arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸

بیماران «پی کی یو» همیشه گرسنه اند / هر یک روز تاخیر در درمان یک گام حرکت به سوی عقب ماندگی ذهنی

یکی از آرزوهای بزرگ بسیاری از افراد این است که اشتها نداشته باشند یا احساس گرسنگی نکنند. این موضوع برای کاهش وزن بسیار مهم است اما اغلب اوقات در حد آرزو باقی می ماند. اما بیماران مبتلا به پی کی یو، آرزو دارند تنها یک ثانیه احساس گرسنگی نکنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از آرزوهای بزرگ بسیاری از افراد این است که اشتها نداشته باشند یا احساس گرسنگی نکنند. این موضوع برای کاهش وزن بسیار مهم است اما اغلب اوقات در حد آرزو باقی می ماند. اما بیماران مبتلا به پی کی یو، آرزو دارند تنها یک ثانیه احساس گرسنگی نکنند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، اگرچه برای بسیاری از افراد کاهش اشتها یک اصل مهم است، اما جالب است بدانید برخی از افراد به علت یک بیماری نادر تقریبا همواره احساس گرسنگی دارند.

شاید اگر سریال زی زی گولو را دیده باشید یکی از قسمت ها را به یاد دارید که مهمانانی سرزده به خانه مادرخانمی و پدرخانمی می آیند و آنها با کمک نیروهای زی زی گولو با غذاهای خیالی متعدد از بیماران پذیرایی می کنند. اما چون غاها خیالی هستند مهمانان اصلا سیر نمی شوند. این ماجرا در واقعیت برای کودکان مبتلا به پی کیو مصداق دارد.

این بیماری نادر که اغلب ریشه ژنتیکی دارد باعث می شود افراد مرتب احساس گرسنگی کنند. متاسفانه عدم تشخیص به موقع این بیماری عوارضی جدی برای وضعیت مغز کودک دارد و در صورت بی توجهی کودک را به سمت عقب ماندگی سوق می دهد.درواقع این کودکان تا بزرگسالی و سپس تا پایان عمر باید از یک رژیم غذایی مشخص تبعیت کنند.

متاسفانه تشخیص این بیماری در بدو تولد دشوار است چون کودک فاقد علامت خاصی است اما به مرور زمان علامت ها خود را نشان می دهند. از علائم ظاهری تا کاهش سطح هشیاری از مهمترین مواردی است که والدین باید جدی گرفته و به سرعت به پزشک مراجعه کنند. حتی در صورت تشخیص به موقع این بیماری، افراد مبتلا باید تا پایان عمر از یک رژیم غذایی بسیار محدود تبعیت کنند که شامل نوع خاصی از پودر نان، ماکارونی، همبرگر و برخی از انواع خاص لبنیات می شود.

بنابراین طبیعی است که این افراد به ویژه در سنین پایین تر ولع خاصی برای مصرف خوراکی های ممنوعه داشته باشند و نسبت به مصرف داروهای ضروری خود بی رغبت باشند. شاید باور کردنی نباشد اما به ازای هر یک ماه تاخیر در درمان نوزادان 4 امتیاز از هوشبهر کودکان کاهش خواهد یافت و این یک فاجعه بزرگ است. شاید برایتان سوال باشد علت بروز این بیماری چیست. همانطور که اشاره شد این بیماری ناشی از ژن های معیوب است و متاسفانه اغلب موارد پی کی یو بین فرزندان زوج هایی که ازدواج فامیلی داشته اند مشاهده می شود.

نظرات بینندگان