arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۸

جهانگیری: وزارت خارجه مراتب گلایه‌مندی کشور را به دولت عربستان منتقل کند

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی کارشکنی های دولت عربستان در خصوص پروازهای حجاج ایرانی گفت: البته سازمان حج و زیارت با همکاری سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را برای جابجایی حجاج ایرانی انجام داده اند و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما لازم است وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت مراتب اعتراض و گلایه مندی کشورمان را به دولت عربستان منتقل کنند و خواستار رفع برخی موانع شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی كارشكنی‌های دولت عربستان در خصوص پروازهای حجاج ايرانی گفت: لازم است وزارت امور خارجه و سازمان حج و زيارت مراتب اعتراض و گلايه‌مندی كشورمان را به دولت عربستان منتقل كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه روز سه‌شنبه شورای عالی حج و زیارت پیش از ظهر امروز، با اشاره به حضور بیش از 86 هزار زائر ایرانی در مراسم حج امسال، بر لزوم تلاش،‌ همکاری و هماهنگی همه دستگاه ها و نهادهای مرتبط برای حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی در سرزمین وحی تأکید کرد.

وی با اشاره به برخی کارشکنی های دولت عربستان در خصوص پروازهای حجاج ایرانی گفت: البته سازمان حج و زیارت با همکاری سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را برای جابجایی حجاج ایرانی انجام داده اند و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما لازم است وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت مراتب اعتراض و گلایه مندی کشورمان را به دولت عربستان منتقل کنند و خواستار رفع برخی موانع شوند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: کشور عربستان باید به وظایف و مسئولیت هایش در برگزاری باشکوه مراسم حج عمل کند و دنیای اسلام باید برگزاری هرچه بهتر و مطلوبتر حج را از کشور عربستان مطالبه نماید.

وی با اشاره به گزارش های رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اقدامات صورت گرفته برای برگزاری مراسم اربعین امسال، افزود: راهپیمایی اربعین رویدادی استثنایی، بی نظیر و بی سابقه است که ظرف مدتی اندک چندین میلیون زائر میان دو کشور ایران و عراق تردد می‌کنند که جا دارد از میزبانی و همکاری دولت و مردم عراق نیز قدردانی شود.

جهانگیری با تبریک به حجت الاسلام عبدالفتاح نواب به خاطر انتصاب به عنوان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، از تلاش ها و خدمات حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر در دوران تصدی این نمایندگی قدردانی کرد.

در این جلسه رئیس سازمان حج و زیارت نیز گزارشی از آخرین اقدامات و هماهنگی های صورت گرفته در آستانه مراسم حج ارائه کرد و گفت: امسال 86 هزار و 550 زائر از ایران اعزام خواهند شد و شروع پروازها به مقصد عربستان از 17 تیر و بازگشت حجاج از 26 مرداد صورت خواهد گرفت.

رشیدیان افزود: در مراسم حج امسال، زائران ایرانی در قالب 575 کاروان اعزام خواهند شد که 311 کاروان مدینه قبل و 264 کاروان مدینه بعد هستند.

وی با اشاره به اینکه زائران ایرانی با شعار خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی در مراسم حج امسال شرکت خواهند کرد، خاطر نشان کرد: خوشبختانه همه دستگاه ها و نهادهای مرتبط همکاری و همراهی لازم را با سازمان حج و زیارت انجام داده اند و ثبت نام، سازماندهی، معاینات پزشکی، واکسیناسیون و جلسات توجیهی برای زائران به بهترین شکل ممکن انجام شده ضمن آنکه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز نیز تأمین شده تا حجاج ایرانی هیچ دغدغه ای برای خدمات درمانی و بهداشتی در مراسم حج نداشته باشند.

حجت الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم در این نشست از برگزاری بیش از 5 هزار جلسه برای کاروان های حج خبر داد و گفت: اقدامات و هماهنگی های لازم در خصوص برنامه های فرهنگی و آموزشی برای زائران به خوبی انجام شده و انتظار می رود که حجاج ایرانی مراسمی آرام و معنوی را تجربه کنند.

در این جلسه که وزیران راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند، رییس سازمان اورژانس کشور هم با اشاره به اینکه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امور بهداشتی و درمانی حجاج را عهده دار شده است، گفت: تدارکات و تمهیدات لازم برای پیشگیری از بیماری های واگیر و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی اندیشیده شده است.

در پایان این جلسه رئیس سازمان حج و زیارت گزارشی نیز از آخرین اقدامات انجام شده و پیش بینی امکانات لازم برای سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات و نیز برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم اربعین امسال ارائه کرد.

نظرات بینندگان