arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

سخنگوی دولت: زنان می‌توانند در ورزشگاه حضور داشته باشند؛ برای حضور زنان در بازی ایران و کامبوج بلیت‌فروشی انجام می‌شود/ برخی برنامه‌ها در یک شبکه خاص خیلی جهت‌دار است/ یارانه نیازمندان و طبقات متوسط حذف نخواهد شد

علی ربیعی درباره حضور زنان در استادیوم و اظهارنظر رئیس دفتر رئیس‌جمهور که گفته بود فعلا حضور زنان در استادیوم‌ها به مصلحت نیست، گفت: صحبت آقای واعظی با صحبت‌های من در تناقض نبود. ایشان یک نگرانی را ابراز کرده بودند که از سوی برخی وجود دارد. زنان می‌توانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. البته عده‌ای در جامعه در این باره نگرانی دارند. آقای سلطانی‌فر تمهیدی چیده‌اند که زنان در بازی ایران با کامبوج در ورزشگاه حاضر شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت: زنان می‌توانند در ورزشگاه حضور  داشته باشند؛ برای حضور زنان در بازی ایران و کامبوج بلیت‌فروشی انجام می‌شود/ برخی برنامه‌ها در یک شبکه خاص خیلی جهت‌دار است/ یارانه نیازمندان و طبقات متوسط حذف نخواهد شد

سخنوی دولت گفت: کشورهای اثرگذار در منطقه بیشترین حق را برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای دارند.

به گزارش فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به نشست سه جانبه ایران روسیه و ترکیه، گفت: همانگونه که مطلع هستید رئیس جمهور دیشب برای شرکت در اجلاس سه جانبه سران سه کشور ایران روسیه و ترکیه به آنکارا سفر کرده است.

سخنگوی دولت تصرح کرد: این سفر در ادامه ابتکار مذاکرات آستانه است و مربوط به ایجاد صلح و ثبات در سوریه و برقراری نظم و ثبات سیاسی در این کشور و راه تعمیق ارتباطات سیاسی سه کشور و موضوعات دیگر منطقه است.کشورهای اثرگذار در منطقه بیشترین حق را برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای دارند.

*مذاکرات آستانه الگوی خوبی برای حل موضوعات منطقه است

ربیعی تصریح کرد: خود مذاکرات آستانه قطعاً الگویی است برای حل و فصل بحران هایی که در منطقه یا سایر مناطق بحران خیز وجود دارد. ما کشورهای مهم منطقه و کشورهایی که اثر گذار هستند در منطقه  بیشترین حق را برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای دارند و می توانند موثر باشند برای آن که الگوهایی ساخته شود که تعامل های منطقه‌ای بتواند مسائل منطقه را در درون خود حل و فصل کنیم.

*روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوران تاریخی است

وی ادامه داد: خوشبختانه روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوران تاریخی خود به سر می برد و استراتژی اصلی ما در سیاست خارجی، تعمیق روابط گسترده با همسایگان است شاید هیچگاه روابط با همسایگان و جدی بودن کار با همسایگان به برکت تحریم ها انقدر جدی پیگیری نمی شد.

*یکی از برکات تحریم ارتباط بیشتر با همسایگان است

ربیعی تاکید کرد: امروز من می‌گویم یکی از برکات تحریم این است که رویکرد ما در کار با همسایگان متعدد؛ امکان بسیار خوبی را برای ما فراهم کرده است.

وی با توجه به سفر رئیس جمهور به آنکارا گفت دیدارهای دو جانبه با روسیه و خریدهایی که از این کشور داریم و صادرات که به روسیه خواهیم داشت در این دیدار ها صحبت خواهد شد و همین طورکمیسیون های مشترک ما با ترکیه و روسیه تفاهم هایی صورت داده‌اند که در این سفر بخشی از آن ها عملیاتی خواهد شد.

