arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
تورق خاطرات چهره‌ها؛

محمد صدر: شهید چمران می گفت «غیرممکن است که سازمان های جاسوسی در ما نفوذ نکنند»/ به او گفتم استفاده سازمان های جاسوسی غربی از جنس مخالف علیه نیروهای مومن ایرانی کارساز نیست

قاطعیت دکتر چمران که به نوعی دل‌نگرانی‌اش را از شرایط کشور می‌رساند می‌تواند حاصل زندگی‌اش در آمریکا و کشورهای عربی باشد. حداقل این واقعیت می‌تواند درباره کشورهای عربی صادق باشد که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل در تمام سازمان‌های اطلاعاتی این کشورها نفوذ دارند، از این رو ایشان این نظر را به ایران نیز تعمیم می‌داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد صدر: چمران گفت جمهوری اسلامی پایدار نمی‌ماند

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند.

سید محمد صدر، دیپلمات باسابقه و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاطرات خود از شخصیت شهید دکتر چمران نیز سخن گفته است.

به گزارش «انتخاب»؛ در بخشی از خاطرات او آمده است: محمد صدر: «... اعتقادات دکتر چمران در مباحث سیاسی از دو منظر قابل توجه بوده و هست. یکی از نگاه اعتقادی و دیگری از نظرگاه یک مبارز سیاسی.

برای نمونه ایشان عقیده داشت که ما باید در مسائل سیاسی و دیپلماتیک با همان عقاید و معارف خودمان وارد این عرصه‌ها بشویم و نه با قاعده بازی‌های دیپلماتیک غربی‌ها که خودشان مبدع‌ آن‌اند که اگر چنین نکنیم در روابط دیپلماتیک شکست خواهیم خورد و متضرر می‌شویم، چراکه آنان طراح بازی‌های سیاسی و کارکشته‌تر از ما هستند. دکتر چمران در ادامه همین اعتقادات بر این سخن پای می‌فشرد که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و حتی اسرائیل در نهایت به سازمان‌های اطلاعاتی ما نفوذ خواهند کرد یا حداقل اطلاعات ما را به دست خواهند آورد. وقتی من استدلال می‌کردم که آن ابزارهای لازم برای نفوذ از جمله پول، مقام یا حتی جنس مخالف وجود ندارد یا حداقل به نیروهای مومن، معتقد و انقلابی کارساز نیست و این نقطه‌ضعف‌ها مستمسکی در رسوخ و نفوذ در میان این نیروها نیست تا سازمان‌های جاسوسی بتوانند از آن بهره ببرند، ایشان با قاطعیت می‌گفت: «غیرممکن است که آن‌ها در ما نفوذ نکنند و اطلاعات ما را به دست نیاورند.»

این قاطعیت دکتر چمران که به نوعی دل‌نگرانی‌اش را از شرایط کشور می‌رساند می‌تواند حاصل زندگی‌اش در آمریکا و کشورهای عربی باشد. حداقل این واقعیت می‌تواند درباره کشورهای عربی صادق باشد که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل در تمام سازمان‌های اطلاعاتی این کشورها نفوذ دارند، از این رو ایشان این نظر را به ایران نیز تعمیم می‌داد؛ نظری که به راحتی آن را نپذیرفتم. اما آن‌چه باید درباره این وجود عزیز گفت این‌که با تمام وجودش برای اسلام، شیعه، انقلاب و جمهوری اسلامی مبارزه کرد تا آن‌جا که جانش را در راه آرمان‌هایش از دست داد.

اعتقاد دکتر چمران به شیعه، اعتقادی خاص خودش بود. به عقیده او موفقیت‌های شیعه در طول تاریخ مرهون جنبش اعتراضی‌اش به حاکمان بوده است؛ به عبارت دیگر تشیع از این حیث که در محکومیت زندگی کرده، پابرجا مانده است.»

منبع: انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر، به کوشش محمد قبادی، تهران: سوره مهر، چاپ اول، ۱۳۹۳، صص ۳۲۱ و ۳۲۲ 

نظرات بینندگان