arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۷۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / چرا ایران نفتکش انگلیس را توقیف کرد؟ / تعریف و تمجید احمدی نژاد از ترامپ / بقایی در زندان سکته نکرده / نفتکش متوقف شده در عربستان به سوی ایران بازگشت / قیمت خودرو کاهش یافت+جزئیات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

سپاه: علت توقیف نفتکش انگلیس حرکت در مسیر معکوس و خطر برخورد احتمالی با سایر کشتی‌ها --- سرتیپ پاسدار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران درباره جزئیات توقیف نفتکش "استینا ایمپرو" گفت: این نفتکش"بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بوده است" که احتمال برخورد با سایر کشتی‌ها وجود داشته است. به گفته این مقام نظامی، یک کشتی جنگی نیروی دریایی بریتانیا این نفتکش را اسکورت می‌کرده و این کشتی می‌خواسته که مانع توقیف نفتکش اسینا ایمپرو شود و حتی دو فروند بالگرد هم به پرواز درآورده است اما در نهایت نیروهای سپاه این نفتکش را به متوقف و به ساحل بندرعباس منتقل کردند.

جرمی هانت: بسیار مایوس شده ام؛ ظریف: تخلف شده و باید از مجاری قانونی رسیدگی شود --- جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید که تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی صحبت کرده و به او گفته که از توقیف نفتکشی که با پرچم بریتانیا بوده است، "به شدت مایوس شده است." هانت در توییتر خود نوشت که "در حالیکه آقای ظریف هفته گذشته به او اطمینان داده بود که خواهان کاهش تنش‌هاست اما آنها کاملا برخلاف گفته شان عمل کردند." ظریف به همتای بریتانیایی خود گفته است که "بر خلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل الطارق، اقدام ایران بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود."

کاهش قیمت خودرو --- سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از کاهش قیمت خودروهای وارداتی به دنبال کاهش نرخ ارز در حدود یک هفته اخیر و کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی به دلیل افزایش عرضه به بازار خبر داد. او به ایسنا گفت: به عنوان مثال شاهد کاهش حدود ۳۵ میلیون تومانی قیمت خودروی سراتو، کاهش ۱۵ میلیون تومانی قیمت سانتافه و ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای گران‌قیمت‌تر وارداتی بوده‌ایم.....قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵، از ۱۰۱ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند از ۸۶ میلیون تومان به ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌ است."

نفتکش متوقف شده در عربستان به سوی ایران بازگشت --- مقام‌های عربستان سعودی به نفتکش «هَپینس۱» که از حدود دو ماه و نیم پیش در بندر جده متوقف شده بود اجازه خروج از آب‌های این کشور و بازگشت به ایران را داده‌اند. پیش‌تر گزارش شده بود که خدمه این کشتی شامل ۲۴ ایرانی و دو بنگلادشی است.

ترامپ: اجازه دادم رندپال با مقام های ایران وارد گفتگو شود --- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، می‌گوید اجازه داده است که رند پال سناتور جمهوری‌خواه با مقام‌های ایران وارد گفت‌وگو شود.

سنتکام: در حال تشکیل ابتکار چندملیتی "عملیات گذربان" برای تامین امنیت در تنگه هرمز و خلیج فارس هستیم --- سنتکام، بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال تشکیل یک ابتکار چندملیتی دریایی به نام «عملیات گذربان» است، تا به اتکای آن نظارت و امنیت آبراه‌های کلیدی در خاورمیانه را افزایش دهد.

رئیس سازمان زندان‌ها: سکته مغزی بقایی در زندان صحت ندارد --- اصغر جهانگیر درباره انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر سکته مغزی حمید بقایی اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، نامبرده از روز شنبه هفته گذشته در مرخصی هشت روزه به سر می‌برد و امروز مرخصی وی تمام می‌شود. وی افزود که سکته بقایی در زندان صحت ندارد.

تمجید احمدی نژاد از ترامپ: مرد عمل است! --- "محمود احمدی‌نژاد" در مصاحبه‌ای مصاحبه ۱ ساعته تلفنی با روزنامه "نیویورک‌تایمز" آمریکا خواستار گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا بر سر مسایل مورد اختلاف شده و این موضوع را به نفع منافع بلندمدت دو ملت و دو کشور دانسته است. احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است: "ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت (تنش و یا همکاری) بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم. "

سفر ایرانی‌ها به خارج ۶ درصد کمتر شد --- سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور در سه ماه نخست امسال حدود ۶.۵ درصد کمتر از سال قبل شده است. مجموع سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور در سه ماه نخست فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۸ بالغ بر یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۴۹ نفر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، دامنه تغییرات آن منفی ۶.۵۲ درصد شده است.

نظرات بینندگان