arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

هاآرتص: اسرائیل و امارات یک قرارداد بزرگ همکاری اطلاعاتی امضا کرده اند / طبق این قرارداد، تل آویو دو هواپیمای جاسوسی به‌روز به امارات تحویل می‌دهد / ارزش قرارداد سه میلیارد دلار است

روزنامه هاآرتص اسرائیل با انتشار تحقیقی نوشت، امارات یک قرارداد بزرگ با اسرائیل امضا کرده است. به نوشته این روزنامه، ارزش قرارداد مذکور حدود سه میلیارد دلار است که بخشی از آن به صورت نقد پرداخت شده است. هاآرتص نوشت، این قرارداد شامل دو هواپیمایی جاسوسی است که امارات یکی از آنها را حدود یک سال پیش تحویل گرفته و قرار است دومی را طی سال ۲۰۲۰ تحویل بگیرد. هواپیمایی که ابوظبی تحویل گرفته است، پروازهای خود را آغاز کرده تا به صورت رسمی به ارتش امارات بپیوندد. اما هواپیمای دوم همچنان در انگلیس در دست ساخت است و در حال انجام پروازهای آزمایشی در شرق لندن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه هاآرتص اسرائیل با انتشار تحقیقی نوشت، امارات یک قرارداد بزرگ با رژیم صهیونیستی امضا کرده است که طبق آن این رژیم امکانات اطلاعاتی پیشرفته شامل دو هواپیمای جاسوسی به‌روز را به امارات تحویل می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در این تحقیق آمده است، قرارداد مذکور با نظارت ماتی کوچاوی، تاجر صهیونیستی از یک دهه پیش نمود پیدا کرده است.

هنوز رژیم صهیونیستی هیچ گزارش رسمی مبنی بر دست داشتن تل آویو به این قرارداد منتشر نکرده است.

هاآرتص در ادامه نوشت، این تحقیق تاکیدی بر گزارش‌های روزنامه‌های آمریکایی است که طی چند روز اخیر منتشر شده و نشان می‌دهد، با وجود عدم روابط دیپلماتیک علنی میان امارات و رژیم صهیونیستی، میان آن دو همکاری امنیتی وجود دارد و عدم وجود روابط دیپلماتیک علنی مانع از وجود منافع مشترک شامل روابط تجاری و نظامی نمی‌شود.

به نوشته این روزنامه، ارزش قرارداد مذکور حدود سه میلیارد دلار است که بخشی از آن به صورت نقد پرداخت شده است.

هاآرتص نوشت، این قرارداد شامل دو هواپیمایی جاسوسی است که امارات یکی از آنها را حدود یک سال پیش تحویل گرفته و قرار است دومی را طی سال ۲۰۲۰ تحویل بگیرد. هواپیمایی که ابوظبی تحویل گرفته است، پروازهای خود را آغاز کرده تا به صورت رسمی به ارتش امارات بپیوندد. اما هواپیمای دوم همچنان در انگلیس در دست ساخت است و در حال انجام پروازهای آزمایشی در شرق لندن است.

این روزنامه در ادامه نوشت، تحویل این دو هواپیما توانایی‌های اطلاعاتی امارات را بسیار بالا برده است و این هواپیماها قادر به ایجاد پارازیت در دستگاه‌های ارتباطی و شناسایی نقشه‌های سیستم‌های الکترونیکی از جمله سیستم­‌های راداری و پدافند هوایی هستند که از تأسیسات هسته‌ای محافظت می‌کنند.

بر اساس این تحقیق، عامل افشای این قرارداد میان رژیم صهیونیستی و امارات، وجود نام کوچاوی بازرگان در سند محرمانه‌ای است که از دفتر وکلا در سوئیس به بیرون درز پیدا کرده است و به دست یک روزنامه آلمانی و کنسرسیوم بین‌المللی بازرسان جهانی رسیده است.

هاآرتص نوشت: "اگر مساله فلسطین در گذشته برقراری این روابط را دشوار می‌کرد، اکنون این روابط وجود دارد و دیگر مساله فلسطین در اولویت‌ کشورهای حوزه خلیج فارس نیست".

به نوشته این روزنامه، کوچاوی از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده است.

نظرات بینندگان