arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

تایید فروش سلاح آمریکا به عربستان، با اعلام وضعیت اضطراری در مورد ایران / ترامپ چگونه تهران را برای دور زدن کنگره بهانه کرد؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با اعلام «وضعیت اضطراری» به‌ دلیل تنش با ایران، فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان و امارات و اردن را عملیاتی می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با اعلام «وضعیت اضطراری» به‌ دلیل تنش با ایران، فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان و امارات و اردن را عملیاتی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت ترامپ روز جمعه، سوم خرداد، به کمیته‌های کنگره خبر داد که ۲۲ معامله فروش سلاح به این کشورها را عملیاتی می‌کند.

با اعلام وضعیت اضطراری، در واقع دولت ترامپ قادر است بدون نیاز به کسب رضایت کنگره طبق قانون «کنترل تسلیحات»، این سلاح‌ها را به عربستان و امارات تحویل دهد.

پیشتر کریس مورفی، سناتور دموکرات، در روز چهارشنبه، اول خردادماه، گفته بود: «شنیده‌ام ترامپ احتمالا از ابهامات قانون کنترل تسلیحات استفاده کرده و بخواهد فروش حجم چشمگیری از تسلیحات به عربستان را به گونه‌ای ترتیب دهد که با سد کنگره مواجه نشود، فروش بمب‌هایی که در یمن فرود می‌آیند.»

پس از مورفی، روزنامه نیویورک ‌تایمز نیز از قول منابعی درباره برنامه وزارت خارجه آمریکا برای دور زدن کنگره برای فروش سلاح به عربستان و امارات خبر داده بود.

قبلا نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با تصویب لایحه‌ای مشترک از ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان به‌ خاطر احتمال استفاده از آن در جنگ یمن، همچنین قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی حمایت کردند.

رویترز از قول مورفی می‌نویسد ترامپ راه فراری برای فروش تسلیحات یافته است، چرا که می‌داند این معامله با سد کنگره مواجه خواهد شد. به گفته وی، وضعیت اضطراری مفری است که این تسلیحات بر سر مردم یمن فرود آید و وضعیت بحران انسانی در این کشور را تشدید کند.

مخالفت با اقدام دولت ترامپ به دموکرات‌ها محدود نمی‌شود. چندین عضو جمهوری‌خواه کنگره نیز به تصمیم ترامپ برای اعلام وضعیت اضطراری جهت فروش تسلیحات اعتراض کرده‌اند.

نظرات بینندگان