*آمادگی همکاری با سازمان ملل برای حل بحران یمن

ربیعی با اشاره به طرح چهار ماده‌ای ایران در همان ابتدای بحران یمن اظهار داشت: ایران آمادگی همکاری با سازمان ملل متحد را برای صلح در یمن دارد.

سخنگوی دولت بیان داشت: در چند روز گذشته مسائل مهمی اتفاق افتاده که مهمترین آن بحث یمن است. در حالی که برخی بد اندیشان منطقه با طرح اتهامات بی اساس در مسیر ایجاد تفرقه حرکت می کنند و تلاش می کنند اعتماد بین همسایگان را افزایش دهند ما یک نمونه از این اقدامات مخرب را در روزهای گذشته در پی حادثه پیش آمده برای شرکت آرامکو عربستان مشاهده کردیم که متاسفانه به جای فرافکنی ها به ریشه های این جنگ و ناامنی و بی ثباتی منطقه توجه نمی‌شود.

*در جنگ یمن فرافکنی نشود

ربیعی تاکید کرد: ما معتقد هستیم یمنی که پنج سال است مورد هجوم قرار می‌گیرد و زیر شدیدترین حملات و رفتارهای ضد انسانی قرار دارد و کشته های زیاد و کودکان آواره بسیار و بی سرپرست محصول این عملیات پنج ساله علیه مردم بی دفاع است ریشه ها و بنیادهای ناامنی در منطقه است و نیاز به فرافکنی ندارد.

*قطعاً یمنی‌ها امکانات خود را توسعه داده‌اند

سخنگوی دولت اظهار داشت: قطعاً نخبگان یمنی هم امکانات و دانش خود را توسعه داده اند آنها هم متحدانی در منطقه برای خودشان دارند و ظرفیت های خود را افزایش دادند اینکه به دنبال فرافکنی باشند و باعث انتقام‌گیری و خونریزی و باز هم حمله مجدد به یمن و تهدید سایر کشورها راه‌حلی برای پایان این حوادث و مناقشات بدانند همان راه حل مسیر طی شده ایجاد بن بست و متاسفانه هزینه دادن کشورهای منطقه و سود بردن قدرت ها از جمله ایالات متحده آمریکا است.

*روحانی به نیویورک می‌رود

ربیعی بیان داشت: رییس جمهوری برای شرکت در سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند، امیدواریم در این سفر حقانیت و صبر استراتژیک ایران بیان شود. دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد.هیچ نشانه‌ای از صداقت در آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و با ادامه وضع موجود امکان دیدار میان روسای جمهوری ایران و آمریکا وجود ندارد. ما زمانی ملاقات خواهیم کرد که اطمینان حاصل کنیم مشکلات مردم ما حل می‌شود. توقف تحریم‌ها اصلی‌ترین موضوع مورد تاکید ما است.

وی درباره نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز گفت: در جلسه اخیر سران قوای سه گانه گزارشی از ثبات بازار و قیمت اجناس به علاوه مباحث مرتبط با تولید ارائه شد که در این بین گزارش‌های مرتبط با بازار ارز وضع مناسبی داشت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد اول آنکه بانک مرکزی اختیارات پیشین خود برای تنظیم بازار ارز را ادامه دهد. بحث تعزیرات و تنظیم کالا و خدمات نیز در این جلسه مطرح شد و تصمیم بر آن شد تا اختیاری برای یک سال به وزارت صمت برای پیشبرد بهتر اقدامات ارائه شود.

*استراتژی ما تعهد در برابر تعهد است

وی خاطر نشان کرد: همان‌طور که گفتیم استراتژی ما تعهد در برابر تعهد است. هر کشوری بخواهد برای خرید نفت ما پیشنهاد بدهد، ما آن را رد نمی‌کنیم. مطالب نادرستی در مورد جلسات سران سه قوه در صدا و سیما منتشر شد. در خصوص مبارزه با مفاسد هر تصمیمی گرفته شد احترام می‌گذاریم. ما دلمان می‌خواهد هیچ نگاهی به سمت رسانه‌های خارجی نرود.

