arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
قهرمان‌پور، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفتگو با «انتخاب»:

نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات در پی تحریک حزب الله است / ژنرال‌های اسرائیلی نسبت به سنجش توان نظامی حزب‌الله در وضعیت جدید رغبت داشتند / امکان جنگ فراگیر تا حدی زیادی منتفی است / احتمال خروج ترامپ از خاورمیانه، نتانیاهو را نگران کرده بود؛ اسرائیل در پی ایجاد زمینه ابقای آمریکا در منطقه است

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، بر این باور است که بنیامین نتانیاهو، به دلیل وضعیت دشواری که خود و حزب متبوعش یعنی «لیکود» در فضای داخلی اسرائیل، در آستانه انتخابات جدید پارلمانی مواجه است، تلاش می‌کند حداکثر استفاده را از دشمن‌هراسی و تهدید در مرزها برای جلب آرای عمومی داشته باشد. بدون تردید، در این زمینه آسان‌ترین راه برای نخست‌وزیر اسرائیل، تحریک حزب الله به گشودن آتش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات در پی تحریک حزب الله است / ژنرال‌های اسرائیلی نسبت به سنجش توان نظامی حزب‌الله در وضعیت جدید رغبت داشتند / امکان جنگ فراگیر وجود ندارد / اسرائیل در پی ایجاد زمینه ابقای آمریکا در منطقه است

رحمان‌ قهرمان‌پور تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، در ارزیابی خود از تبادل آتش اخیر میان حزب الله با ارتش اسرائیل در مرزهای میان لبنان بر سرزمین‌‌های اشغالی بر این باور است که بنیامین نتانیاهو، به دلیل وضعیت دشواری که خود و حزب متبوعش یعنی «لیکود» در فضای داخلی اسرائیل، در آستانه انتخابات جدید پارلمانی مواجه است، تلاش می‌کند حداکثر استفاده را از دشمن‌هراسی و تهدید در مرزها برای جلب آرای عمومی داشته باشد. بدون تردید، در این زمینه آسان‌ترین راه برای نخست‌وزیر اسرائیل، تحریک حزب الله به گشودن آتش است تا به افکار عمومی داخلی، این ایده را القاء کند که تنها حزب و رهبری که می‌تواند در برابر چنین حملاتی مقاومت کند، او و حزب لیکود هستند. این رویکرد نتانیاهو، بیشتر بدین دلیل گرفتار شدن او در پرونده فساد اقتصادی است و در صورتی که او نتواند مجدد بر کرسی نخست‌وزیری تکیه کند، احتمالا عواقب سختی از نظر قانونی در انتظار او خواهد بود.

قهرمان پور در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» افزود: «در سطحی دیگر، توجه به این مساله ضروری است که بسیاری از ژنرال‌های ارتش اسرائیل در پی سنجش توان نظامی حزب الله در وضعیت جدید بودند و قصد داشتند با انجام تحریکات گسترده، به این ارزیابی خود برسند. رسانه‌های اسرئیلی در یک هفته گذشته بر تجهیز گسترده حزب الله در نتیجه تحولات جدید تاکید می‌کردند و ممکن است در چنین شرایطی بدنه نظامی این رژیم، قصد داشته که به توان نظامی جدید حزب الله پی ببرد. البته حزب الله نیز با موشک‌های نقطه‌زن و حملات خود نشان داد توانمندی نظامی‌اش نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.»

نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات در پی تحریک حزب الله است / ژنرال‌های اسرائیلی نسبت به سنجش توان نظامی حزب‌الله در وضعیت جدید رغبت داشتند / امکان جنگ فراگیر وجود ندارد / اسرائیل در پی ایجاد زمینه ابقای آمریکا در منطقه است

این کارشناس مسائل بین‌الملل، در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد: «بعد از 2011 که تحولات انقلابی بخشی از کشورهای عربی را در بر گرفت و در ادامه که «بهار عربی» به «زمستان عربی» تبدیل شد نه تنها موقعیت کشورهای عربی، بلکه موقعیت اسرائیل نیز در منطقه تضعیف شد. این مساله در سطوح مختلف قابل خوانش است. در سطح داخلی، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در مقام بزرگ‌ترین حزب به مشکل برخورد کرده و احزاب کوچک‌تر با افکار دستی‌راستی و تهاجمی ظهور کرده‌اند که زمینه‌ساز تقویت شکاف مذهبی- سکولار شده‌اند. از طرف دیگر، گرایش آمریکا به خروج از منطقه در سال‌های بعد از 2010 و توجه این کشور به شرق آسیا، زمینه‌ساز نگرانی شدید اسرائیلی‌ها شده است. از نظر تل‌آویو، در صورتی که آمریکا از منطقه خارج شود، این دولت در منطقه بخشی از توان مانور خود را از دست خواهد داد و تهدیدات امنیتی علیه این رژیم بیشتر می‌شود. در نتیجه شاهد هستیم نتانیاهو قصد دارد از هر ابزاری برای باقی ماندن واشنگتن در منطقه بهره بگیرد. در موقعیت کنونی نیز از تنش افروزی با حزب‌الله که در نتیجه نگرانی این کشور از تقویت قدرت و جایگاه نیروهای حاضر در محور مقاومت است، قصد دارد مانع از خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه شود.»

قهرمان‌پور در ارتباط با امکان وقوع جنگ فراگیر میان حزب الله و اسرائیل، تصریح کرد: «واقعیت این است که بخشی قابل توجهی از سیاست‌مداران اسرائیلی با درس گرفتن از تجربیات تاریخی همانند جنگ 33 روز غزه، به هیچ عنوان در پی جنگ فراگیر نیستند. در حقیقت، آن‌ها این نکته را فهمیده‌اند که دیگر همانند دهه‌های 1960 و 1970 امکان پیروزی‌های قاطع برای تل‌آویو وجود ندارد. اسرائیلی‌ها در سال‌های بعد از 1990 دیگر در درگیری‌های نظامی پیروز قاطع نیستند و توان نفوذ بدون محدودیت به لبنان و دیگر مناطق را ندارند لذا احتمال جنگ فراگیر در وضعیت کنونی تا حدود زیادی منتفی به نظر می‌رسد.»

نظرات بینندگان