arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

لایو خبر - ۴ خرداد ۹۸/ روحانی: اصل 59 قانون اساسی، بن‌بست شکن است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی: در سال 83 از رهبر معظم انقلاب خواستم تا موضوع هسته‌ای را به آراء مردم بگذارند؛ ایشان استفاده از این اصل را خوب دانسته و قبول کردند، اما در مورد زمان اجرای آن مطلبی عنوان نشد / اگر این دولت نبود، برجام توسط دولت ایران شکسته می‌شد
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۲۲:۵۷

روحانی با اشاره به سخنان یکی از مدیران رسانه‌ها در خصوص استفاده از اصل 59 قانون اساسی، برای همه پرسی، گفت: اصل 59 قانون اساسی، اصلی بن‌بست شکن است و می‌گوید در هر زمان لازم دریچه به روی مردم باز است، حالا چه موقع باید از این اصل استفاده کرد یا آیا باید قبلاً استفاده می‌کردیم، موضوعی دیگر است.

رئیس جمهور افزود: در سال 83 از رهبر معظم انقلاب خواستم تا موضوع هسته‌ای را به آراء مردم بگذارند، که ایشان هم استفاده از این اصل را خوب دانسته و قبول کردند، اما در مورد زمان اجرای آن مطلبی عنوان نشد و پس از آن هم دولت تغییر کرد و روند به شکل دیگری ادامه یافت، اما به هر حال اصل 59 در هر مقطعی می‌تواند راهگشا باشد.

روحانی: اصل 59 قانون اساسی، بن‌بست شکن است
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۲۲:۳۷

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بارها در جلسات مهم کشوری از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بیان کرده‌ام که مشکل این نیست که دولت چه اختیاراتی دارد و اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد، گفت: اما باید در نظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در 8 سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول نموده بود

عراقچی از یکشنبه به عمان، کویت و قطر سفر می کند
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۲۲:۰۸

بررسی تحولات بین‌المللی در روزهای اخیر به ویژه در حوزه خلیج فارس، موضوع رایزنی‌های معاون سیاسی وزیر امور خارجه در جریان سفر به این سه کشور خواهد بود

واشنگتن‌پست: ایران یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث میان ترامپ و آبه خواهد بود
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۲۱:۱۴

«دونالد ترامپ»‌ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه وارد ژاپن شد تا سفر چهار روزه خود به توکیو را آغاز کرده و بر تقویت روابط این دو متحد تاکید کند.

به گزارش واشنگتن پست، در این سفر، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن میزبان خواهد بود و ترامپ به عنوان اولین رهبر خارجی خواهد بود که با «نارو هیتو» که از ماه مه به عنوان امپراطور جدید ژاپن فعالیت خود را آغاز کرد دیدار کند. 

بالا گرفتن رقابت‌ها بر سر پست نخست‌وزیری بریتانیا
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۹:۵۵

رقابت برای انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار پس از آن که ترزا می اعلام کرد که ماه آینده از سمتش کناره گیری می‌کند، آغاز شده است.

تاکنون پنج نفر برای رقابت در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

جرمی هانت، وزیر خارجه

روی استیوارت، وزیر توسعه بین‌المللی

بوریس جانسون، وزیر سابق امور خارجه

استر مکوی، وزیر سابق کار و امور بازنشستگی

مت هنکاک، وزیر بهداشت

هایکو ماس: نجات توافق هسته‌ای آسان نیست/ دستیابی ایران به مزایای اقتصادی برجام بسیار سخت است
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۹:۳۱

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، درباره تحولات خاورمیانه ایران و آمریکا به ویژه موضع‌گیری‌های «جان بولتون» و «مایک پمپئو» مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا گفت: «هم آمریکا و هم ایران می‌دانند که خواستار وقوع جنگی نیستند. هردو طرف می‌دانند که چنین وضعیتی به معنای درگیری وحشتناک است که می‌تواند منطقه را به آتش بکشد. خطر اصلی در حال حاضر این است که تنش بزرگی وجود دارد.»

وزیر خارجه آلمان در ادامه گفت: «به همین دلیل است که ما تلاش فراوانی را در پیش گرفته‌ایم تا با طرفین مذاکره کنیم تا شرایطی را برای ایجاد کانال‌های مذاکره ایجاد کنیم .... تنش‌زدایی هم‌اکنون بیشتر از هر زمان دیگری ضروری است و از هر کسی که در این زمینه نقش دارد هم همین انتظار را داریم.»

