arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۸

لایو خبر - ۶ تیر ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لاوروف: واشنگتن ادعا می‌کند ایران حامی اصلی تروریسم در دنیا است / تمام گروه‌های تروریستی ایران را دشمن اصلی خودشان می‌دانند
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۲۲:۱۱

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر اینکه ایران «کشور پیشتاز در حمایت از تروریسم» است را رد کرد. 

وی گفت: «واشنگتن ادعا می‌کند ایران حامی اصلی تروریسم در دنیا است، با وجود این همه سازمان‌هایی که در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفته‌اند تهران را اصلی‌ترین دشمن خودشان می‌دانند.»

تخت روانچی: سیاست مخرب آمریکا عامل تنش در منطقه است / اروپایی ها از صبر ایران برای عمل به تعهدشان استفاده نکردند
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۲۲:۰۹

مجید تخت روانچی" روز پنج شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چرا اروپایی ها به جای عمل به تعهداتشان، مسایل منطقه ای یا توانایی های موشکی ایران را مطرح می کنند؟ افزود: تحرکات منطقه ای نشات گرفته از سیاست های آمریکا و خود کشورهای غربی است.

وی یادآور شد: ارسال سلاح و ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه برای فروش بیشتر سلاح، سبب آشوب و تنش در منطقه است. متهم کردن ایران، حرف هایی است که خریدار ندارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: بهترین کار، متوقف کردن اقدام های غربی ها است که ثبات منطقه را به خطر می اندازند؛ به کشوری که هر روز مردم یمن را بمباران می کند، سلاح نفروشند و با آن برخورد کنند.

کنگره آمریکا فردا درباره حمله بدون مجوز به ایران رای گیری می کند
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۹:۴۹

کنگره آمریکا فردا درباره حمله بدون مجوز به ایران رای گیری می کند

سنای آمریکا قرار است روز جمعه در یک رای گیری فراجناحی طرحی را به رای بگذارد که در صورت تصویب جلوی حمله بدون مجوز کنگره به ایران را خواهد گرفت.

به گزارش بی بی سی، به نظر می رسد سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات زیادی به این طرح رای مثبت دهند هر چند کاخ سفید ممکن است با استفاده از اختیارات رییس جمهوری به هنگام وضعیت اضطراری خود را ملزم به رعایت چنین مصوبه ای نداند.

ظریف خطاب به ترامپ: جنگ کوتاه با ایران یک توهم است؛ هر کسی جنگ را آغاز کند پایان دهنده آن نخواهد بود/ مذاکره و تهدید بصورت توامان کارایی ندارد
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۸:۵۵

وزیر امور خارجه کشورمان با نقل قول از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که گفته است سوء تفاهم ها صلح را به خطر می اندازد در پیام توییتری نوشت: «تحریم ها آلترناتیو جنگ نیستند. آنها خود جنگ هستند. نابودی برابر با نسل کشی و برابر با جنایت جنگی است. جنگ کوتاه با ایران یک توهم است. هر کسی جنگ را آغاز کند پایان دهنده آن نخواهد بود. مذاکره و تهدید بصورت توامان جواب نمی دهد.

مارک اسپر: آمریکا نتوانست درباره «مقابله با تهدیدات ایران» از متحدانش قول بگیرد/ دنبال درگیری نظامی با ایران نیستیم
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۸:۲۹

مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ششم تیرماه پس از نشست ناتو در بروکسل گفت که نتوانسته از متحدان واشینگتن تعهدی جدی بگیرد تا برای تامین امنیت آب‌های بین‌المللی همپای آمریکا دست به کار شوند.

ناتو: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۷:۰۲

«مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا در نشست اخیر وزرای دفاع پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرده است که این کشور به دنبال جنگ با ایران نیست. وی البته گفته است که واشنگتن «حوادث» بیشتر را تحمل نخواهد کرد.

دیپلمات‌های حاضر در این نشست که امروز در بروکسل و پشت درهای بسته برگزار شده، می‌گویند پس از سخنرانی اسپر، فرانسه به او هشدار داده است که آمریکا نباید ناتو را در عملیات نظامی در خلیج فارس درگیر کند.

بغداد الیوم: مقتدی صدر راهی تهران شد
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۶:۴۸

ادعای فارس: سفر غیررسمی مقتدا صدر به ایران

یک منیع در جریان صدر عراق امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که مقتدی صدر، رهبر این جریان از نجف به ایران سفر کرده است.

