arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸

توضیح لاوروف درباره دیدار پوتین و نتانیاهو: روسیه و اسراییل بر سر توسعه همکاری‌های نظامی توافق کردند / با اسراییل در سازمان ملل برای جلوگیری از قهرمان سازی نازی‌ها همکاری خوبی داریم

وزیر امور خارجه روسیه در خصوص دیدار رئیس جمهوری روسیه و نخست وزیر اسراییل اعلام کرد که دو طرف برای توسعه همکاریهای نظامی روسیه و اسراییل توافق کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه روسیه در خصوص دیدار رئیس جمهوری روسیه و نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دو طرف برای توسعه همکاریهای نظامی روسیه و اسراییل توافق کردند.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف شامگاه پنجشنبه پس از دیدار ولادیمیر پوتین و بنیامین نتانیاهو در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: دو طرف توافق کردند که در عرصه نظامی همکاری کنند و این همکاریها خوب توسعه می یابد.

لاوروف با بیان اینکه ما گام هایی که دولت روسیه برای حمایت از اقدامات دولت قانونی سوریه در عرصه مبارزه با تروریسم برمی دارد را تشریح کردیم.

وی اظهار کرد: مسائل امنیتی در منطقه ادلب مانده و مسائلی نیز در عرصه انسانی و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه مانده که این روند تقریبا تکمیل شده است.

وی افزود: بر حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردیم و طرف اسراییلی هم پذیرفت و در این رابطه از طرف ما بر لزوم ارائه کمک ها به دولت سوریه و مردم این کشور برای بازگشت این کشور به وضع عادی تاکید شد و خاطرنشان کردیم که تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا غیرسازنده است.

وی خاطرنشان کرد: به مسائل بین المللی، اوضاع خاورمیانه و شمال آفریقا و مساله سوریه توجه خاص کردیم و نخست وزیر اسراییل هم از تهدیدی که به عقیده وی اسراییل را هدف قرار داده است، سخن گفت.

به گسترش همکاریهای بازرگانی و اقتصادی توجه خاص شد

لاوروف گفت که در دیدار پوتین و نتانیاهو به همکاریهای دوجانبه بازرگانی و اقتصادی توجه خاص شد.

وی افزود: دو طرف درخصوص برگزاری نشست دیگر کمیسیون همکاریهای اقتصادی دولتی روسیه و اسراییل که قرار است تا پایان امسال برگزار شود و نیز مسائلی که برای این نشست آماده می شود، گفت وگو کردند.

وی ادامه داد: این مسائل عرصه هایی همچون اقتصاد دیجیتالی، تسهیلات گمرکی و برخی موضوعات همکاریهای دوجانبه را دربرمی گیرد.

در رابطه با این نشست، شورای تجاری برگزار می شود و همایشی نیز از سرمایه داران روسی و اسراییلی برگزار خواهد شد.

لاوروف گفت: دو طرف بر هماهنگی سریع تر درباره توافق برای ایجاد محدوده آزاد تجاری بین اسراییل و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کردند. طرفین همچنین تاکید کردند که گردشگری از عرصه هایی با دورنمای خوب بین دو طرف است.

به گفته وی، طرف اسراییلی وعده داد تا کمک کند املاک روسیه در ارض مقدس (سرزمین های اشغالی فلسطین) خوب فعالیت کند و مسائل باقی مانده برای بازگرداندن برخی املاک دیگر هرچه زودتر حل شود.

لاوروف با اشاره به برنامه سفر پوتین به اسراییل برای شرکت در مراسم یادبود قربانیان هولوکاست اظهار داشت: انتظار داریم رهبری اسراییل برای شرکت در مراسم هفتاد و پنجمین سالروز پیروزی در جنگ دوم جهانی به روسیه بیاید و در مراسمی که در میدان سرخ در روز نهم ماه می (۱۹ اردیبهشت ماه) برگزار میشود، شرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: با اسراییل در سازمان ملل برای جلوگیری از قهرمان سازی نازیها همکاری خوب داریم.

نظرات بینندگان