arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
رای الیوم:

برنامه ریزی آمریکا در استفاده از هم پیمانان خود برای مقابله با نفوذ ایران: اقتصاد سوریه به امارات می‌رسد، امور نظامی اش به ترکیه / عراق و لبنان سهم عربستان است / نقش‌ها در یمن، همچنان میان امارات و عربستان تقسیم می‌شود

آنچه باعث عصبانیت آمریکا می شود، تاثیر ایران بر اعراب مشرق زمین یا نفوذ ایران در دولتهای عربی و بویژه سوریه، عراق، یمن و لبنان نیست، بلکه عواقب این نفوذ برای اسرائیل، دغدغه اصلی آمریکاست. قدرت نظامی و تکنولوژیک ایران، استقلال در تصمیم گیری و حفظ حق حاکمیت، عواملی است که مانع از توسعه هیمنه اسرائیل بر منطقه می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برنامه ریزی آمریکا در استفاده از هم پیمانان خود برای مقابله با نفوذ ایران: اقتصاد سوریه به امارات می‌رسد، امور نظامی اش به ترکیه / عراق و لبنان سهم عربستان است / نقش‌ها در یمن، همچنان میان امارات و عربستان تقسیم می‌شود

جواد الهنداوي در رای الیوم نوشت: آنچه باعث عصبانیت آمریکا می شود، تاثیر ایران بر اعراب مشرق زمین یا نفوذ ایران در دولتهای عربی و بویژه سوریه، عراق، یمن و لبنان نیست، بلکه عواقب این نفوذ برای اسرائیل، دغدغه اصلی آمریکاست. قدرت نظامی و تکنولوژیک ایران، استقلال در تصمیم گیری و حفظ حق حاکمیت، عواملی است که مانع از توسعه هیمنه اسرائیل بر منطقه می شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: آمریکا به صورت علنی با ایران مبارزه می کند، از اعراب باجگیری کرده و از نوعی استراتژی پیروی می کند تا مانع از گسترش توانایی های نظامی و اقتصادی این دولتها شود. این در حالی است که از کشورهای عربی، بعنوان میدانی برای دفاع از امنیت ملی ترکیه، اسرائیل و آمریکا استفاده می کند.

آمریکا به دنبال بقای اختلافات و فتنه های عربی-عربی است و حتی تلاش می کند هم پیمانان عرب خود را مجبور به اتخاذ سیاستهایی کند که با منافع اسرائیل هماهنگ است.

در همین رابطه، اشاره ای داریم به اطلاعاتی که روزنامه عبری یدیعوت احرونوت، در مورد نقش تحریک کننده ایالات متحده در جریان توجه اقتصادی امارات به سوریه، آورده است. آمریکا معتقد است که امارات با ورود اقتصادی به سوریه می تواند نقش رقیب ایران در جریان نفوذ در این کشور عربی را ایفا کند.

طبق گزارش این روزنامه، آمریکا بود که مانع از بازگشت جامعه عربی به سمت سوریه شد و این دولتهای عربی همچنان در بند مواضع و خواسته های آمریکا هستند. همانطور که در جریان تجاوز اسرائیل به سه کشور عربی عراق، سوریه و لبنان، شاهد هیچ اعتراضی از سوی دیگر کشورهای عربی نبودیم.

امروز، پس از شکست حملات داعش و بهار عربی، آمریکا به هم پیمانان خود کمک می کند تا نقش های خود را در دولتهای هدف گرفته شده توسط اسرائیل، سازماندهی کنند: سوریه سهم امارات و ترکیه است: امارات در سوریه یک نقش اقتصادی خواهد داشت و ترکیه صاحب یک نقش نظامی و تسلیحاتی می شود و با همکاری آمریکا، نیروهای ترکیه و آمریکا یک منطقه امن در سوریه ایجاد می کنند. اما امن برای چه کسی؟ برای إشغال ترکیه یا گروههای تروریستی و مسلح؟

مساله تعجب برانگیز آنکه در این میان شاهد هیچگونه اعتراضی از سوی دولتهای عربی نیستیم و امور به نحوی پیش می رود که گویی همه چیز قانونی و در چارچوب عرف بین المللی است!

عراق، سهم عربستان است، توجه سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی عربستان به عراق، از سه سال پیش، با تحریک امریکا، آغاز شده است.

لبنان هم سهم عربستان سعودی است و هیچ دولت عربی نمی تواند در این باره با عربستان سعودی رقابت کند. آمریکا با قدرت دیپلماتیک و سیاسی خود، نقش عربستان در لبنان را تثبیت کرده است.

در مورد یمن، عربستان و امارات، نقش ها را با یکدیگر تقسیم کرده و تحت نظارت آمریکا عمل می کنند. اختلاف عربستان و امارات در جنوب یمن، مردم گرسنه یمنی و ادامه جنگ و فتنه، هیچ اهمیتی برای ایالات متحده ندارد.

اما مسئولان ایالات متحده باید در نظر داشته باشند که تلاش آنها برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، با استفاده از هم پیمانان عربشان، به دلایل مختلفی به شکست می انجامد، که مهمترین آن، سیاست شکست خورده آمریکا در منطقه است که سهم زیادی در افزایش و تقویت نفوذ ایران داشته است. در نهایت، آمریکا مجبور به تعامل با واقعیت نفوذ ایران در منطقه می شود، تا شاید بتواند منافع خود را تضمین کرده و از عواقب شکستش بکاهد.

نظرات بینندگان