arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

ادعای الحیات: وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا درمورد تحریم ظریف اختلاف نظر داشتند / پمپئو در ابتدا با تحریم ظریف موافق نبود اما بولتون برای این کار عجله داشت / محدودیت تردد ظریف در نیویورک، نتیجه مخالفت پمپئو با تحریم او در آن زمان بود

الحیات ادعا کرد: دو ماه پیش، مایک پمپئو موفق شد تحریم ظریف را به تاخیر بیندازد. این در حالی است که مشاور امنیت ملی آمریکا، جان بولتون سعی در تعجیل تحریم ظریف داشت. راه حل میانه آن بود که تردد وزیر خارجه ایران در داخل شهر نیویورک، در ماه گذشته محدود شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای الحیات: وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا درمورد تحریم ظریف اختلاف نظر داشتند / پمپئو در ابتدا با تحریم ظریف موافق نبود اما بولتون برای این کار عجله داشت / محدودیت تردد ظریف در نیویورک، نتیجه مخالفت پمپئو با تحریم او در آن زمان بود

انتشار مقالات و تحلیل های رسانه های غربی و عربی صرفا به منظور اطلاع رسانی است و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب»‌ نیست.

فارس بن حزام در الحیات نوشت: در دولت ترامپ اختلاف نظر واضحی در مورد سخت گیری‌ها علیه ایران وجود دارد؛ پس از تردید‌هایی که در مورد وارد آوردن حمله نظامی به ایران شنیده می‌شد، اختلاف کوچکی در مورد تحریم ظریف نیز ظاهر شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: دو ماه پیش، دولت آمریکا، رهبر ایران را تحریم کرد و این امر، مستلزم تحریم وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف بود؛ امری که همتای ظریف، مایک پمپئو موفق شد آن را به تاخیر بیندازد. این در حالی است که مشاور امنیت ملی آمریکا، جان بولتون سعی در تعجیل تحریم ظریف داشت. راه حل میانه ان بود که تردد وزیر خارجه ایران در داخل شهر نیویورک، در ماه گذشته محدود شود.

از نظر پمپئو، ظریف همتای مناسبی برای مذاکراتی است که آمریکا بدان امیدوار است و تحریم او این فرصت را از بین می‌برد. اما زمان زیادی طول نکشید تا اینکه چند روز پیش، تحریم‌ها در مورد پیشانی سیاسی ایران، محمد جواد ظریف نیز اعمال شد. به این ترتیب، دیگر نقطه مذاکره‌ای که تهران را در برابر واشنگتن قرار دهد، نیست.

در اوریل گذشته، ظریف به مناسبت روز جهانی دیپلماسی صلح، سفری به نیویورک داشت و بیشتر زمان خود در این سفر را به مقابله با تصمیمات ایالات متحده اختصاص داد؛ به این ترتیب که اهالی رسانه به محل اقامت ظریف رفتند و وی تمام تلاش خود را برای تاثیرگذاری در روند تحریم‌های آمریکا به کار بست. این در حالی است که اعضای حزب دموکرات آمریکا برای مقابله با ترامپ، از مواضع ظریف حمایت می‌کنند؛ تا به این شکل، از میراث اوباما، یعنی توافق هسته ای، دفاع کنند.

به نظر می‌رسد تلاش‌های ظریف در این رابطه، بویژه در سفری که به نیویورک داشت، علت اصلی تحریک دولت آمریکا و اعمال تحریم‌ها علیه وی بوده است.

نظرات بینندگان