arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸

آیت الله سبحانی: خانه سازی های امروزی شایسته شهر مقدس قم نیست / از نظر اسلام نباید خانه ها به شکلی ساخته شوند که بر هم مشرف باشند

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: این شکل خانه سازی در عصر جدید با معیارهای قرآنی و اسلامی تطابق ندارد؛ از نظر اسلام نباید خانه ها به شکلی ساخته شوند که بر هم مشرف باشند؛ شایسته نیست که در قم به این شکل ساخته شود که این چنین بلند مرتبه باشد و به شکلی هم باشد که بر هم مشرف باشند که یک زن در حیاط خانه خود چادر به سر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت الله سبحانی: خانه سازی های امروزی شایسته شهر مقدس قم نیست / از نظر اسلام نباید خانه ها به شکلی ساخته شوند که بر هم مشرف باشندآیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: این شکل خانه سازی در عصر جدید با معیارهای قرآنی و اسلامی تطابق ندارد؛ از نظر اسلام نباید خانه ها به شکلی ساخته شوند که بر هم مشرف باشند؛ شایسته نیست که در قم به این شکل ساخته شود که این چنین بلند مرتبه باشد و به شکلی هم باشد که بر هم مشرف باشند که یک زن در حیاط خانه خود چادر به سر کند.

به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر خود در مدرسه علمیه حجتیه قم، افزود: این شکل خانه سازی در عصر جدید با معیارهای قرآنی و اسلامی تطابق ندارد؛ از نظر اسلام نباید خانه ها به شکلی ساخته شوند که بر هم مشرف باشند.

آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در قرآن به مقام رضا به عنوان یکی از مقام های عالی اشاره شده است و از رضوان الهی سخن به میان آمده است؛ بین رضایت و صبر تفاوت است؛ شخص صابر درد را لمس می کند؛ ولی چیزی نمی گوید؛ اما شخص راضی کسی است که درد را لمس نمی کند زیرا به هرچه خدا خواسته راضی است.

وی افزود: شخص راضی هیچ وقت هیچ اتفاقی او را برآشفته نمی کند زیرا می داند که صلاح او در اتفاقاتی است که رخ داده است؛ انسان صابر، فقر را دوست ندارد ولی فرد راضی فرقی بین فقر وغنا قائل نیست.

وی با اشاره به قولی از مرحوم علامه طباطبایی(ره) ادامه داد: علامه بیان می کند که اگر انسان مورد پاداش قرار می گیرد از سرچشمه رضایت است؛ یعنی اگر انسان از کسی راضی شد در حقیقت به او خدمت کرده است.

این مرجع تقلید گفت: جنت پاداشی است که سرچشمه آن، رضایت خدا است؛ پس رضایت خدا افضل از جنت است؛ علامه طباطبایی بیان می کند که رضوان خدا در صورتی جلب می شود که همه کارها برای خدا باشد؛ روزه گرفتن نباید برای بهداشت و مسایل دیگر باشد بلکه باید برای رضای الهی باشد.

وی همچنین با اشاره به جایگاه و عظمت امام علی(ع) بیان کرد: هنوز بسیاری از فضایل ایشان بر ما عیان نشده است و هنوز نمی دانیم که حد بزرگی و عظمت ایشان تا کجا است.

وی ادامه داد: برخی افراد در جهان بروز و ظهور می کنند به چند دسته تقسیم می شوند؛ برخی به شکلی زندگی می کنند که پس از مرگ آنها هیچ خبری نیست و دفن جسد آنها به معنی دفن نام آنها است؛ افرادی هستند که در جامعه موج آفرینی می کنند و مردم نیز تا چند صباح پس از مرگ، او را دعا می کنند ولی برخی شخصیت ها موجی ایجاد می کنند که تا آخر دنیا خروشان است.

آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که در بزرگی و عظمت امام علی(ع) از سوی بسیاری از مردم ادیان دیگر نیز بیان شده است عنوان کرد: برخی تصور می کنند که از میان مسیحیان تنها جرج جرداق است که در خصوص حضرت به بیان فضایل ایشان پرداخته است ولی قطعا شمار بیشتری از نویسندگان و بزرگان مسیحیت لب به توصیف حضرت گشوده اند.

وی با اشاره به این نکته که نامه امام علی(ع) به مالک از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است که مبنای سیاست باشد، گفت: این در حالی است که نهج البلاغه بخش کوچکی از علم امام علی(ع) است ولی در کنار همه این فضایل، فضیلتی در وجود امام علی(ع) است که کمتر به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: 11 هزار نامه و خطبه و کلمات قصار از امام علی(ع) ثبت شده است که همه آنها مرتبط به پس از ارتحال امام علی(ع) است؛ گاهی دشمنان امام نیز کلمات قصار حضرت را نقل کرده اند؛ امام علی(ع) درزمان پیامبر(ص) اصلا سخنی نمی گفتند زیرا با وجود پیامبر اکرم ایشان لب به سخن نگشودند؛ در رساله حقوق سیدالساجدین نیز به همین مساله اشاره شده است که باید چنین احترامی برای بزرگان قائل بود.

نظرات بینندگان