arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / پاسخ ترامپ به احتمال لغو تحریم‌ها برای دیدار با روحانی / شرط ایران برای جلسه با ۵+۱ / اظهارات تازه پدر «دختر آبی»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پاسخ ترامپ به احتمال لغو تحریم ها برای دیدار با روحانی - ترامپ در پاسخ به سوالی که آیا به دنبال دیدار با رئیس جمهور ایران است که پاسخ داد برای این دیدار تلاش نمی‌کند. رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که به دنبال رسیدن به توافقی با ایران است اما اگر این توافق حاصل نشد نیز مشکلی وجود ندارد. وی همچنین درباره کاهش تحریم‌ها علیه ایران برای فراهم کردن مقدمه دیدار با روحانی گفت که باید ببینیم چه پیش می‌آید.

علت برکناری بولتون - منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرده برای فراهم کردن زمینه‌های دیدار با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد رفع تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده است که با مخالفت جان بولتون، مشاور اکنون عزل‌شده امنیت ملی کاخ سفید روبرو شده است.

شرط ایران برای برگزاری جلسه با ۱+۵ - رئیس جمهور با تشکر از تلاشهای رئیس جمهوری فرانسه ، تاکید کرد: جلسه ایران و ۱+۵ تنها زمانی امکان پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود. رئیس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تشریح اقدامات و مذاکرات فشرده کشورش با مقامهای آمریکایی درباره بسته جدید پیشنهادی توافقات گفت: فرانسه به تلاش‌هایش برای اجرای مفاد برجام و رسیدن به تفاهم ادامه می‌دهد.

نفت آدریان دریا متعلق به شرکت خصوصی است - حمید بعیدی نژاد روز چهارشنبه پس از دیدار با وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد که ایران حق خود می داند تا نفتش را به هر طریقی که صلاح کشور است، بفروشد. وزیر خارجه انگلیس دیروز سفیر ایران را در واکنش به آنچه عدم پایبندی ایران به تعهدات در مورد نفتکش «آدریان دریا1» خواند، احضار کرد.کشتی آدریان دریا1 که پیش از این گریس یک نام داشت، پیشتر توسط نیروهای انگلیسی در تنگه جبل الطارق توقیف شد.

سخنگوی دولت: نپذیرفتن FATF خودتحریمی است - ربیعی درباره اینکه گفته می‌شود دولت و مجلس با مجمع تشخیص مصلحت به نتیجه رسیده‌اند که FATF بررسی نشود، گفت: FATF اصلا ورای مسائل تحریم مدنظر دولت قرار دارد و دولت بر مواضع خود درباره FATF پافشاری می‌کند. اگر تحریم هم وجود نداشته باشد، بدون FATF مبادله بانکی انجام نمی‌شود؛ یعنی نپذیرفتن FATF خودتحریمی است. FATF آنقدر چکش کاری شده است تا آثار منفی آن از بین برود. برای کار با بانک‌های دنیا به FATF نیاز داریم.

امکان دارد زنان در بازی‌های لیگ هم حاضر شوند - علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه نشست امروز هیئت دولت گفت: در مسائل اجتماعی همواره حقوق زنان را دنبال کردیم. البته مطالبات اجتماعی و اقتصادی مشابهت‌هایی دارد. درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها به دنبال راه‌های تضمین شده هستیم و‌ اعتقادی به اصل یک گام به پیش و صد گام به پست نداریم. حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی حرف درستی است. 66 درصد اشتغال را زنان به خودشان اختصاص دادند.

سخنگوی دولت گفت: نظر دولت ورود زنان به‌ورزشگاه ها است اما باید معبر و‌مکان‌ها جداگانه‌ باشد. وی افزود: هم اکنون در تمامی بازی‌های ملی زنان می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند. زیرساخت‌ها در ورزشگاه‌ها فراهم است و این امکان وجود دارد که در بازی‌های لیگ هم حاضر شوند.

واکنش تلویحی روحانی به اخراج بولتون - رئیس جمهور تأکید کرد: آمریکا باید بفهمد که جنگ‌طلبی و جنگ‌طلبان سودی ندارد و باید جنگ‌طلبان را کنار گذاشته و سیاست‌های جنگ‌طلبی و فشار حداکثری را رها کند. روحانی گفت: منطق جمهوری اسلامی ایران استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و در برجام نیز منطق ما تعهد در برابر تعهد است، اگر آنها به تعهد خود عمل کنند ما نیز عمل می‌کنیم و اگر آن را ناقص عمل کنند ما نیز چنین خواهیم کرد.

یک ایرانی در حادثه کربلا جان باخت - رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تصریح کرد: از ۸ نفر زائر ایرانی که در حادثه روز گذشته کربلا زخمی شدند، ۶ نفر ترخیص و یک نفر هم‌اکنون در بیمارستان الحسین کربلا بستری است که وی نیز تا عصر امروز ترخیص خواهد شد و بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته توسط نمایندگان هلال در کربلا، یک زائر ایرانی در این حادثه جان خود را از دست داده است.

اظهارات پدر مرحوم سحر خدایاری - پدر سحر خدایاری به خبرگزاری مهر گفت: سحر یک مشکل عصبی داشت تحت تاثیر برخی دوستانش اقدام به خودسوزی کرد و ما افرادی که دارند از این ماجرا سوء استفاده می‌کنند و آرامش جامعه را به هم می‌ریزند را حلال نمی‌کنیم. خدایاری خاطرنشان کرد: هیچ حکمی مبنی بر زندانی شدن سحر صادر نشده و ما به عنوان خانواده سحر اعلام می کنیم که اصلا قرار نبوده سحر زندانی شود.

پلیس نیجریه ۱۲ تن از شیعیان را در عاشورا به شهادت رساند - خبرگزاری رویترز سه‌شنبه شب به نقل از جنبش اسلامی نیجریه گزارش داد که پلیس این کشور با شیعیان عزادار امام حسین (ع) در مراسم روز عاشورا درگیر شده و ۱۲ تن از آنان را به شهادت رسانده و شمار بیشتری را زخمی کرد.

واکنش ظریف به اخراج بولتون - سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در توئیتی به پاسخ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به یک خبرنگار آمریکایی در پی اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اشاره کرد و‌ نوشت: «ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهارنظر درباره اخراج جان بولتون شده بود، گفت: ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهارنظری نمی کنیم.»

نظرات بینندگان