arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

روحی‌صفت، مقام سابق وزارت خارجه: هند برخلاف پاکستان، در مسئله کشمیر میانجی‌گری هیچ کشوری را نمی‌پذیرد / اوضاع اقتصادی هند و احتمال امتیازدهی ترامپ به پاکستان بر سر طالبان، کار را به اینجا کشاند

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه با تاکید بر این که روابط هند و پاکستان دارای حساسیت ویژه‌ای است و برخی به دلیل در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای توسط این دو کشور نگرانی دارند، گفت: دولت هند هیچ گونه میانجی‌گری در این زمینه را قبول ندارد و معتقد است کشمیر یک موضوع داخلی‌ است اما پاکستان به دنبال این است تا از نقش میانجی‌گران خارجی در این زمینه استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه با تاکید بر این که روابط هند و پاکستان دارای حساسیت ویژه‌ای است و برخی به دلیل در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای توسط این دو کشور نگرانی دارند، گفت: دولت هند هیچ گونه میانجی‌گری در این زمینه را قبول ندارد و معتقد است کشمیر یک موضوع داخلی‌ است اما پاکستان به دنبال این است تا از نقش میانجی‌گران خارجی در این زمینه استفاده کند.

محسن روحی صفت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات اخیر میان هند و پاکستان بر سر مساله کشمیر گفت: در انتخابات هند، حزب بی جی پی که نارندرا مودی آن را نمایندگی می‌کند در پارلمان اکثریت آراء را به دست آورد و او به عنوان نخست وزیر شناخته شد. در بینابین انتخابات مشخص شد وضعیت اقتصادی هند هم چندان خوب نیست و به دلیل تحولات بین المللی از جمله موضوعات جنگ تجاری که ترامپ به راه انداخته و همچنین تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کردند، اقتصاد جهانی به سمت رکود پیش می‌رود. پس باید به شکلی توجه‌ها از این مساله منحرف شود.

وی افزود: فکر می‌کنم براساس آمار 10 درصد از صادرات‌ هندی‌ها کاهش پیدا کرده، همین طور کشورهای دیگر مانند سنگاپور و چین نیز دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، شاید این مشکلات اقتصادی یکی از دلایلی بوده که دولت مودی نخست وزیر هند سعی کرده توجه مردم را از سمت موضوعات اقتصادی به سمت سیاسی جلب کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: از سوی دیگر ترامپ برای داشتن یک پرستیژ برای انتخابات آینده خودش نیازمند این بود که مشکل افغانستان را به شکلی با طالبان حل کند و در این راه چاره‌ای ندید جز این که با طالبان و پاکستان این کار را انجام دهند، از این رو هندی‌ها نگران هستند که ترامپ امتیازاتی را به دولت پاکستان می‌دهد، به همین دلیل به‌عنوان یک عکس العملی موضوع لغو خودمختاری در کشمیر را که مدت‌ها در ذهن حزب بی جی پی –بهاراتیا جاناتا - بود به شکل عملی درآورده و به آن سرعت بخشیدند تا کاری علیه پاکستان کرده باشند.

روحی صفت اظهار کرد: در واقع هندی‌ها می‌خواستند در مقابل وجهه ای که پاکستانی ها در موضوع افغانستان از سوی آمریکا کسب می‌کنند، وجهه خود را تقویت کنند، در نتیجه این دو عامل باعث شده آمالی که نارندرا مودی در مورد کشمیر داشت زودتر تحقق بخشیده شوند، البته در این رابطه ظاهرا با آمریکا مشورت نکرده بودند.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه در ادامه با اشاره به حساسیت روابط هند و پاکستان گفت: روابط هند و پاکستان بعد از استقلال از بریتانیا دارای حساسیت ویژه‌ای است که حتی منجر به جنگ‌های بزرگ هم شده است، در واقع این تنش‌ها به شکل همیشگی بوده که در یک مورد نیز منجر به نزدیک شدن به یک درگیری هسته‌ای شد، لذا نگرانی برخی نسبت به وجود سلاح هسته‌ای در دست این دو کشور، واقعی است و چه بسا ممکن است منجر به چنین برخوردی شود زیرا دو طرف نسبت به موضوع پافشاری می‌کنند و حساسیت دارند.

وی ابراز داشت: البته در رابطه به اقدام دولت مودی برخی از سیاستمداران هندی نیز با نظر او موافق نبودند و در پارلمان عده‌ای مخالفت داشتند اما در هر حال باید دید دولت مودی چه کاری می‌تواند انجام دهد تا اقدامش درباره لغو خودمختاری کشمیر تعدیل شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاکستان در رابطه با نقش میانجی کشورهای منطقه در حل مساله کشمیر گفت: دولت هند هیچ گونه میانجی‌گری را در این زمینه قبول ندارد، معتقد است کشمیر یک موضوع داخلی‌ است، اما پاکستان به دنبال این است تا از نقش میانجی‌گران خارجی در این زمینه استفاده کند. اما با توجه به پیچیدگی و سختی موضوع باید دید تحولات به چه سمتی می‌رود.

نظرات بینندگان