این منبع گفته است که سفر صدر رسمی نیست بلکه یک سفر خانوادگی است.

وی گفت است که رهبر جریان صدر احتمالاً با مسئولان ایرانی دیدار داشته باشد اما تاکنون هیچ چیز در این رابطه گفته نشده است.

مکرون: می‌خواهم ترامپ را متقاعد کنم بخشی از تحریم‌های ایران را رفع کند
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۵:۵۲

ماکرون گفت: «می‌خواهم ترامپ را متقاعد کنم که به نفع اوست که روند مذاکرات را بازگشایی کند، (و) تحریم‌های مشخصی را به عقب بازگرداند تا به مذاکره شانسی بدهد.»

وی گفته است که در مذاکرات مد نظر او، باید مجموعه‌ای موضوعات از برنامه هسته‌ای گرفته تا فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مورد بحث قرار گیرد.

رئیس‌جمهور فرانسه ساعتی پیش هم گفت در تماس تلفنی با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، به او گفته است که خروج از توافق هسته‌ای یا هر اقدامی که چنین پیامی ارسال کند، اشتباه است.

عراقچی برای شرکت در نشست "کمیسیون مشترک برجام" عازم اتریش شد
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۴:۲۱

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مدیران سیاسی ایران و کشورهای چهار بعلاوه یک، به وین سفر کرد.

 تازه‌ترین نشست کمیسیون برجام با حضور مدیران سیاسی ایران و کشورهای چهار به‌علاوه یک، روز جمعه (۷ تیر ماه ۱۳۹۸) در وین برگزار خواهد شد.

عراقچی روز جمعه ریاست هیأت کشورمان در نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده خواهد گرفت.

رییس‌دیوان عالی کشور: ارتباطات غیراخلاقی و فساد مالی بیش‌ترین تخلفات قضات است/ به قضات فاسد نباید رحم کرد
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۳:۳۷

حجت‌الاسلام‌ مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه ارتباطات غیراخلاقی و فساد مالی بیشترین تخلفات قاضی‌ها بوده و از این طریق پرونده‌هایی تشکیل شده است گفت: خیلی برای دستگاه قضایی سخت است که یک قاضی که تجربه اندوخته است از دستگاه قضایی جدا شود و باید مواظبت کرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته کارکنان دستگاه قضایی با ایشان اظهار داشت: به قاضیان فاسد نباید رحم کرد و تاکید رهبر معظم انقلاب بر این مسئله است.

وال‌استریت ژورنال: اروپایی‌ها تا فردا برای «اینستکس»، خط اعتباری فراهم می‌کنند
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۳:۳۶

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اعلام کرد فرانسه، انگلیس و آلمان قرار است تا روز جمعه اعلام کنند که تزریق سرمایه‌ای بالغ بر چند میلیون یورو فراهم خواهند کرد تا اینستکس برای تسریع نخستین مبادلات یک خط اعتباری داشته باشد.

این سازوکار مالی قرار است در پاریس مستقر باشد و توسط یک کارشناس بانکی آلمانی مدیریت می‌شود. انگلیس نیز هیأت نظارتی اینستکس را مدیریت خواهد کرد.

امیرعبداللهیان: تنها راه نجات ترامپ تغییر رفتار در مقابل منطق محکم رهبری است
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۲:۵۰

حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

«تنها راه نجات ترامپ، تغییر رفتار در مقابل منطق محکم رهبری و ملت بزرگ ایران است. وی در جایگاهی نیست که حتی قادر به سخن گفتن از تحریم رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد. او می‌خواهد کاری کند که فقط و فقط مورد توجه امام خامنه‌ای قرار گیرد اما پاسخ را قبلا دریافت کرده است.»

