arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

تحلیل الجزیره: آیا نشست سه جانیه روسیه، آمریکا و اسرائیل در قدس، می‌توانست به تنش میان واشنگتن و تهران پایان دهد؟

به عقیده برخی تحلیلگران، نشست امنیتی که با حضور سران امنیتی ایالات متحده، اسرائیل و روسیه برگزار شد، می‌توانست در کشیدن فتیله فعلی موفق باشد؛ بویژه در صورتی که روسیه موفق به ارائه تعهداتی به شرکای خود در این نشست شده و در مورد حضور ایران در سوریه و حفظ امنیت اسرائیل اطمینان می داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحلیل الجزیره: آیا نشست سه جانیه روسیه، آمریکا و اسرائیل در قدس، به تنش میان واشنگتن و تهران پایان می‌دهد؟

الجزیره نوشت: هفته هاست که در سایه اوج گیری تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده، منطقه خاورمیانه و جهان نفس خود را حبس کرده است و در حالی که هر دو طرف بر عدم تمایل خود برای ورود به جنگ صحبت می‌کنند، بر آمادگی خود برای گزینه نظامی نیز تاکید می‌نمایند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: برنامه فراتر از خبر شبکه الجزیره به بررسی دامنه زمانی پرداخته است که دو طرف می‌توانند به این روند ادامه داده و یکدیگر را تهدید کنند؛ و اینکه آیا تحریم‌های آمریکا تهران را مجبور به نشستن پای میز مذاکره می‌کند یا اینکه ایران هرگز به ادامه حالت نه جنگ و نه صلح راضی نمی‌شود؟

به عقیده فیصل ابوصلیب، استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت، ایران با سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توانست صداقت و جدیت خود را در مورد تهدیداتش در برابر هر طرف متجاوزی، ثابت کند.

ابوصلیب معتقد است که سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران، دربردارنده پیام واضحی برای آمریکایی‌ها و هم پیمانان آن‌ها در خلیج فارس است که پیش از این، تهران به ان‌ها هشدار داده بود. وی تاکید می‌کند که پس از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳، آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها به شکل مستقیم در عراق تعامل داشتند.

این در حالی است که هشام جابر نیز در خصوص جدیت موضع ایرانی با ابوصلیب اتفاق نظر داشته و تاکید می‌کند که تهران از ابتدا گفته است که دنبال جنگ نیست، اما اگر جنگی به آن تحمیل شود، منطقه را به سمت جنگ بزرگی می‌کشاند.

جابر خاطر نشان کرد که بیش از ۵۰۰ هدف ایالات متحده و هم پیمانانش در تیر رس ضربات ایران قرار دارند و واشنگتن به خوبی از این موضوع و همچنین از توانایی ایران برای تغییر ۱۸۰ درجه‌ای شرایط آگاه است.

عمر عیاصره، دیگر تحلیلگر سیاسی بر این عقیده است که ترامپ عملا به دنبال گزینه نظامی علیه ایران نیست و حساب ویژه‌ای روی تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور باز کرده است؛ در واقع وی ثابت کرده است که مرد معاملات است نه مرد زور ازمایی و جنگ نظامی.

اما چطور این حالت تنش بین دو طرف پایان می‌یابد؟ آیا یکی از آن‌ها و یا هر دو به دنبال یک میانجی هستند که بتواند فتیله بحران را بکشد و ابروی ان‌ها را حفظ کند؟

به عقیده برخی تحلیلگران، نشست امنیتی که با حضور سران امنیتی ایالات متحده، اسرائیل و روسیه برگزار شد، می‌توانست در کشیدن فتیله فعلی موفق باشد؛ بویژه در صورتی که روسیه موفق به ارائه تعهداتی به شرکای خود در این نشست شده و در مورد حضور ایران در سوریه و حفظ امنیت اسرائیل اطمینان می داد.

اما عیاصره تاکید می‌کند که ایران هرگز در این مرحله حاضر به مذاکره در خصوص حضورش در سوریه نمی‌شود و این موضوعی است که آمریکایی‌ها تمایل شدیدی به پایان یافتن آن دارند.

وی معتقد است که ایران هرگز راضی به ادامه شرایط کنونی نیست؛ چرا که در شرایط «نه جنگ و نه صلحی» قرار گرفته است؛ از این رو احتمالا تلاش می‌کند از بحران‌ها برای سوق دادن منطقه به سمت جنگ و یا صلح، استفاده کند.

ابوصلیب تصریح می‌کند که ایران در شرایط موجود، یک سیاست عقلانی را در پیش گرفته است؛ اما صبر آن حدی دارد و بعید نیست که تهران برای پایان دادن به حالت محاصره‌ای که واشنگتن علیه آن اعمال نموده، از بازوان خود در منطقه و تجهیز آنها، استفاده کند.

مترجم:مریم نصرالهی

نظرات بینندگان