arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

کاهش قیمت خودرو در پی بازداشت مدیران خودروساز/ افت قیمت‌ها ادامه دارد

انتشار خبر بازداشت مدیران ایران خودرو، واکنش بازار خودرو را به همراه داشت به طوری که این موضوع در کنار افزایش تحویل خودرو از سوی خودروسازان باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

انتشار خبر بازداشت مدیران ایران خودرو، واکنش بازار خودرو را به همراه داشت به طوری که این موضوع در کنار افزایش تحویل خودرو از سوی خودروسازان باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شده است.

به گزارش فارس، دو روز پیش سخنگوی دولت از برکناری مدیرعامل ایران خودرو به دلیل افزایش غیرقانونی قیمت خودرو خبر داد و در پی این مسأله، عصر روز دوشنبه هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو بازداشت شد.

پیش از آن نیز دو نفر از مدیران ارشد این شرکت خودرویی بازداشت شده بودند. پیش از بازداشت مدیران ایران خودرو نیز تعدادی از مدیران شرکت ساپیا بازداشت شده بودند و خبر ممنوع‌الخروجی مدیرعامل این شرکت نیز در خبرگزاری فارس منتشر شد.

این اتفاقات در شرایطی که تحویل خودرو هم از سوی شرکت‌های خودروساز کمی سرعت گرفته است، باعث شد تا قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی داشته باشد. این تأثیر علاوه بر اینکه قیمت خودرو‌های ایران خودرو را کاهش داد باعث کاهش قیمت محصولات سایپا نیز شده است.

در این وضعیت با وجود تعطیلی تابستانه کارخانه، محصولات شرکت سایپا این روز‌ها فاکتور می‌شود و شرکت به مشتریان خودرو تحویل می‌دهد. این موضوع نیز بر قیمت‌های بازار اثرگذار بوده است. همچنین می‌توان به تأثیر بازداشت چند نفر از مدیران سایپا و برخورد با چند نمایندگی پرفروش این گروه خودروسازی طی روز‌های گذشته اشاره کرد که باعث وارد شدن شوک به بازار خودرو شده بود.

به این ترتیب در حال حاضر بازار خودرو مقداری کنترل شده و همان‌طور که برخورد با برخی مفاسد اقتصادی در حوزه ارز روی قیمت دلار تاثیر گذاشت، برخورد با برخی مدیران صنعت خودرو نیز کاهش قیمت‌ها را در بازار به همراه داشته است.

* یکه‌تازی خودروسازان در بازار خودرو

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با فارس با بیان اینکه خبر بازداشت برخی مدیران صنعت خودرو بر بازار تاثیرگذار بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر روز‌های تعطیلی را پشت سر می‌گذاریم و باید منتظر باشیم خبر بازداشت مدیران در هفته آینده بر بازار خودرو اثر بیشتری داشته باشد و شاهد کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت ۴ محصول ایران خودرو در یک ماه گذشته همزمان با کاهش قیمت‌ها در بازار، گفت: این مسئله باعث شد تا قیمت‌ها در بازار روندی افزایشی پیدا کند و با اینکه ایران خودرو اعلام کرد که افزایش قیمت‌ها ناشی از اشتباه نرم افزاری بوده است، اما این مسئله در بازار بار روانی داشت و جبران آن هفته‌ها به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه خودروسازان ادعا می‌کردند که می‌توانند بازار را مدیریت کنند، گفت: خودروسازان یکه تاز بازار خودرو شدند و با قیمت‌ها بازی می‌کردند که این مسئله باعث شده بود تا از کاهش قیمت‌ها در بازار جلوگیری شود.

مؤتمنی با بیان اینکه بازداشت برخی مدیران خودرویی از جمله مدیر ایران خودرو و همچنین مدیر ۱۰ تا ۱۵ نمایندگی شرکت‌های خودروساز که خرید عمده می‌کردند و تعیین کننده قیمت‌ها بودند، بر بازار اثرگذار است، گفت: بازداشت سرشاخه‌های نابسامانی قیمت خودرو باعث می‌شود تا قیمت در بازار روندی کاهشی داشته باشد و در صورتی که عرضه خودرو از سوی خودروسازان تداوم داشته باشد ریزش قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مسئله را در بازار خودرو‌های وارداتی شاهد هستیم و می‌بینیم که با توجه به عدم خرید مردم، کاهش قیمت‌ها در مورد خودرو‌های وارداتی اتفاق افتاده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تاکید کرد: زمانی که قیمت خودرو در بازار کاهش می‌یابد خودروسازان باید قیمت محصولاتشان را کاهش دهند نه اینکه با افزایش قیمت‌هایشان به بازار سیگنال مثبت دهند.

وی تاکید کرد: مدیرعامل جدید ایران خودرو باید برای جمع شدن حاشیه بازار خودرو تلاش کند تا اختلاف قیمت بازار و کارخانه کم شود.

* ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو

علیرضا پورحسنی، مدیر یک نمایندگی سایپا در این مورد به فارس، گفت: هر ساله در تیر و مرداد ماه با افزایش تقاضا و التهاب بازار خودرو روبرو بودیم، ولی امسال تقاضای زیادی برای خرید خودرو وجود ندارد.

وی ادامه داد: قیمت خودرو‌ها بالا رفته و در مقابل، کسب و کار مردم ضعیف شده و قدرت خرید خودرو در کشور به اندازه قبل وجود ندارد. در عین حال، افرادی که در خرید خودرو سرمایه‌گذاری کرده بودند حالا با رکود بازار به فکر فروش خودروهایشان هستند و مجبورند قیمت این خودرو‌ها را کاهش دهند.

