arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸

رسانه دولتی چین: ژاپن نمی خواهند راهبردهای آمریکا را علیه ایران اجرا کند

روزنامه ارگانی چین نوشت ژاپنی ها اگرچه روابط نزدیکی با آمریکا دارند اما مناسبات آنها با ایران هم سازنده است و به همین دلیل شاید به طور صریح مسایلی را مطرح نکنند اما گفته اند که به دنبال کاستن از فشارها و تنش ها هستند و در این راستا نمی خواهند راهبردهای آمریکا را علیه ایران به اجرا بگذارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک رسانه دولتی چین نوشت که فشار حداکثری دولت آمریکا بر ایران نمی تواند برای همیشه ادامه داشته باشد و چنین راهبردی پایدار نخواهد بود.

«گلوبال تایمز» روز جمعه در مطلبی نوشت شمار کشورهایی که با تحریم ها و فشارهای آمریکا علیه ایران مخالف هستند، بیشتر شده است حتی زمزمه اختلافات اروپا با آمریکا در این زمینه هر روز بلندتر به گوش می رسد.

این نشریه چینی تصریح کرد مساله توافق هسته ای ایران بسیار اساسی و مهم است اگر در این زمینه اختلافات بین آمریکا و کشورهای دیگر بیشتر شود و اروپایی ها بتوانند فاصله خود را از واشنگتن بیشتر کنند، یک رویه جدید در عرصه بین المللی شکل خواهد گرفت مبنی بر اینکه لازم نیست همه کشورها همیشه از آمریکا حرف شنوی داشته باشند.

روزنامه گلوبال تایمز به سفرهای اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به فرانسه، چین و ژاپن اشاره کرد و نوشته است این کشورها صراحتا مخالف چنین فشارهایی از سوی آمریکا بر ایران هستند و بتدریج همراهی غربی ها با آمریکا کمرنگ تر شده است.

گزارش می افزاید در فرانسه پیشنهادهایی مطرح شد، در چین هم «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور تاکید کرد ایران به دلیل پایبندی قابل تقدیری که به برجام نشان داده است، باید از منافع این توافق نیر بهره مند شود.

بر اساس این گزارش وزیر خارجه چین تاکید کرده است این کشور هم به برجام پایبند است و تعهداتش را اجرا می کند و هم با کشورهای دیگر برای حراست از این توافق و کاستن از تنش ها همکاری سازنده خواهد داشت.

روزنامه ارگانی چین ضمن تاکید بر اینکه اروپا از آمریکا در حال فاصله گرفتن است و چین با فشارهای آمریکا بر ایران کاملا مخالفت می ورزد، اضافه کرد در ژاپن هم این مساله وجود دارد که توکیو نمی تواند اوامر آمریکا را یک به یک اجرا کند.

نشریه نوشت ژاپنی ها اگرچه روابط نزدیکی با آمریکا دارند اما مناسبات آنها با ایران هم سازنده است و به همین دلیل شاید به طور صریح مسایلی را مطرح نکنند اما گفته اند که به دنبال کاستن از فشارها و تنش ها هستند و در این راستا نمی خواهند راهبردهای آمریکا را علیه ایران به اجرا بگذارند.

گلوبال تایمز تاکید کرد ایران در چنین شرایطی به دنبال عبور از تحریم ها و کاهش آثار منفی آن است و می خواهد مساعدت جامعه بین المللی را جلب کند و فاصله گرفتن دنیا از آمریکا می تواند راهبرد فشارهای حداکثری را خنثی کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان