arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
العرب:

وزیر خارجه عمان پیام آمریکا را به ظریف رساند / واشنگتن تمایل خود برای مذاکره با تهران را با شروطی معین، اعلام کرده / وزیر خارجه قطر نیز دو هفته پیش با همین ماموریت به تهران آمد، اما توان میانجیگری عمان اثبات شده است

سلطان عمان وارد میدان میانجیگری بین ایالات متحده و ایران شده است، تا به این وسیله مانع از درگیری مقابله نظامی در خلیج فارس شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه عمان پیام آمریکا را به ظریف رساند / واشنگتن تمایل خود برای مذاکره با تهران با شروطی معین، اعلام کرده / وزیر خارجه قطر نیز دو هفته پیش با همین ماموریت به تهران آمد؛ اما توان میانجیگری عمان اثبات شده است

* انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

العرب نزدیک به سعودی نوشت: سلطان عمان وارد میدان میانجیگری بین ایالات متحده و ایران شده است، تا به این وسیله مانع از درگیری مقابله نظامی در خلیج فارس شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: به گزارش منابع دیپلماتیک غربی، یوسف بن علوی، وزیر مسئول روابط خارجی عمان، پیام آمریکا را به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، رسانده است.

در این پیام، واشنگتن تمایل خود برای مذاکره با تهران، البته براساس شروطی معین را اظهار داشته است. منابع غربی تاکید می کنند که توجه بن علوی به تهران پس از آن صورت گرفت که وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در تماسی تلفنی با سلطان قابوس ابلاغ کرد که هدف آمریکا براندازی نظام ایران نیست، بلکه ایالات متحده به دنبال تغییر رفتار تهران است؛ از این رو، تحریمهای خود علیه این کشور را افزایش داده است.

سلطنت عمان که رابطه ممتازی با ایران دارد، می تواند پیام واشنگتن را به تهران برساند. منابع مذکور به سفر پنهانی نماینده قطر به تهران در هفته گذشته اشاره کرده و علت آن را انتقال پیام مشابهی برای مسئولان ایرانی می دانند. اما از آنجا که ایران به قطر اعتماد زیادی ندارد، واشنگتن ترجیح داد پیام خود را از طریق عمان برساند؛ چرا که شکی در توان آن برای ایفای نقش میانجی بین ایران و آمریکا ندارد.

این در حالی است که در گذشته نیز پادشاهی عمان نقش زیادی در زمینه سازی برای انجام مذاکره بین ایالات متحده و ایران، در مورد توافق هسته ای داشت. در واقع، عمان یکی از دولتهای عربی خلیج فارس است که با هر دو کشور رابطه نزدیک و خوبی دارد.

نظرات بینندگان