arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

واعظی: سفر بن‌علوی، وزیر خارجه عمان به تهران ارتباطی به موضوع میانجیگری این کشور در روابط تهران و واشنگتن ندارد/ وساطت کشورهای مختلف به معنی مذاکره با آمریکا نیست

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص میانجی گری عراق میان ایران و آمریکا گفت: از هجدهم اردبهشت ماه به بعد، شاهد بودیم کشورها و شخصیت ها در پی این هستند که در ابتدا برجام حفظ شود و دیگر اینکه در منطقه درگیری رخ ندهد و با توجه به اهمیت برجام می خواهند به گونه ای پیش رود تا رضایت ایران را کسب کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واعظی: آخر هفته سخنگوی منتخب با رییس جمهور جلسه دارد؛ او احتمالا مورد نظر روحانی قرار میگیرد

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: لایحه ساماندهی بهبود محیط کار برای سرعت بخشیدن به سرمایه گذاری های داخلی، خارجی و سرعت بخشیدن به کار مردم در جلسه امروز هیات دولت تصویب شد.

«محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره مهمترین محورهای جلسه امروز در پاسخ به پرسشی درباره روند کند اجرای دولت الکترونیک گفت: زیرساخت های دولت الکترونیک فراهم شده است و پهنای باند کافی در دسترس است اما دستگاه های مختلف در این باره یکسان نیستند به طوری که برخی وزارتخانه ها توانستند این کار را انجام دهند و برخی هنوز موفق نشده اند.


واعظی یادآور شد: نظر دولت و رئیس جمهوری این است که سرعت اجرای این برنامه بیشتر شود و ان شاء الله امسال سالی است که شاهد گسترش دولت الکترونیک در بخش های مختلف خواهیم بود.


وی افزود: بررسی بهبود محیط کار در جلسه امروز هیات دولت در دستور کار قرار داشت، این مصوبه در این راستاست که اگر شرکتی بخواهد تاسیس شود یا مجوزی گرفته شود، مردم و شرکت ها و کسانی که می خواهند، می توانند سرمایه گذاری کنند.


وی افزود: بر این اساس دیگر افراد از این وزارتخانه به آن وزارتخانه و از این دستگاه به آن دستگاه نمی روند، با این مصوبه می توانیم به کارها سرعت بخشیم. باید به گونه ای پیش برویم که همه اقدامات به نوعی از طریق فضای مجازی بر روی سیستم انجام شود.


واعظی گفت: رییس جمهوری دستور دادند که باید هدف غایی این باشد که اگر هرکسی که می خواهد شرکتی تاسیس و سرمایه گذاری کند و یا مجوزی بگیرد، اگر سوء پیشینه یا مدرک تحصیلی داشته باشد و یک بار مشخصات شخصی خود را ثبت کند، دیگر کسی حق ندارد از او مدارک بخواهد.


رییس دفتر رییس جمهوری افزود: این مصوبه قطعی شده است، البته برخی مسائل وجود داشت که آن را به کمیسیون اقتصادی فرستادیم و تاکنون بیش از یک هزار مجوز حذف شده که اعضای هیات دولت این را کافی ندانستند و معتقد بودند همچنان مجوزها باید کمتر شود.


وی ادامه داد: اگر مباحث امروز عملیاتی شود سرمایه گذاری داخلی و خارجی سرعت گرفته و کارهای مردم با سرعت بیشتری انجام می شود.


واعظی سلامت الکترونیک را از محورهای دیگر نشست امروز جلسه هیات دولت عنوان کرد وگفت: با توجه به گستردگی کار سلامت الکترونیک و این که همه مردم با آن مواجه هستند، رییس جمهور دستور داد خرداد ماه این پروژه افتتاح انجام شود تا مردم بتوانند از کار مشترکی که وزارت بهداشت، رفاه و ارتباطات شروع کردند، استفاده کنند.


وی همچنین در خصوص بحث FATF و تخلفاتی که به دلیل شفاف نبودن فضای اقتصادی در دوره های گذشته رخ داده است، گفت: مبارزه با فساداز برنامه های دولت است و دولت تحت هیچ شرایطی ملاحظه فرد مفسد در هر رده و جایگاهی را لحاظ نمی کند و در 6 سال گذشته هم این اراده در دولت وجود داشته است.


واعظی ادامه داد: هر چقدر شفافیت بیشتر باشد فساد، تبعیض و رانت کمتر می شود، ما اصرار داریم روابط و فعالیت های ارباب - مشتری و کارفرما - کارگزار رودررو نباشد و از طریق فضای مجازی انجام شود، زیرا طرفین همدیگر را نمی شناسند و چنین مسائلی کمتر می شود.


رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: شفافیت و فضای مجازی و دولت الکترونیک حتما می تواند به کاهش تبعیض و رانت و فساد منجر شود.


وی در پاسخ به پرسشی درباره روند کند اجرای دولت الکترونیک گفت: زیرساخت های دولت الکترونیک فراهم شده است و پهنای باند کافی در دسترس است اما دستگاه های مختلف در این باره یکسان نیستند به طوری که برخی وزارتخانه ها توانستند این کار را انجام دهند و برخی هنوز موفق نشده اند.


واعظی یادآور شد: نظر دولت و رئیس جمهوری این است که سرعت اجرای این برنامه بیشتر شود و ان شاء الله امسال سالی است که شاهد گسترش دولت الکترونیک در بخش های مختلف خواهیم بود.


وی درباره سرنوشت لوایح پالرمو و سی اف تی در مجمع تشخیص، اظهار داشت: این لوایح به کمیسیون های مجمع ارجاع داده شده است و هر زمان نوبتش رسید به صحن می آید.


رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص میانجی گری عراق میان ایران و آمریکا گفت: از هجدهم اردیبهشت ماه به بعد کشورها و شخصیت ها در پی این هستند که در ابتدا برجام حفظ شود و دیگر اینکه درگیری در منطقه رخ ندهد و با توجه به اهمیت برجام می خواهند شرایط به گونه ای پیش رود تا رضایت ایران را کسب کنند.


واعظی ادامه داد: تلاش هایی انجام می شود اما اینها به معنای مذاکره میان ایران و آمریکا نیست، تا زمانی مقام های دولت آمریکا این گونه عمل می کنند؛ هم از لحاظ فشار بر مردم ایران و هم عهدشکنی، مذاکره در این شرایط معنایی ندارد.


وی درباره علت حضور نیافتن رئیس جمهوری در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: هر جلسه ای براساس چارچوب خود آیین نامه ای دارد و اعضا باید احترام جلسه و همدیگر و رئیس جلسه را حفظ کنند، اگر تخلفی باشد و فردی چارچوب جلسه را رعایت نکند، به نتیجه نمی رسد.


رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد: در ماه مبارک رمضان با هماهنگی کمیته امداد خمینی (ره)و سازمان بهزیستی500 میلیارد تومان بین اقشار آسیب پذیر توزیع کردیم و در آینده هم اگر توانایی مالی اجازه دهد این کار را ادامه خواهیم داد.


وی گفت: علاوه بر این بیش از 10میلیارد دلار برای تامین ارز 4200 تومان تخصیص می دهیم تا نیاز روزمره مردم دارو و ارزاق را تامین کنیم.


واعظی در پاسخ به سوالی درباره سخن رییس سازمان برنامه و بودجه که گفته است «ما کاری می کنیم که مردم ارز 4200 را در سفره های خود احساس کنند، منظور همان ارزاق و دارو است»، خاطرنشان کرد: این موضوع راه های مختلف دارد که برای آن یک گروه مشخص شده که راه های مختلف را دنبال می کند.


رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره بازگرداندن پول های نفت فروخته شده در دوره قبلی تحریم ها بیان کرد: وزارت نفت برای بازگرداندن درآمدهای نفتی کمال همکاری را می کند، ولی زنگنه (وزیر نفت) کلاه سرش نمی رود که بخواهند با فضاسازی و با این جور مسایل از حق ملت ایران کوتاه بیاید، پول بیت المال است و او نیز همه گونه همکاری می کند و آمادگی دارد. حرف زنگنه روشن است و می گوید این قدر نفت برده شده که باید پول آن برگردد و این خیلی روشن است.


واعظی اضافه کرد: مشکل کار این است که پول هایی که از کشور خارج شده باید علامت و آدرس بدهند تا به خزانه برگردد که از آن طرف این اتفاق نمی افتد.


رییس دفتر رییس جمهوری همچنین از خروج لایحه CFT و پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت ابراز بی اطلاعی کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار در این زمینه گفت: من چنین چیزی نشنیده ام.


واعظی درباره این که اعلام شده است که «دو هیات سیاسی مجزا از عراق به نمایندگی از نخست وزیر عراق یکی به ایران و یکی به آمریکا رفته است، آیا این هیات به ایران آمده است، گفت: نه، عراقی ها گفته اند بنا داریم دو هیات یکی به ایران و یکی به آمریکا بفرستیم؛ الان هم این هیات تهران هم نیست.


وی بیان کرد: روابط تهران – بغداد بسیار نزدیک است، ما که نمی گوییم که نفرستند، حتما می آیند حرف آنها را هم می شنویم؛ اما مهم این است که ما درباره پیشنهاد آنها چه تصمیم می گیریم.


واعظی درباره حضور یوسف بن علوی وزیرخارجه عمان در ایران و میانجیگیری بین ایران و آمریکا هم گفت: وزیر خارجه عمان در سفر چند روز پیش به تهران با ظریف دیدار و مذاکره کرد و وزیر خارجه نیز امروز گزارش این دیدار را در دولت ارائه کرد.


رییس دفتر رییس جمهوری اظهارداشت: بن علوی در تهران درباره مسایل دوجانبه و تحولات منطقه ای صحبت کردند. اصلا در صبحت آنها بحث میانجیگیری نبوده است.


واعظی درباره ادعای یکی از نمایندگان مبنی بر این که دولت در مورد افزایش حقوق ها تخلف کرده و درست اجرا نشده است، گفت: این مطلب به من هم منعکس شد و موضوع را به آقایان نوبخت و انصاری - دونفر که مسئول این کار هستند- منعکس کردم؛ آنها هم استدلال خود را دارند، من توصیه کردم با آن نماینده صحبت کنند.


وی توضیح داد: ممکن است دو تفسیر مختلف از قانون باشد؛ اما رقمی که مشخص شده دولت باید حقوق کارمندان را بالا ببرد، این کار انجام شده است.


واعظی توضیح داد: مصوبه دولت این بود که 20 درصد به حقوق کارمندان اضافه شود، اما در مجلس تغییراتی ایجاد شد مبنی بر این که ما به همه کارمندان 400 هزارتومان اضافه کنیم، بعدا آنچه که می ماند به نوعی میان بقیه تا 10 درصد توزیع و اضافه شود. ممکن است در این زمینه در ذهن نماینده ای که پیشنهاد کرده ، یک بحث باشد و یا برداشتی که بقیه نمایندگان و یا ما در دولت کردیم به گونه ای دیگر بوده است.


وی تصریح کرد: ما این کار را انجام دادیم. همه چیز روشن است و ما متعهد هستیم قانون را انجام دهیم و در همه امور نیز این کار را انجام می دهیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان