arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ۲۰ سال حبس برای هدایتی / برای خواننده زن در ابیانه پرونده تشکیل شده / هادی رضوی: فقط ۷ بار به امارات رفتم، ۵ بار آلمان و ۴ بار هم اتریش / وزیر خارجه عمان حامل پیام آمریکا برای ایران؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

هدایتی به '۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق' محکوم شد --- غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در سومین نشست خبری خود درباره پرونده حسین هدایتی گفت او به "جرم اخلال عمده در نظام پولی کشور به تحمل۲۰ سال حبس ومحرومیت دائم از بکارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه وتحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شده است."

«اعزام هیات‌هایی» از سوی عراق به ایران و آمریکا برای توقف تنش ها --- نخست‌وزیر عراق می‌گوید که بغداد هیات‌هایی را به تهران و واشینگتن اعزام کرده است تا «تنش بین ایران و ایالات متحده آمریکا را متوقف کنند». وی در عین حال تصریح کرد که هیچ گروه عراقی بدنبال سوق دادن ایران و آمریکا به سوی جنگ نیست.

پایتخت شش برای نوروز سال ۹۹ ساخته می شود --- الهام غفوری، تهیه کننده مجموعه‌های پایتخت از توافق نهایی و انعقاد قرار داد یک ساله برای ساخت قسمت ششم این سریال خبر داد غفوری اعلام کرد که نگارش سری جدید سریال را که قرار است برای نوروز ۹۹ آماده شود، محسن تنابنده بر عهده گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه: دوچرخه سواری زنان در اصفهان ممنوع نشده --- غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در واکنش به ممنوعیت دوچرخه سواری زنان در اصفهان گفت: "آنچه از قول دادستان اصفهان نقل شد، یک برداشت ناقص از نظر و نامه دادستان اصفهان بود. آنچه ایشان در آن نامه اعلام کردند این نیست که دوچرخه سواری توسط بانوان مطلقاً ممنوع است."

روحانی: در شرایط کنونی به هیچ عنوان مذاکره را قبول ندارم --- حسن روحانی، رییس جمهور ایران در دیدار با جمعی از شخصیت های حوزه گفت: "بنده طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم، اما انجام آن را در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول ندارم." روحانی همچنین اضافه کرد: "در مهرماه سال گذشته در جریان سفر به سازمان ملل، پنج نفر از رهبران معروف دنیا واسطه شدند که با رئیس‌جمهور آمریکا مذاکره کنیم و سال پیش از آن نیز وزارت خارجه آمریکا هشت بار درخواست مذاکره داد، اما شرایط امروز به هیچ عنوان شرایط مذاکره نیست و امروز شرایط ما شرایط مقاومت و ایستادگی است."

سازمان سنجش: زمان کنکور امسال تغییر نخواهد کرد --- سازمان سنجش آموزش ایران اعلام کرد که امکان تغییر زمان کنکور امسال وجود ندارد و "کنکور ۹۸ عقب نمی‌افتد." در پی سیل اخیر که بیش از ۲۵ استان ایران را درگیر کرده بود، پیشنهاداتی مبنی بر تغییر زمان کنکور سالجاری مطرح شد.

دادستان اصفهان: برای خواننده زن در ابیانه پرونده تشکیل شده --- دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در واکنش به تک خوانی یک زن در ابیانه در روزهای اخیر گفت: "پرونده تک‌خوانی یک زن در ابیانه تشکیل شده و در دادستانی نطنز پیگیری می‌شود."

اروپا: به خاطر ایران تحت فشاریم --- برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در پاریس اعلام کرد که آمریکا برای لغو اینستکس، اروپا را تحت فشار شدیدی قرار داده است.

شورای عالی امنیت ملی درباره محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات تصمیم‌گیری می‌کند --- سخنگوی قوه قضائیه  در رابطه با کاهش محدودیت‌های رییس دولت اصلاحات گفت: این محدودیت‌ها از سوی شورای عالی امنیت ملی وضع شده و اگر قرار بر تغییر باشد باید همین نهاد تصمیم‌گیری کند.

