arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

آیا تلاش «استالین» برای ترکیب ژن انسان و شامپانزه حقیقت دارد؟

زمانی که پیشرفت های تکنولوژیکی و علمی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به سرعت در حال افزایش بود و منجر به علاقه ی جهانی برای خلق دستاوردهای جدید و گاه بسیار عجیب و غریب شد، موضوع ایده عجیب استالین برای ترکیب ژن انسان و شامپانزه به شدت جنجالی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زمانی که پیشرفت های تکنولوژیکی و علمی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به سرعت در حال افزایش بود و منجر به علاقه ی جهانی برای خلق دستاوردهای جدید و گاه بسیار عجیب و غریب شد، موضوع ایده عجیب استالین برای ترکیب ژن انسان و شامپانزه به شدت جنجالی شد.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، به نظر می رسد ایده ترکیب ژن های انسان و شامپانزه با هدف ساخت سربازانی قدرتمند و منحصر به فرد به ذهن ژوزف استالین خطور کرده است.

در دوران قدرت استالین، یک دانشمند روس موفق شد دستاوردهایی در ترکیب ژن های حیوانات به دست آورد او ایده های جنجالی و بزرگی در سر داشت و اولین فردی بود که ماجرای ترکیب ژن شامپانزه و انسان را با استالین مطرح کرد. وی ایلیا ایوانوویچ ایوانف بود.

در طول سالها و به لطف مقالاتی که توسط سازمان های کمونیستی ثبت شده است امروز می دانیم که ایوانوف عادت داشته آزمایش های عجیب و غریبی انجام دهد و بخشی از این آزمایش ها را با لطف استالین که به وی آزادی عمل داده بود پیش می برد. هدف اصلی ایوانوف و استالین از ترکیب انسان و شامپانزه، ایجاد یک نژاد دوگانه و قدرتمند برای خدمت در ارتش شوروی بود. بنابراین اگرچه ماجرای ترکیب انسان و شامپانزه اغلب به نام استالین مطرح می شود اما نمی توان از نقش پررنگ ایوانوف در این ماجرا غافل شد.

شاید علت این که بیش از ایوانوف نام استالین مطرح می شود این باشد که استالین همیشه در طول تاریخ به شرارت مشهور است و بنابراین بسیاری از افراد مایلند تصور کنند که او واقعا مقصر است. بدیهی است، پیشرفت های علمی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، زمینه های دلخواهی برای آزمایشات و برنامه های عجیب ایجاد کرده بود. اما نباید فراموش کنیم که مذهب در آن زمان با چنین رفتارهایی موافق نبود و در نتیجه این نوع آزمایشات به شکل پنهانی و دور از چشم روحانیون مذهبی شوروی انجام می شد.

یک نشریه علمی نخستین بار به نام "استالین" اشاره کرد

نشریات اغلب حتی پس از حذف استالین قدرت نقد زیادی بر او نداشتند اما یک مقاله منحصر به فرد که  توسط دانشمند روسی، کریل روسیانوف نوشته شده بود به طور واضح استالین را به عنوان پشتیبان انجام آزمایش های غیراخلاقی و غیرانسانی متهم کرد. از آنجایی که مجلات علمی معمولا مورد بررسی مقامات قرار می گرفتند، منبع این خبر به نظر قانونی می رسید، وقتی که مقاله اصلی را بخوانید متوجه می شوید که روسیانوف در چند بخش به تخلفات دانشمند پشتیان این پروژه یعنی ایوانف پرداخته است.

آیا تلاش «استالین» برای ترکیب ژن انسان و شامپانزه حقیقت دارد؟

اگر استالین نبود، چه شخصی مسئول این پروژه بود؟

اگر استالین نبود چه می شد؟ آیاواقعا دانشمندان شوروی  تحت اجبار استالین برای ایجاد ترکیبی از شامپانزه و انسان تلاش کردند؟ ایلیا ایوانف یک دانشمند بسیار سرشناس و خلاق بود، که علاقه زیادی به پژوهش در حوزه حیات وحش و نژاد حیوانات داشت. اما او پایبندی زیادی به مسائل اخلاقی نداشت.بیش از هرچیز ایوانوف در جهان به خاطر موفقیت هایش در لقاح مصنوعی حیوانات و به ویژه اسب ها شناخته شده است.

او حتی تلاش هایی برای ترکیب گوزن و برخی حیوانات مثل گوسفند و گاو انجام داده است. بنابراین به نظر می رسد راضی کردن وی برای شرکت در چنین پروژه ای چندان سخت نیست و حتی شاید او بوده که استالین را مجاب به این کار کرده است.

نظرات بینندگان