ریابکوف: کمیسیون مشترک برجام باید هر چه سریع‌تر تشکیل شود
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۶:۵۵

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد که مسکو بر این عقیده است که نشست کمیسیون مشترک برجام درباره توافق هسته‌ای ایران باید هر چه سریع‌تر تشکیل شود.ما خواهان آن هستیم که این اتفاق هر چه زودتر بیفتد اما کمیته سیاست خارجی اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده این کمیسیون است که مسئولیت مسائل سازمانی را به عهده دارد.

۲۲ خرداد؛ زمان احتمالی اعلام طرح «معامله قرن»
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۶:۳۰

دیپلمات‌های سرشناس غربی روز دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) را زمان اعلام طرحی می‌دانند که ترامپ پیش از این آن را «معامله قرن» نامگذاری کرد. با این وجود هیچ سند قطعی برای تعیین زمان اعلام این طرح وجود ندارد.به نظر می‌رسد در صورتیکه دولت آمریکا اعتراضات به ویژه اعتراضات برخی کشور‌های اروپایی را نادیده بگیرد و صرف‌نظر از مواضع کشور‌ها این طرح را اعلام کند، این زمان قطعی‌تر می‌شود.

مشاور عالی فرمانده سپاه: ناوهای آمریکا را می‌توانیم با دو سلاح به کلی سری به قعر دریا بفرستیم
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۵:۴۱

لایو خبر - 4 خرداد 98/ روایت سخنگوی وزارت خارجه از علت دیدار ظریف با سناتور آمریکایی

مرتضی قربانی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه گفت: دشمن در صورت انجام کوچک‌ترین حماقتی در آب‌های خلیج فارس، می‌فهمد که ما او را چه کار خواهیم کرد. آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلا ۲ ناو جنگی وارد منطقه کردند. این ۲ ناو را در صورت کوچکترین حماقتی با همه خدم و حشم و هواپیماهایش با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم.

سردار قربانی اضافه کرد: «دشمن برای ما گردن کلفتی نکند. دشمن وقتی می‌توانست در برابر ما گردن کلفتی کند که شاه سر کار بود. امروز سپاه و ارتش مقتدر ما، با تجربه ۸ سال دفاع مقدس و مقاومت در برابر تمام دنیا، دارای بهترین نظم و انضباط و تخصص‌ها هستند. فقط در همین حد دشمن بداند که ایران امروز، آن ایران گذشته نیست. ما متجاوز نبوده ونیستیم لیکن اگر کسی تجاوز بکند دهانش را خدا و ملت قهرمان و ولایت‌مدار ایران خرد خواهند کرد.»

آخرین وضعیت آب‌وهوایی کشور/ رگبار باران و رعد و برق در ۱۲ استان
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۵:۴۰

در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است:« طی امروز (۴ خردادماه) در برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل، شمال آذربایجان غربی، جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، شرق کهگیلویه وبویراحمد و جنوب کرمان و فردا (۵ خردادماه) در شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های قزوین، سمنان و شمال شرق تهران، غرب کردستان، شمال غرب فارس، جنوب اصفهان، شرق کهگیلویه وبویراحمد، جنوب کرمان و شمال هرمزگان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار موقتی باران همراه با رعد وبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

شایان ذکر است روزهای شنبه و یکشنبه (۴ و ۵ خردادماه) برای سواحل دریای خزر، شمال شرق و شرق کشور افزایش نسبی دما در حدود ۵ تا ۷ درجه پیش بینی می شود. درضمن احتمال جاری شدن رواناب درکوهپایه‌ها دور از انتظار نیست.»

قیمت طلا، سکه و ارز در بازار امروز ۹۸/۰۳/۰۴
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۴:۲۴

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۴.۸ دلار معامله می‌شود. صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۴ هزار و ۲۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۹۲۰ تومان خریداری می‌کنند.

