arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
روزنامه گردی؛

روزی که مردم قم با بیل‌ و کلنگ به جان مقابر سلاطین قاجار افتادند! / گزارشی از سخنرانی صادق خلخالی در ۱۴ مرداد ۵۸ به مناسب هفتادوچهارمین سالگرد مشروطه

صادق خلخالی روز ۱۵ مرداد ۱۳۵۸ به مناسبت سالگرد مشروطه در قم به سخنرانی پرداخت؛ مراسمی که با حاشیه های فراوانی همراه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: صادق خلخالی روز ۱۵ مرداد ۱۳۵۸ به مناسبت سالگرد مشروطه در قم به سخنرانی پرداخت؛ مراسمی که با حاشیه های فراوانی همراه شد.

به گزارش «انتخاب»، گزارش زیر برگرفته از گزارش روزنامه کیهان در دوشنبه ۱۵ مرداد ۵۸ است: آیت‌الله صادق خلخالی امروز [دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۵۸] در اجتماعی از مردم قم ضمن اشاره به هفتادوچهارمین سالگرد نهضت مشروطیت ایران گفت: همه بدبختی‌ها و سیه‌روزی‌های ملت ایران ناشی از رژیم شاهنشاهی و شاهان گذشته است و باید کلیه آثار طاغوتی از بین برود.

گزارش خبرنگار ما حاکیست که در پایان این سخنرانی که در مسجد امام جعفر قم صورت گرفت جمعیت در خیابان‌های شهر به حرکت درآمد و در حالی که شعارهایی مبنی بر تایید مجلس خبرگان می‌دادند به طرف قبور سلاطین قاجار در صحن مطهر حضرت معصومه(ع) قرار دارد، حرکت کردند. مردم با بیل و کلنگ قصد تخریب قبور اتابک اعظم، وثوق‌الدوله، قوام‌السلطنه، محمدخان قاجار، فتحعلی‌شاه قاجار و دیگر قبور سلاطین قاجار را داشتند ولی آیت‌الله حاج شیخ احمد مولایی، تولیت آستانه مقدسه قم، از مردم مهلت خواست تا تخریب به وسیله آستانه مقدسه صورت گیرد. به دنبال وساطت تولیت آستانه مقدسه، آیت‌الله خلخالی مردم را به آرامش دعوت کرد. همین گزارش حاکیست که آیت‌الله خلخالی در سخنرانی دیروز [۱۴ مرداد ۵۸] خود طی پیامی که برای مردم شهرری فرستاد از آنان خواست که مقبره رضاخان را با خاک یکسان کند و اضافه کرد: اگر این کار به وسیله مردم شهرری صورت نگیرد ما با تعدادی ماشین‌آلات مکانیکی برای تخریب مقابر به آن‌جا خواهیم آمد.

نظرات بینندگان