arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸

ستاری: زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان در دولت فعلی ایجاد شده

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل‌گیری ۴۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و حضور ۳۰۰ هزار متخصص فعال در این حوزه را زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و گفت: همه این زیرساخت‌ها در دولت‌ یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ستاری: زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان در دولت فعلی ایجاد شده

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل‌گیری ۴۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و حضور ۳۰۰ هزار متخصص فعال در این حوزه را زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و گفت: همه این زیرساخت‌ها در دولت‌ یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است.

سورنا ستاری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا به مناسبت هفته دولت افزود: در هر حال یک اقتصاد بزرگی به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است، شرکت‌های زیادی به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته‌اند، الان بیش از ۴۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۳۰۰ هزار نفر متخصص، در این حوزه مشغول به کار هستند، همه این ها زیرساخت‌هایی است که در این دولت ایجاد شده است و مهم‌تر از همه اینکه اقتصادی است که پایه آن بر اساس منابع انسانی نه منابع زیر زمینی است.

وی بیان کرد: دولت عملکرد مناسبی در این حوزه داشته است و این اتفاق رخ نمی‌داد مگر اینکه تمام اعضای دولت به معاونت علمی کمک می‌کردند برای اینکه این اتفاق بیفتد.

ستاری اظهار داشت: سال گذشته فروش شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان بود، البته رقم قطعی فروش این شرکت‌ها در روزهای آتی، با توجه به اینکه اظهارنامه مالیاتی این شرکت‌ها گرفته شده، اعلام خواهد شد و امسال نیز رشد قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: در همین چهار ماه ابتدای سال، با نگاه به رقم فروش شرکت‌های دانش‌بنیان متوجه رشد خوب آنها هستیم، تبدیل اقتصاد و فرهنگ کشور از نفت‌محور و خام‌فروشی به جوان‌محور و نوآور بحث اصلی اقتصاد دانش‌بنیان و اولویت اصلی تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، معتقدیم بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو ظرفیتی است که راه را برای رسیدن به این هدف هموار می‌کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: رویکرد دولت حمایت قاطع و جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه آن‌هاست زیرا راه‌اندازی این شرکت‌ها زمینه‌ساز توسعه همه جانبه خواهد شد.

وی بیان کرد: در وضعیت کنونی کشور توسعه و رشد این مراکز نقش قابل توجهی در اقتصاد خواهد داشت، هم اینک تجاری‌سازی فناوری به یکی از مباحث کلیدی در دنیا تبدیل شده به طوری که افزایش توان تجاری‌سازی فناوری به منزله افزایش توان رقابتی در بازار جهانی است و باعث افزایش درآمد ملی کشورها می‌شود.
ستاری افزود: تنظیم و تسهیل‌گری محیط کسب و کار از جمله پرداخت تسهیلات مورد نیاز به نخبگان در مراکز علمی و فناوری به منظور تقویت حوزه دانش‌بنیان در اقتصاد کشور تا حصول نتیجه، از راهبردهای اصلی معاونت علمی است که بدون رویکرد مثبت رئیس جمهوری به این حوزه و سایر اعضای دولت محقق نمی‌شد.

وی تصریح کرد: گفتمان نوآوری و فناوری و شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور با حمایت‌های دولت و همت نخبگان، فعالان و نوآوران زیست‌بوم استارتاپی، امروز به عنوان یکی ازعوامل اقتدار مطرح می‌شود.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: آنچه به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان در دولت یازدهم و دوازدهم پیگیری می‌شود، تغییر زیست‌بوم است، دانشگاه‌ها و صنعت ما باید بدانند که سرمایه آنها مغز نیروهایشان است، نه مواد اولیه؛ باید بدانیم دانش مهم‌تر از مواد اولیه و دارایی های فیزیکی است، خوشبختانه صنعت ما به این پی برده است که با کمک دانش شرکت‌ها و استارتاپ‌ها می‌تواند از بحران‌ها عبور کند.

وی گفت: نمونه آن را نیز در صنعت خودرو ، صنعت هوایی و فضایی و دارویی کشور شاهد هستیم، به طوری که برخی از محصولات دانش‌بنیان ایرانی به خارج صادر می‌شود.

ستاری گفت: امسال در شاخص جهانی نوآوری رتبه خوبی به دست آوردیم، در ابتدای فعالیت این دولت رتبه کشور ١٢٠ بود و امروز در رتبه ٦١ هستیم، این موفقیت نتیجه کار همه دانشگاه‌ها و استارتاپ‌ها و البته حمایت‌های دولت از این بخش بوده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان