arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
القدس العربی گزارش داد؛

مخمصه لندن / عبور روزانه ۱۵ کشتی از تنگه هرمز با پرچم انگلیس؛ جانشین «ترزا می» با این کشتی‌ها چه خواهد کرد؟

ورود لندن به میدان مقابله، باعث آشکار شدن توانایی‌ها و ظرفیت‌های محدود آن، در حمایت از ۱۵ کشتی شد که پرچم انگلیس را با خود داشتند و روزانه وارد تنگه هرمز می شدند. این نخستین ازمونی است که نخست وزیر اینده انگلیس با آن مواجه خواهد شد و چه بسا، سخت‌ترین آزمون وی باشد. بنابراین، بریتانیا در شرف ورود به اوضاع بسیار سختی است که موقعیت سیاسی و اقتصادی آن در جهان را مشخص خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مخمصه لندن / جانشین ترزا می‌با ۱۵ کشتی که روزانه با پرچم انگلیس از تنگه هرمز عبور می‌کردند، چه خواهد کرد؟

القدس العربی نوشت: ایران با انتشار ویدیویی، نحوه توقیف نفتکش بریتانیایی درتنگه هرمز را به تصویر کشید. بریتانیا این اقدام ایران را عداوت امیز دانسته و تهدید به عواقب بزرگی کرده است. در حالیکه تهران نیز عملیات بریتانیا در مورد نفت کش ایرانی را دزدی دریایی و غیر قانونی توصیف می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که ایران به لحاظ سیاسی، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، شرایط سختی را پشت سر می‌گذراند، انگلیسی‌ها نیز شرایط خوبی ندارد؛ ترزا می‌احتمالا در چهارشنبه آینده استعفای خود را تقدیم کرده و بوریس جانسون، جای او را خواهدگرفت؛ شخصی که در اتحادیه اروپا جایگاه مناسبی ندارد؛ همین امر باعث می‌شود انگلیس در جریان درگیری با ایران، تنها بماند.

پیش از این حوادث، بریتانیا تلاش می‌کرد موضع میانه‌ای را در جریان درگیری بین واشنگتن و تهران اتخاذ کند؛ این کشور قصد داشت به نحوی رفتار کند که از یک سو، باعث عصبانیت ترامپ نشود و از سوی دیگر، از موضع اروپا دور نکند.

به نظر می‌رسد توقیف نفتکش ایرانی، انگلیس را در موقعیتی نامشخص و شرایطی شبیه به یک دام، قرار داد. با اینکه نفت کش مذکور از آب‌های منطقه‌ای اسپانیا عبور کرده بود، اما این دولت از دخالت در موضوع خودداری کرد و حتی وزیر خارجه آن، اقدام بریتانیا را محکوم نمود. اتحادیه اروپا نیز از صحبت واضحی در مورد این موضوع سر باز زد.

در این میان، مشخص است که جسارت و جرأت ایران و تاکتیک آن که مبتنی بر ایده «چشم در مقابل چشم» است، به اضافه توانایی‌های واضح ان در حکمرانی بر تنگه هرمز و حملات پهپاد‌های ساخت ایران به فرودگاه‌های سعودی، همگی موجب عقب نشینی‌های روشنی در موضع دشمنان این کشور شده است؛ همانطور که امارات اعلام کرد از یمن عقب نشینی میکند، تا مانع از برانگیخته شدن خشم ایران علیه خود شود. این در حالی است که اروپایی‌ها تلاش می‌کنند خود را از نزاع ایجاد شده دور کنند.

در واقع، ورود لندن به میدان مقابله، باعث آشکار شدن توانایی‌ها و ظرفیت‌های محدود آن، در حمایت از ۱۵ کشتی شد که پرچم انگلیس را با خود داشتند و روزانه وارد تنگه هرمز می شدند. این نخستین ازمونی است که نخست وزیر اینده انگلیس با آن مواجه خواهد شد و چه بسا، سخت‌ترین آزمون وی باشد. بنابراین، بریتانیا در شرف ورود به اوضاع بسیار سختی است که موقعیت سیاسی و اقتصادی آن در جهان را مشخص خواهد کرد.

مترجم: مریم نصرالهی

نظرات بینندگان