سیداحمد خاتمی: سال ۸۸ عده‌ای مقام معظم رهبری را در حد یک رهبر سیاسی معمولی دیدند
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۱:۴۴

حجت الاسلام سید احمد خاتمی صبح امروز در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر در جمع اقشار مختلف مردمی و مسئولین یزد در مسجد حظیره، بابیان اینکه هر ملتی که چنین رهبری در آن نباشد محکوم‌به شکست است، گفت: فتنه گران سال 88 مقام معظم رهبری در حد یک رهبر سیاسی معمولی دیدند و می‌خواستند این جایگاه دینی در این حد پایین بیاورند، درحالی‌که رهبر ما جانشین عام امام زمان(عج) است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرموده امام راحل عظیم‌الشأن مبنی بر این‌که بقاء نظام و کشور درگرو پشتیبانی از ولایت‌فقیه است، افزود: کسانی که در پی تخریب نهاد ولایت‌فقیه هستند، خائن به استقلال و عظمت کشورند، آنچه روح بلند امام را می‌رنجاند این است که کسانی عکس امام را به دست بگیرند و ادعای حرکت در خط امام را داشته باشند اما بالعکس به منویات امام راحل عظیم‌الشأن عمل کنند.

۹ نفر از ۱۰ نامزد دموکرات به بازگشت به برجام رای دادند
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۱:۴۳

نخستین مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها با حضور ۱۰ تن از نامزدهای این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال ۲۰۲۰ چهارشنبه پنجم تیرماه در میامی فلوریدا برگزار شد.

قرار است مناظره ۱۰ نامزد دیگر حزب دموکرات پنجشنبه برگزار شود. مناظره اول ساعت ۲۱ به وقت محلی آغاز شد و دو ساعت ادامه یافت.

در بخشی از این مناظره تلویزیونی از نامزدهای دموکرات پرسیده شد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲ آیا به توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام باز خواهید گشت؟ ۹ تن از ۱۰ نامزد حزب دموکرات دست خود را بالا بردند.

سناتور کوری بوکر تنها نامزد بود که دست خود را بالا نبرد. وی در مصاحبه با سی ان ان پس از این مناظره گفت، برجام هرچند نواقصی داشت، اما آمریکا نمی بایست از آن خارج می شد. اکنون می‌بایست درباره آن مذاکره کرد.

خط اعتباری چند میلیون یورویی اروپا با ایران تا جمعه راه‌اندازی می‌شود
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۱:۴۲

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت‌های اروپایی هفته جاری تلاش‌های خود را برای زنده نگه‌داشتن روابط اقتصادی با ایران افزایش می‌دهند و در این راستا خطی اعتباری به منظور کمک به برقراری مکانیسم ویژه مالی (اینستکس) ایجاد می‌کنند.

این گزارش می افزاید، فرانسه، بریتانیا و آلمان قرار است روز جمعه با تزریق دست‌کم چند میلیون یورو سرمایه به خط اعتباری اینس‌تکس ، اولین تراکنش‌ها را تسریع خواهند کرد.

ظریف: ترامپ باید به خاطر بیاورد که ما در قرن هجدهم میلادی زندگی نمی‌کنیم
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۱:۰۰

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با خبرنگار شبکه سی. ان. ان در تهران اظهار داشت: آمریکا در موضعی نیست که ایران را نابود کند.

ظریف افزود: فکر می‌کنم رئیس جمهوری ترامپ باید به خاطر بیاورد که ما در قرن هجدهم میلادی زندگی نمی‌کنیم. یک منشور سازمان ملل متحد وجود دارد و تهدید به جنگ غیرقانونی است.

وی گفت که دولت آمریکا «تلاش می‌کند دولت ایران را تضعیف کند. آمریکا براساس تحلیلی اشتباه به این باور رسیده است.» ظریف در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت که ترامپ «اطلاعات اشتباه و تحلیل اشتباه» دریافت کرده است و «رئیس جمهوری ترامپ اینک خود را در وضعیتی یافته که فکر می‌کند لازم است از آن خارج شود».

وزیر دفاع انگلیس: نگرانیم که جنگ به‌صورت تصادفی رخ دهد
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۰:۴۶

«پنی موردانت» وزیر دفاع انگلیس که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی به بروکسل سفر کرده است، گفت کاهش تنش‌های منطقه خلیج فارس در اولویت دولت انگلیس قرار دارد.

وزیر دفاع انگلیس سپس گفت که این کشور نیرو و دارایی‌های بسیاری در منطقه دارد و برای هر وضعیتی آماده است.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت که لندن گمان نمی‌کند تهران یا واشنگتن خواهان جنگ باشند اما بسیار نگران آن است که جنگ به‌صورت تصادفی رخ دهد.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۰:۴۵

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا ببینید.

نظرات بینندگان