arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸

واعظی: از انتشار لیست دوتابعیتی‌ها خوشحال شدیم؛ به هیچ وجه در دولت دوتابعیتی نداریم/ از حل و فصل مسائل با عربستان و امارات از طریق مذاکره استقبال می‌کنیم/ نخست وزیر عراق ماموریتی از کشور خاص نداشت/ درباره بوریس جانسون زود قضاوت نکنیم

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اعضای دولت پاک هستند و به هیچ وجه در دولت دوتابعیتی نداریم، گفت: به نظر می رسد این افراد به دلیل اینکه نمی‌دانیم ریشه‌شان چیست و از کجا آمده، این حرف‌ها را مطرح می‌کنند تا کسی در مورد خود آنها چیزی نگوید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واعظی: به هیچ وجه در دولت دوتابعیتی نداریم

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اعضای دولت پاک هستند و به هیچ وجه در دولت دوتابعیتی نداریم، گفت: به نظر می رسد این افراد به دلیل اینکه نمی‌دانیم ریشه‌شان چیست و از کجا آمده اند، این حرف‌ها را مطرح می‌کنند تا کسی در مورد خود آنها چیزی نگوید.

«محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره انتشار فهرست دوتابعیتی‌ها از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان دو سه سال بود که می‌گفت من لیست دوتابعیتی ها را دارم. ما خوشحال شدیم از اینکه ایشان بالاخره این لیست را منتشر کرد. جلوی هر کدام این فهرست اسامی نوشته؛ احتمالاً، بر اساس شواهد و قرائن. معنای این جدول این است که شما بر اساس احتمال و شواهد و قرائن راجع به هر موجودی در هر جای دنیا هر چیزی را می توانید، مطرح کنید.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه کرد: معلوم می‌شود که حرف‌هایی که این آقایان می‌زنند، هیچکدام پایه و اساس ندارد که نمونه اش همین است. به نظر می رسد این افراد به دلیل اینکه نمی دانیم ریشه‌شان چیست و از کجا آمده، این حرف‌ها را مطرح می‌کنند تا کسی در مورد خود آنها چیزی نگوید.
وی یادآورشد: در این لیست تعدادی از بخش خصوصی و یکسری افراد معمولی هستند که به ما ربطی ندارد. یکی دو نفری هم از دولت مطرح شدند. اعضای دولت پاک هستند دوتابعیتی به هیچ وجه نداریم. حرفی که مطرح است کاملاً کذب است و به نظر می‌رسد مردم نیز اگر آن لیست را ببینند می فهمند که بقیه حرف‌های آنها هم هیچ پایه و اساسی ندارد.


استقبال از حل و فصل مسائل با عربستان و امارات را از طریق مذاکره
واعظی همچنین درباره سخنان اخیر سفیر عربستان در سازمان ملل درباره آمادگی ریاض برای همکاری با تهران گفت: عربستان چند سالی است که برخلاف اسلاف خود که معمولاً سیاست‌های محتاطانه داشتند، سیاست های بسیار تندی را در پیش گرفته است که نتیجه آن انزوایی است که آنها هم در جهان اسلام هم در افکار عمومی بین المللی پیدا کرده اند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: عربستان جنگی را در منطقه شروع کرد که فکر می کرد ظرف چند هفته می‌تواند آن را تمام کند که به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده که هم به وجهه عربستان و هم به اقتصاد آنها لطمات بسیاری زده است و این روند را نمی توانند ادامه دهند.
وی افزود: مطلبی که سفیر عربستان در سازمان ملل متحد بیان کرده، همین مطالبی و مواضعی است که همواره ما مطرح کرده ایم که مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه و از طریق مذاکره حل شود.
واعظی نسبت به حل و فصل مسائل احتمالی با یکی دو کشور همسایه از طریق راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز ابراز علاقه کرد و افزود: حل و فصل مسائل موجود، هم به نفع ایران هم به نفع عربستان و امارات و همچنین به نفع منطقه است از اینکه بتوانیم این مسائل را با عربستان و امارات از طریق مسالمت آمیز حل کنیم، استقبال می کنیم.

