arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۶

سفارت آمریکا در نیجریه؛ سال ۱۳۶۴: ایران نشریه ای به زبان هوسایی منتشر خواهد کرد/ این مجله ابزاری برای تبلیغ مانیفست شیعی ایران است؛ قرار است این نشریه به اطلاعاتی درباره جنگ ایران و عراق، سابقه تاریخی ایجاد دولت ایران و جنگ جهانی علیه کافران بپردازد

بر اساس گزارش روزنامه دولتی هوسایی زبان «گاسکیا تا فی کوابو» در تاریخ پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۶۴، ایران به زودی مجله‌ای به زبان هوسایی منتشر خواهد کرد. این مجله با نام «ساکون سورا» به معنی «پیامی دیگر» منتشر خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سفارت آمریکا در نیجریه در سندی به تاریخ پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۶۴ به موضوع انتشار مجله‌ای توسط ایران با هدف تبلیغ مانیفست شیعه پرداخته است.

به گزارش سرویس تاریخ «انتخاب»، متن سند مذکور که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، به شرح زیر است:

موضوع: انتشار نشریه ای به زبان هوسایی توسط ایران

پنجشنبه 23 می 1985 ساعت 15:26

طبقه بندی: غیر طبقه بندی شده

از: سفارت آمریکا در نیجریه

به: سفارت امریکا در نیجر و وزیر خارجه

بر اساس گزارش روزنامه دولتی هوسایی زبان «گاسکیا تا فی کوابو» در تاریخ 23 می، ایران به زودی مجله ای به زبان هوسایی منتشر خواهد کرد. این مجله با نام «ساکون سورا» به معنی «پیامی دیگر» منتشر خواهد شد.

در این گزاش بدون منبع اعلام شده است که این مجله به عنوان ابزاری برای تبلیغ مانیفست شیعی ایران تصور می شود. قرار است اطلاعاتی درباره جنگ ایران و عراق، سابقه تاریخی ایجاد دولت ایران و نیز جنگ جهانی علیه کافران بپردازد. این مجله قرار است اسرار اسراییل و گرایش های سرکوبگرانه آمریکا را برملا کرده و تلاش ایران برای توقف آنها را توصیف کند. تاریخی برای آغاز انتشار تعیین نشده و هیچ جزییاتی هم درباره سیاستهای توزیعی آن منتشر نشده است.

نکته: اگر این گزارش صحیح باشد، مجله جدید تلاشی جدید و مهم توسط ایران برای نفوذ در میان مسلمانان نیجریه با جمعیتی حدود 50 میلیون نفر است.

پیش بینی می شود این مجله در نیجر نیز مخاطبانی پیدا کند. هیچکدام از سازمان های اسلامی پیشرو در نیجریه هیچ تمایلی به پذیرش ... یا اسلام نشان نداده اند و اغلب رهبران اصلی اسلامی – از هردو فراکسیون اصلی – ... را منزجرکننده می دانند.

تنها ستیزه‌جوترین دانشجویان مسلمان به تبلیغات ایران علاقه نشان داده اند و تعداد آنها نیز بسیار معدود است. با توجه به مشکلات اخیر مایتاتسین، دولت نیجریه بسیار نگران دیدگاه های مذهبی افراطی بوده و احتمالا نظارت دقیق بر محتوا و توزیع این مجله خواهد داشت.

رکمیلز

نظرات بینندگان