلی بدون اطلاع، طبق معمول یک خبر اشتباه منتشر کرده‌اند که ایالات متحده در حال تلاش برای برقراری مذاکره با ایران است. این گزارش غلط است. ترامپ افزود: ایران اگر و هر وقت آماده باشد، با ما تماس خواهد گرفت. تا آن زمان اقتصادشان همچنان به سقوط ادامه می‌دهد. بسیار غم‌انگیز برای مردم ایران.

مخالفت مجلس با تعویق ۲ ماهه کنکور سراسری --- نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، با اکثریت آراء، به دو فوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت ۲ ماه رأی مثبت ندادند. نمایندگان با ۸۱ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع با تعویق دو ماهه کنکور سراسری مخالفت کردند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: تولید اورانیوم خود را ٤ برابر کردیم ---کمالوندی با اشاره به چهاربرابر شدن نرخ تولید گفت: ما به زودی از سقف ٣٠٠ کیلو عبور خواهیم کرد و امیدواریم کشورهای اروپایی هرچه سریع‌تر به تعهدات خود بازگردند؛ هرچند ما با چین و روسیه مشکلی نداریم. ما امروز بدون اضافه کردن چرخه ظرفیت و نرخ، تولید اورانیوم خود را ٤ برابر کردیم و اگر بخواهیم از این میزان بالاتر برویم از سانتریفیوژهای با نسل جدیدتر استفاده خواهیم کرد. وی ادامه داد: ظرفیت ما نشان می‌دهد که رسیدن به ١٩٠ هزار سو که مدنظر رهبری است بسیار سهل و آسان است.

درخواست روحانی برای «اختیارات ویژه» --- روحانی با تأکید بر اینکه امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم گیری هستیم، اظهار داشت: در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. همانگونه که در جنگ 8 ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم، امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.

مازراتی هادی رضوی از جیب معلمان --- نماینده دادستان گفت: «هادی رضوی متهم خُرد نیست...متهم با پول معلمان مازراتی خریده؛ او با تشریفات در خیابان تردد می‌کرد ....رضوی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌ ....او بعد از گرفتن تسهیلات به ۵۰ کشور سفر کرده ... رضوی را داماد نتانیاهو نمی‌دانیم؛ برخلاف آنچه فکر می‌کند، آدم مهمی نیست؛ فقط یک مفسد اقتصادی است» رضوی گفت: «جریان سیاسی من با کسی که به او منتسب هستم، متفاوت است» 

معتبرترین کمپانی فرانسوی حق پخش «متری شیش و نیم» را خرید --- با اعلام نشریه اسکرین اینترنشنال شرکت «وایلد بانچ» معتبرترین پخش‌کننده فرانسه با امضای قراردادی در بازار جشنواره کن حق پخش فیلم روستایی برای اکران در این کشور را خریداری کرد.«متری شیش‌ونیم» دومین ساخته سینمایی سعید روستایی برای اولین‌بار در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم را دریافت کرد.

روانچی: اگر وضعیت خطرناک فعلی مهار نشود، ممکن است دیر یا زود به یک بحران غیرضروری منجر گردد --- سفیر ایران در سازمان ملل در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت آورده است: من این نامه را در مورد وضعیت امنیتی هشدار دهنده اخیر در منطقه خلیج فارس به شما می‌نویسم. ...اگر این وضعیت مهار نشود، ممکن است دیر یا زود از کنترل خارج و به یک بحران غیرضروری دیگر در این منطقه منجر شود.... ایجاد یک مجمع گفت وگوی جمعی در منطقه خلیج فارس برای تسهیل تعاملات، اقدامی است که باید قبل از این انجام می‌شد.

نظرات بینندگان