روایت سخنگوی وزارت خارجه از علت دیدار ظریف با سناتور آمریکایی
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۳:۵۵

لایو خبر - 4 خرداد 98

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بیش از دو دهه است که در جهت روشنگری و تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی، با نخبگان سیاسی غیردولتی آمریکا شامل اعضای کنگره گفت‌وگو و تبادل نظر می‌شود.هدف این گونه دیدارها - که البته وقت و نیروی زیادی نیز از وزیر امور خارجه در سفرهای فشرده ایشان می گیرد - جلوگیری از تاثیرگذاری گروه های فشار همچون «گروه بی» بر جامعه سیاسی و افکار عمومی آمریکاست و به همین دلیل هم با واکنش شدید و عصبانیت تندروها مواجه می‌شود.

روز پنج‌شنبه گذشته، وبگاه پالیتیکو خبر داد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند هفته پیش در جریان سفرش به نیویورک، با «دایان فینشتاین» سناتور مطرح دموکرات دیدار کرده است.

آیت الله مکارم: بدحجابی در قم سیاسی است / می خواهند پایه‌های نظام را متزلزل کنند
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۲:۲۵

لایو خبر - 4 خرداد 98

آیت الله مکارم شیرازی در نخستین شب از لیالی قدر بدحجابی را یکی از مشکلات مهم دانست و گفت: بدحجابی در قم یک مسئله سیاسی ضد نظام است که دشمنان با رواج آن قصد متزلزل کردن پایه‌های نظام را دارند و مسئولان باید این مسئله را جدی بگیرند.

او افزود: مبارزه با بی حجابی و بدحجابی راه‌هایی دارد که نیازی به درگیری نیست و بهانه هم نباید به دست دشمنان داد.

واکنش لاریجانی به اقدام حاشیه‌برانگیز در برنامه مذهبی تلویزیون
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۲:۰۶

علی لاریجانی در جلسه علنی صبح امروز شنبه مجلس در واکنش به تذکر نماینده محلات در خصوص طرح مسائل اختلافی از صدا و سیما گفت: صدا و سیما باید از طرح مسائل اختلافی بین مذاهب پرهیز کند و همه رسانه‌ها نیز باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند.

پمپئو: هیچ کس در دولت آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۱:۰۱

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعا‌های واشنگتن علیه ایران تاکید کرد رئیس جمهوری خواستار جنگ نیست. من هم خواهان جنگ نیستم. هیچ کسی را در دولت نمی‌شناسم که خواهان جنگ باشد. امروز صبح (پنجشنبه) با پاتریک شاناهان (سرپرست وزارت دفاع) صحبت کردم. هیچیک از ما جنگ نمی‌خواهیم.

عارف کاندیدای ریاست مجلس شد
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۰:۴۷

طبق رأی‌گیری‌ای که در جلسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی برگزار شد، رئیس فراکسیون امید کاندیدای ریاست مجلس شد.

آغاز کار کانال مالی اینستکس، احتمالا 2 ماه دیگر
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۰:۲۵

كريستينا رادي، سفير اسلووني در ايران، احتمال مي‌دهد تا دو ماه ديگر كانال مالي اینستکس كار خود را آغاز كند.

سفیر اسلوونی گفت: «فعلا اينستكس اصلا فعال نيست. احتمالا تا دو ماه ديگر آغاز به كار خواهد كرد. اولين معاملات مالي كه صورت مي‌گيرد، در زمينه دارو و كالاهاي اساسي براي ايران و به صورت بالعكس براي ديگر كشورهاست.»

سفیر منصوب گوایدو کنترل سفارت ونزوئلا در واشنگتن را در دست گرفت
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۹:۲۲

دفتر رسانه‌ای مخالفان ونزوئلا شامگاه جمعه‌ای با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر منصوب‌شده از سوی «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور، کنترل سفارتخانه ونزوئلا در واشنگتن را به‌دست گرفته است.

پاسخ ظریف به احتمال گفتگو با پمپئو
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۹:۲۰

ظریف در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اکنون امکان حل سریع بحران‌های احتمالی بین ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: «خیر، چگونه می‌توان از آنها جلوگیری کرد؟»

وی همچنین درباره احتمال برقراری تماس تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا افزود: «پامپئو هر زمانی که درباره ایران صحبت می‌کند، به من توهین می‌کند. چرا باید حتی به تماس او پاسخ بدهم؟»

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۹:۱۶

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا ببینید.

نظرات بینندگان