هادی رضوی: فقط ۷ بار به امارات رفتم، ۵ بار آلمان و ۴ بار هم اتریش --- هادی رضوی در سومین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه پس از حضور در جایگاه اظهار کرد: آقای قاضی بنده یک گلایه دارم و آن هم این است که تمام حرف‌ها و صحبت‌های آقای قهرمانی ( نماینده دادستان) در رسانه‌ها تیتر و منتشر می‌شود اما تمامی ادله و حرف‌های من بایکوت خبری می‌شود. رضوی افزود: مثلا آقای قهرمانی در جلسه قبل گفته است که من با منشی خودم اروپاگردی کرده‌ام و به ۵۰ کشور رفته‌ام. در صورتی که اولا این منشی ۱۵ سال است که با من کار می‌کند و در آن سفر خانواده‌ام همراه من بودند و ۵۰ کشور هم نبوده است بلکه ۵ کشور بوده است و از آن ۱۰۰ مورد ورود و خروج ۵۰ موردش فقط مربوط به عراق بوده است و من فقط ۷ بار به امارات رفتم ۵ بار آلمان و ۴ بار هم اتریش و اروپاگردی در کار نبوده است.

وزیر خارجه عمان حامل پیام آمریکا برای ایران؟! --- العرب نوشت: یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، پیام آمریکا را به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، رسانده است. در این پیام، واشنگتن تمایل خود برای مذاکره با تهران، البته براساس شروطی معین را اظهار داشته است. منابع غربی تاکید می کنند که توجه بن علوی به تهران پس از آن صورت گرفت که وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در تماسی تلفنی با سلطان قابوس ابلاغ کرد که هدف آمریکا براندازی نظام ایران نیست، 

قیمت دلار بازهم کاهش پیدا کرد --- دیروز بانک‌های عامل قیمت دلار را ۱۳ هزار و ۳۵۳ تومان و ۶ ریال، قیمت یورو را ۱۴ هزار و ۹۰۷ تومان و یک ریال و قیمت پوند انگلیس را ۱۶ هزار و ۹۹۷ تومان و ۸ ریال برای خرید از مردم اعلام کردند.

در بحث لوایح FATF عجله ای نداریم --- احمد توکلی، با رد از دستور کار خارج شدن این دو لایحه مهم از دستور کار مجمع، گفت: نه این لوایح از دستور کار مجمع خارج نشده است بلکه زمینه بررسی آن وجود ندارد. توکلی گفت: لوایح پالرمو و CFT از دستور کار خارج نشده است اما فعلا تعجیلی برای بررسی آنها نداریم.

ظریف: آمریکا به برجام احترام نگذارد، ایران با آنها مذاکره نخواهد کرد --- وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان تاکید کرد که جمهوری اسلامی تا زمانی که آمریکا با عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام به ایران احترام نگذارد، بر سر میز مذاکره با دونالد ترامپ نخواهد نشست. ایران هیچگاه تحت فشار مذاکره نمی‌کند. نمی‌تواند ایرانی را تهدید کنید و انتظار داشته باشید به تعامل با شما بپردازند. باید از طریق احترام به تعامل پرداخت؛ نه از طریق تهدید.

به دیپلماتها وقت کافی بدهید تا جادو کنند --- جیمز متیس، وزیردفاع پیشین آمریکا می‌گوید لازم است آمریکا بیشتر با دنیا تعامل کند و کمتر به صورت نظامی درگیر شود.  وی گفت یک‌جانبه‌گرایی با ایران جواب نمی‌دهد و افزود: «ارتش باید جوری عمل کند تا برای دیپلماتها زمان بخرد تا جادوی خود را به ثمر برسانند.» 

نظرات بینندگان