arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
آکسیوس:

پس از سفر غیرمنتظره ظریف به فرانسه، نتانیاهو تقلای فراوانی کرد که ملاقاتی بین ظریف و ترامپ انجام نشود / نخست وزیر اسرائیل سراسیمه با ترامپ تماس گرفت اما ترامپ تلفن خود را پاسخ نداد / نتانیاهو سپس با پمپئو و مایک پنس تماس گرفت تا مطمئن شود چنین دیداری انجام نمی شود / نگرانی نتانیاهو آن بود که چنین ملاقاتی زمینه ساز دیدار ترامپ با روحانی شده و فشار از روی ایران برداشته شود

خبرگزاری آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی نوشت: وقتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای حضور غافلگیرکننده در نشست سران گروه هفت راهی بیاریتز فرانسه شد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و تیمش تقلاهای فراوانی کردند تا اطمینان پیدا کنند که دیداری میان ظریف و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انجام نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بعد از سفر غیرمنتظره ظریف وزیرامورخارجه کشورمان به فرانسه و حضور در حاشیه اجلاس جی 7 حالا برخی خبرها از تلاش عجیب نتانیاهو برای جلوگیری از ملاقات احتمالی ترامپ و ظریف در این سفر خبر می دهند. در همین زمینه خبرگزاری آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی نوشت: وقتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای حضور غافلگیرکننده در نشست سران گروه هفت راهی بیاریتز فرانسه شد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و تیمش تقلاهای فراوانی کردند تا اطمینان پیدا کنند که دیداری میان ظریف و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انجام نشود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، بر اساس ادعای این سایت پس از انتشار خبر سفر ظریف به فرانسه، نتانیاهو در ابتدا به صورت سراسیمه تلاش کرد تا با ترامپ تماس برقرار کند اما ترامپ که برنامه فشرده‌ای داشته و تلفن خود را پاسخ نمی دهد. پس از این دفتر نتانیاهو با چندین مقام بلندپایه دولت ترامپ تماس گرفت تا امکان برقرار مکالمه تلفنی میان این دو را فراهم کنند.

نگرانی مقام‌های اسرائیلی از این بود که ترامپ که علاقه زیادی به دیدارهای غیرمتعارف دارد ؛ این بار امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ترامپ را راضی کند که دیداری برنامه‌ریزی نشده با ظریف داشته باشد. نگرانی دیگر اسرائیلی ها این بوده است که ملاقات ظریف و ترامپ باعث شود که ترامپ برای ملاقات در آینده نزدیک با حسن روحانی متقاعد گردد. ملاقاتی که به ادعای این سایت می تواند منتهی به یک فرایند دیپلماتیک طولانی گردد و فشار از روی ایران برداشته شود.

به گزارش این خبرگزاری ترامپ درحالی بیان کرده که آماده است بدون پیش شرط با ایرانی ها مذاکره کند که تحریم ظریف توسط دولت این کشور باعث شده است که برخی مقامات رسمی امریکایی بگویند در حال حاضر برگزاری چنین ملاقاتی میان ترامپ و ظریف بسیار نامناسب خواهد بود.

آکسیوس در ادامه می نویسد؛ مکرون با دعوت ظریف به بیاریتز توپی را در زمین آمریکایی‌ها انداخت که حتی باعث عصبانیت برخی مقام‌های دولت ترامپ شده بود. مقام‌های آمریکایی در این ارتباط گفتند که نمی‌خواستند برنامه ترامپ را عوض کرده و ظریف را با او سر یک میز بنشانند، چراکه چنین دیداری به دلایل برخی ملاحظات سیاسی درست نبود.

نگرانی اصلی نتانیاهو این بوده است که ظریف با ترامپ یا یکی دیگر از مقامات امریکایی دیدار کند بنابراین در تلاش بوده است که به سرعت با ترامپ تماس تلفنی برقرار نماید. در همین زمینه در طول روز یک شنبه با پمپئو وزیر امورخارجه امریکا و مایک پنس معاون اول ایالات متحده نیز تلفنی در این رابطه گفت و گو کرده است.

این خبرگزاری در پایان می نویسد که برخی مقامات رسمی امریکایی گفته اند که علت عدم ملاقات ترامپ با ظریف پیام نتانیاهو نبوده است. همچنین امریکایی ها هنگامی که نشست جی 7 به پایان رسید از اسرائیلی ها خواستند که در صورت نیاز تماس تلفنی را بین نتانیاهو و ترامپ برقرار کنند. اما اسرائیلی ها پاسخ داده اند دیگر نیاز نیست. چرا که ترامپ تصمیم گرفته است که ملاقاتی با ظریف انجام ندهد. با این حال اسرائیل همچنان از احتمال ملاقات میان روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر ترس و واهمه دارند.

نظرات بینندگان