 

نخست وزیر عراق ماموریتی از کشور خاص نداشت
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره سفر نخست‌وزیر عراق به تهران و دیدار وی با رئیس‌جمهوری هم اظهار داشت: روابط ایران و عراق، روابط بسیار گسترده‌ای است. روابط دوجانبه برای ما اصل است. ما مذاکرات مستمری داریم که انجام می‌شود. طبیعی است که چه در سفری که رئیس‌جمهور به عراق داشتند یا سفری که رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق به تهران داشتند، همواره مسائل منطقه و بین‌المللی مطرح شود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: نخست‌وزیر عراق در سفر به تهران ماموریتی از جانب کشوری نداشت اما در رابطه با مسائل خلیج فارس، امنیت آن و مساله کشتیرانی گفت‌وگو شد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره سفر سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه به پاریس و بردن پیام حسن روحانی به همتای فرانسوی‌اش تصریح کرد: با توجه به آنکه امانوئل مکرون هم در تماس‌های تلفنی که با رئیس‌جمهوری داشتند و هم اینکه در یک ماه گذشته، در دو نوبت فرستاده ویژه‌ای را به تهران فرستادند، در پاسخ به پیام کتبی که مکرون فرستاده‌اند، پاسخ پیام وی توسط سیدعباس عراقچی به عنوان فرستاده ویژه برده شد.
واعظی با اشاره به دیدار شب گذشته عراقچی با رئیس‌جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد: شب گذشته نیز یک دیدار طولانی و خوبی با مکرون داشتند که موضوع آن در رابطه با برجام بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با این پاسخ مشکلات پیش ِروی برجام حل خواهد شد؟ ابراز داشت: هم آنها تلاش می‌کنند و هم ما براساس سیاستی که در پیش گرفته‌ایم، تلاش می‌کنیم منافع کشور و منافع برجام را دنبال کنیم.

 

درباره بوریس جانسون زود قضاوت نکنیم
سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری درباره انتخاب بوریس جانسون و تاثیر آن بر مناسبات تهران و لندن بیان کرد: وقتی نخست‌وزیری در یک کشور عوض می‌شود، نمی‌توان گفت که همه چیز شبیه گذشته خواهد بود اما وی در دوره‌ای وزیر امور خارجه بوده است. قضاوت درباره نخست‌وزیری زود است و باید منتظر ماند. از سوی دیگر، مهمترین مساله و بزرگترین مشکل وی هم برگزیت است. مساله‌ای که تمامی مسائل داخلی و خارجی انگلستان را تحت تاثیر قرار داده است در پارلمان با آن مواجه هستند که مربوط به نحوه اجرای خروج از اتحادیه اروپا است. باید این حال، باید منتظر ماند و دید جانسون چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.
واعظی درباره نامه رئیس مجلس به روحانی مبنی بر تخلف دولت از قانون پرداخت حقوق کارکنان، گفت: این نامه را ندیده ام. اما این دولت، دولتی قانون گراست، حتی قانونی را که به هر دلیلی در مجلس با آن مخالفت کرده و حتی قبول هم نداشته باشیم وقتی که مجلس آن را تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرد، دولت آن را اجرا خواهد کرد، مطمئن باشید آنچه که قانون باشد مجری آن هستیم.
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا زمان حذف یارانه افراد پردرآمد مشخص شده است یا خیر، اظهار داشت: ما به طور جدی در دولت در خصوص این موضوع هم عقیده هستیم و اعتقاد داریم عدالت هم این است.
واعظی بیان کرد: اگر ما این پول را به پردرآمدها ندهیم در جایی دیگری هم خرج نخواهیم کرد و حتماً آن را به کمیته امداد یا بهزیستی خواهیم داد. نمی توانیم این ردیفی را که گذاشته ایم در جای دیگری خرج کنیم. ولی حذف کردن آن بسیار سختی است.
رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: به خاطر دارم در دوره مسئولیت علی ربیعی در وزارت رفاه، وی در خصوص حذف یارانه افراد پردرآمد، بسیار تلاش کرد ولی همیشه می گفت، براساس این معیارهایی که گذاشته ایم، به طور مثال هر زمانی ۱۰ نفر را از گرفتن یارانه حذف می کنیم، ۶ نفر آنها به این موضوع شکایت می کنند که ما به فلان دلیل باید یارانه را دریافت کنیم.

نظرات بینندگان