به گفته پورحسنی، انتشار اخبار بازداشت مدیران شرکت‌های خودروساز باعث شده تا قیمت‌ها در بازار روند کاهشی داشته باشد. البته افزایش تحویل خودرو از سوی خودروسازان هم بی‌تأثیر نیست.

* شوک تصمیمات ایران خودرو به بازار

صفدر احمدی، مدیر یک نمایندگی ایران خودرو نیز در این مورد به فارس گفت: بازار خودرو روند کاهشی را طی می‌کرد تا اینکه ایران خودرو قیمت ۴ محصولش را به یکباره افزایش داد. در نتیجه قیمت پژو ۲۰۶ و پژو پارس طی ۲ تا ۳ روز حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان بالا رفت و همین موضوع بر قیمت بقیه خودرو‌ها نیز تأثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت محصولات ایران خودرو نیز در بازار روندی کاهشی دارد، گفت: پژو ۲۰۶ تیپ ۵ طی روز‌های اخیر کاهش ۳ میلیون تومانی را داشته و حالا با قیمت ۹۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. بقیه خودرو‌ها نیز شاهد کاهش قیمت بوده‌اند.

* شگرد سایپا برای گران‌فروشی سراتو

محمد محمدی، یک نمایشگاه‌دار خودرو نیز در مورد عملکرد این شرکت در فروش خودرو و تأثیر آن بر قیمت‌های بازار به فارس، گفت: سراتوی سایپا قبلاً با قیمت ۹۰ میلیون تومان و به صورت اقساطی فروخته می‌شد، ولی پس از بالا رفتن قیمت ارز و نرخ کالا‌ها در کشور، در حالی که این خودرو در بازار ۲۹۰ میلیون تومان معامله می‌شد شرکت سایپا قیمت ۲۹۵ میلیون تومانی را برای سراتو اعلام کرد.

وی ادامه داد: در این شرایط با توجه به اینکه قیمت کارخانه از قیمت بازار بالاتر بود، خریداری برای سراتو از کارخانه وجود نداشت، در نتیجه سایپا نیز که حدود ۲ تا ۳ هزار دستگاه سراتو را برای فروش در اختیار داشت اعلام کرد که خط تولید این خودرو جمع‌آوری می‌شود.

محمدی افزود: شب عید سایپا قیمت ۲۲۰ میلیون تومان را برای سراتو اعلام کرده بود و حالا به فاصله کمی از این قیمت‌گذاری، دوباره قیمت این خودرو را ۷۵ میلیون تومان افزایش داده و به ۲۹۵ میلیون تومان رسانده است.

به گفته وی، پس از باز شدن سایت فروش سراتو و عدم فروش این محصولات با قیمت جدید، سایپا از جمع‌آوری خط تولید سراتو خبر داد و به این ترتیب توانست بیش از هزار دستگاه سراتو را به صورت اینترنتی به فروش برساند.

به گفته محمدی، قیمت کارخانه‌ای چانگان نیز قبلاً ۱۲۷ میلیون تومان بود که اخیراً به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده است.

* افت ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی قیمت خارجی‌ها

علی اصیلی، یک فروشنده خودرو‌های خارجی در بازار نیز با اشاره به تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو‌های خارجی، گفت: در حال حاضر بازار خودرو‌های خارجی کاهشی است و شاهد کاهش قیمت ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی این خودرو‌ها هستیم.

وی ادامه داد: قیمت سانتافه که به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده بود حالا با کاهش ۲۳۰ میلیون تومانی به ۸۷۰ میلیون تومان رسیده است. سراتو وارداتی نیز که قیمتش تا ۶۰۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا در بازار با قیمت ۴۷۰ میلیون تومان عرضه می‌شود که به این ترتیب ۱۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

به گفته اصیلی، قیمت النترا نیز با افت ۱۲۰ میلیون تومانی در بازار به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است.

* قیمت ساندرو ۸ میلیون تومان کاهش یافت

به گزارش فارس، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت پراید با کاهش یک تا ۲ میلیون تومانی طی روز‌های اخیر به ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است. همچنین قیمت ساندرو با افت ۵ میلیون تومانی به ۱۷۲ میلیون تومان و قیمت ساندرو استپ‌وی با افت ۸ میلیون تومانی به ۱۸۲ میلیون تومان کاهش یافته است.

قیمت سایپا ۱۱۱ نیز از ۴۹ میلیون تومان به ۴۷.۵ میلیون تومان طی روز‌های اخیر کاهش یافته و هر دستگاه تیبا نیز با افت قیمت ۲ میلیون تومانی در بازار با نرخ ۵۲ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

قیمت تیبا ۲ نیز که ماه پیش ۶۰ میلیون تومان بود حالا در بازار به ۵۷ میلیون تومان رسیده است. در مورد تندر مدل E۲ پارس خودرو نیز می‌توان به افت قیمت ۵ میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پارس تند نیز در بازار با کاهش ۲ میلیون تومانی به ۱۲۸ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کوییک سایپا نیز با افت ۳.۵ میلیون تومانی در بازار به ۶۴.۵ میلیون تومان رسیده است.

* کاهش ۳ میلیونی قیمت پژو ۲۰۶

در بررسی محصولات ایران خودرو نیز باید به کاهش ۳ میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و عرضه این خودرو با قیمت ۹۵ میلیون تومان در بازار اشاره کنیم.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز افت قیمت ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده و حالا با قیمت ۸۴ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود، پژو ۴۰۵ نیز کاهش ۲ میلیون تومانی را داشته و حالا با قیمت ۸۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

در مورد پژو ۲۰۰۸ هم باید به افت ۱۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان در بازار اشاره کنیم.

نظرات بینندگان