arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
الجزیره:

اولویت آمریکا توقف فعالیت‌های ایران در منطقه است / امارات با خرید گروه‌های فشار، تا چه حد می‌تواند در سیاست‌های واشنگتن اثرگذار باشد؟

بروس فاین، از مسئولان پیشین در دولت آمریکا، در گفتگو با الجزیره گفت: الیوت برویدی معتقد بود که می تواند از طریق معاملات سلاحی که توسط او با امارات و عربستان انجام می شود، به این امتیاز برسد که عنصر حامی دولت آمریکا باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اولویت آمریکا توقف فعالیت‌های ایران در منطقه است / آیا امارات با خرید گروه‌های فشار، تا چه حد می‌تواند در سیاست‌های واشنگتن اثرگذار باشد؟

الجزیره نوشت: بروس فاین، از مسئولان پیشین در دولت آمریکا، در گفتگو با الجزیره گفت: الیوت برویدی معتقد بود که می تواند از طریق معاملات سلاحی که توسط او با امارات و عربستان انجام می شود، به این امتیاز برسد که عنصر حامی دولت آمریکا باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: فاین بعید نمی داند که دخالت برویدی، در صورت ادامه، بتواند دیدگاه دولت آمریکا در قبال قطر را تغییر دهد؛ این در حالی است که بزرگترین پایگاه نظامی هوایی آمریکا در قطر قرار دارد.

محمد المنشاوی، نویسنده و تحلیلگر معتقد است که امارات شرایط خاصی در آمریکا دارد؛ چرا که تلاش می کند تصمیمات دولت آمریکا را در قبال برخی مسائل تغییر دهد. این موضوع در آمریکا خط قرمزی محسوب می شود که ابوظبی بهای آن را خواهد پرداخت. در آمریکا، امارات را حامی تروریسم می دانستند؛ بویژه آنکه دو نفر از افرادی که حملات 11 سپتامبر را انجام دادند، تابعیت اماراتی داشتند.

شکست دو جانبه

منشاوی تاکید کرد که عربستان، به خاطر امارات، در پرونده های متعددی شکست خورده و این شکست حتی در پرونده های داخلی سعودی، مانند موضوع خاشقچی، ادامه پیدا کرد. در صورتی که پیش از این، ولی عهد سعودی از امارات برای بهبود جایگاه خود در آمریکا، استفاده می کرد.

المنشاوی همچنین تاکید کرد که امارات و عربستان، حمایت کنگره آمریکا را از دست داده اند، ضمن آنکه ترامپ هرگز تا ابد در کاخ سفید نمی ماند.

در این میان، پیتر روف، تحلیلگر و نویسنده آمریکایی معتقد است که اماراتی ها اشتباه نکردند، اما تصور می کردند هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می شود. در مورد برویدی، تا این لحظه مشخص نیست که آیا امارات به سمت او رفته است و یا اینکه مساله برعکس است؟ در خصوص لغو سفر ولی عهد ابوظبی به واشنگتن، روف تاکید می کند که هیچ دعوت رسمی برای این سفر در کار نبوده است.

وی بر این عقیده است که ترامپ تا این لحظه به صداهای اعضای حزب دموکرات گوش نداده است؛ بویژه آنکه این افراد هستند که ایالات متحده را وارد دو جنگی کردند که ربطی به ان نداشته است؛ یعنی جنگ افغانستان و عراق.

روف معتقد است که خرید گروههای فشار توسط امارات، ضرورتا به معنای این نیست که این گروهها دقیقا طبق خواسته امارات عمل می کنند. اولویت دولت آمریکا در حال حاضر، متوقف کردن فعالیتهای ایران در منطقه است و مهمترین هم پیمانان آمریکا در برای تحقق این هدف، امارات و عربستان هستند؛ بدین معنا، هر دولت دیگری که در آینده در ایالات متحده روی کار آید، سیاست مشابهی خواهد داشت و این سیاست، تنها منحصر به دولت ترامپ نمی شود.

نظرات بینندگان