arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

علم‌الهدی: انقلابیِ از انقلاب برگشته، خطرناک‌تر از ضدانقلاب است / بیشترین مشکلات از جانب انقلابیونی که تغییر کرده‌اند به انقلاب واردشده است

امام‌جمعه مشهد گفت: ضدانقلاب موضع دارد و مقابل انقلاب ایستاده، اما از کسی که ابتدا در جریان انقلاب بوده، در رده‌های انقلاب قرار داشته و از انقلاب برگشته، آسیب بیشتری دیده‌ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علم‌الهدی: انقلابیِ از انقلاب برگشته، خطرناک‌تر از ضدانقلاب است / بیشترین مشکلات از جانب انقلابیونی که تغییر کرده‌اند به انقلاب واردشده است

امام‌ جمعه مشهد امروز در پانزدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در ماه مبارک رمضان، با اشاره به آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» اظهار کرد: خداوند در این آیه نتیجه مطالب گذشته را که تصویری از مسلمانان در مقابل برخورد با کفار و لشکریان دشمن بود را بیان می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: این آیه از جمله آیات کلیدی قران است که می‌توانیم ترسیم معنای واقعی مؤمنین، جریان خداباوری و جامعه خداباور را در این آیه را مشاهده کنیم؛ بعد از بیان آیات قبل، آن جامعه ناب اسلامی و بنده مخلص خدا مشخص می‌شود و آنان را خدا در این آیه تبیین می‌کند.

طبقات ایمان در اسلام

وی اظهار کرد: خداوند می‌فرماید «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ...»، «من» در «من المؤمنین»، تبعیضیه است، یعنی بعضی از مردان صدق داشتند در آنچه باخدا پیمان بسته‌اند؛ یک تقسیم‌بندی در اسلام است که همه مسلمانان مؤمن نیستند، کسی تا خداباور نباشد، مؤمن نمی‌شود؛ گاهی در مقام مواجهه با برخی مشکلات در زندگی، خدا را فقط برای خودمان می‌دانیم درحالی‌که خدای ما، همان خدای دشمن ما، همسایه ما و انسان‌ها در دیگر نقاط عالم است، کسانی که به چنین خدا و معاد باور دارند، مؤمن هستند اما مؤمن نیز طبقه‌بندی دارد.

علم‌الهدی بابیان این‌که دوطبقه مؤمن مطلوب داریم، خاطرنشان کرد: یک طبقه «صادقین» و یک طبقه «مخلصین»، هر مؤمنی صادق نیست، بعضی مؤمنین صادق هستند؛ این‌ها راست می‌گویند و نسبت به عهدی که باخدا بستند صداقت به خرج دادند، «عاهدو» از باب مفاعله است، باب مفاعله فعل بین دو نفر است، «ما عاهد الله علیه»، یعنی به پیمانی که خدا با این‌ها و این‌ها باخدا بسته‌اند، صادق است.

وی با تأکید بر این‌که نماز و روزه مظهر عبادت است، یادآور شد: اگر خدا را در زندگی بندگی کردیم، در بندگی صداقت به خرج دادیم، باورمان با شک و تردید آمیخته نبود و درراه خدا از مال و جانمان گذشتیم، خداوند دنیا و آخرتمان را تأمین می‌کند، این عهدی است که خدا با ما بسته است؛ عبادت خدا این است که در باور کردن خدا تردید نکنم و در مقابل خداباوری خودم در درگاه بندگی و خدمت خدا، مال و جان برای من ارزش نداشته باشد.

سرانجام انسان صادق باخدا، شهادت است

امام‌ جمعه مشهد اظهار کرد: کسی که باخدا باصداقت برخورد می‌کند از دو حال خارج نیست، یا شهید می‌شود یا انتظار شهادت دارد یعنی طوری پای پیمان باخدا ایستاده که منتظر است اگر مصلحت اسلام و دفاع از دین به نقطه‌ای رسید که جانش را بدهد، او نیز جانش را بدهد؛ اگر تصمیم دارد جان و مالش را درراه خدا بدهد، می‌شود مؤمن صادق؛ صادقین کسانی هستند که یا هستی‌اش را ازدست‌داده و یا منتظر شهادت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که دو نوع شهادت، شهادت ارادی و شهادت غیرارادی وجود دارد، افزود: زمانی وجود دارد که فرد برای شهادت به میدان نرفته اما در دل آماده شهادت است و انتظار شهادت را می‌کشد، چنین افرادی اگر غیرارادی نیز شهید بشوند، صادق هستند.

وی ادامه داد: خصوصیت دیگر مؤمنین صادق این است که تغییر نمی‌کنند، «... وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، در اخلاص و صداقتی که دارند، مقاوم ایستاده‌اند و در جریان حرکتی خود ریزشی نمی‌شوند؛ این‌طور نمی‌شوند که آقایی جلودار انقلاب بود و بسیاری دنباله‌روی او بودند اما امروز عوض‌شده و در خط ضدانقلاب و ضد دین قرارگرفته است.

انقلابیِ از انقلاب برگشته خطرناک‌تر از ضدانقلاب!

 علم‌الهدی بابیان این‌که بیشترین مشکلات از جانب انقلابیونی که تغییر کرده‌اند به انقلاب واردشده است، گفت: مشکلی که از ریزشی‌های انقلاب ایجاد می‌شود از سوی ضدانقلاب نداریم، ضدانقلاب موضع دارد و مقابل انقلاب ایستاده اما از کسی که ابتدا در جریان انقلاب بوده و در رده‌های انقلاب قرار داشته است، آسیب بیشتری دیدیم.

وی به طبقه بالاتر از صادقین اشاره کرد و افزود: مقام مخلصین بالاتر از صادقین است، این افراد ذوب در اراده و علاقه به‌حق هستند؛ عرفا در خداباوری 6 درجه‌دارند، درجه تخلیه که خود را از هر صفت، اخلاق، معاصی و سلسله نافرمانی‌های خدا تخلیه کنند، درجه دوم، تهلیه است، زینت آرایی کردن، روحیات و سجایای خوب را در خط رضای خدا در خورد ایجاد کردن است و درجه سوم، مقام تجلیه است یعنی به مقامی می‌رسند که ذات مقدس حق در آنان تجلی پیدا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سه مقام دیگر عرفانی، خاطرنشان کرد: فنای در افعال، فنای فی الصفات و فنای فی الذات، سه مقامی است که هرکس غیر از ائمه حرفش را زد، دروغ می‌گوید، حرف‌هایی که کسانی به ادعای عرفان، قطب و این حرف‌ها می‌زنند، دروغ می‌گویند، ممکن است خوب تصویر کنند اما ادعایش دروغ است چون کسی غیر از معصوم نمی‌تواند به این حد برسد.

خدا در مؤمنینِ مخلص تجلی پیدا می‌کند

وی ادامه داد: مخلصین، مقامی است که آدم وقتی به مقام سوم تجلیه برسد، می‌شود مقام مخلصین، همه خرابی‌ها، همه میولات نفسانی و همه گرایش‌های حیوانی در او از بین رفته و فلج شده است، در چنین بنده‌ای جز خدا هیچ‌چیز وجود ندارد و حق در او تجلی پیداکرده است.

علم‌الهدی با تأکید بر این‌که کسی که خود را به خدا سپرده باشد، در مقابل حوادث و وقایع، ترس و وحشتی ندارد، گفت: اگر آدم چنین باورمندی نسبت به خدا در برابر همه حوادث زندگی‌اش داشته باشد، دیگر هراس و اضطراب در وجود او راه پیدا نمی‌کند اما اگر با همه‌چیز ساختیم، به همه‌کس دست دادیم جز خدا، به همه‌چیز امید داشتیم جز خدا، در مواجهه هر حادثه‌ای با محاسبات خودمان نسبت به آن با هراس روبرو شدیم، به چنین موقعیتی نمی‌رسیم.

منبع: فارس
نظرات بینندگان