ربیعی با تاکید بر اینکه به مصحلت کشور است که اعتماد به رسانه‌های داخلی‌مان افزایش یابد و ما به آن معتقد هستیم، اظهار داشت: هر چقدر اعتبار رسانه‌های داخلی افزایش یابد امنیت ملی ما هم افزایش می‌یابد.   

*یارانه نیازمندان و طبقات متوسط حذف نخواهد شد

سخنگوی دولت گفت: یارانه نیازمندان و طبقات متوسط حذف نخواهد شد. مجلس مصوب کرده بود که ما سه دهک را حذف کنیم که حدود 30 میلیون نفر می‌شود. امکان اعتراض و پاسخگویی هم به خوبی طراحی شده است اما اینکه فکر کنیم 30 میلیون نفر در مرحله حذف قرار خواهند گرفت این اجرایی نیست.

*صحبت واعظی با صحبت‌های من در تناقض نبود

ربیعی درباره  حضور زنان در استادیوم و اظهارنظر رئیس دفتر رئیس‌جمهور که گفته بود فعلا حضور زنان در استادیوم‌ها به مصلحت نیست، گفت: صحبت آقای واعظی با صحبت‌های من در تناقض نبود. ایشان یک نگرانی را ابراز کرده بودند که از سوی برخی وجود دارد. زنان می‌توانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. البته عده‌ای در جامعه در این باره نگرانی دارند. آقای سلطانی‌فر تمهیدی چیده‌اند که زنان در بازی ایران با کامبوج در ورزشگاه حاضر شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان تماشای بازی برای همه زنان وجود دارد؟ و این حضور گزینشی خواهد بود یا نه؟ گفت: حتماً بلیت فروشی انجام خواهد شد و گزینشی نخواهد بود. من هم برای بازدید به ورزشگاه خواهم رفت.

ربیعی  با اشاره به فوت سحر خدایاری بیان داشت: حادثه‌ای که پیرامون عدم حضور زنان رخ داد تلخ بود و برای ما درس‌آموزی داشت. فضای رسانه‌ای و تحلیلی ایجاد شده برای این موضوع کمی تقلیل‌گرایانه نگاه کرد. مساله دخترمان «سحر»، ابعاد مختلفی را پیش روی ما گذاشت که ما نمی‌توانیم بدون برخی تبیین‌ها تصمیم‌گیری کنیم. ما به سیاست‌های معطوف به جنسیت لازم داریم و نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم.

وی گفت: ما در دولت گروهی را برای بررسی همه جانبه در نظر گرفته‌ایم. نمی‌توانیم چشم مان را روی واقعیت‌ها ببندیم. محکوم کردن این و آن را چه فایده‌ای دارد؟ این اتفاق تلخ فرصتی فراهم کرد که تبیین جامعه شخناختی جرم شناختی و ... داشته باشیم و تقلیل گرایانه نگاه نکنیم.

*ما دنبال آرامش منطقه‌ایم

سخنگوی دولت در پاسخ به اتهام آمریکایی ها در مورد دست داشتن ایران در حوادث اخیر عربستان تاکید کرد: این اظهار نظر‌ها یک سنت آمریکایی است. این اظهار نظر غیردقیق است. باید ببینیم چه کسی از این اقدامات سود می برند. ریشه این اقدامات سرکوب یک جامعه است. ما دنبال آرامش منطقه ایم و این قبیل اقدامات نفع نمی بریم.

سخنگوی دولت درباره حواشی جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: چیزی که در آن برنامه درباره جلسه سران سه قوه مطرح شد، نادرست بود. لازم است بگویم که دولت واقعا میخواهد هیچ نگاه و چشمی به سمت رسانه‌های بیگانه نباشد. امنیت ملی ایران در گرو نوشته‌های خبرنگاران است بنابراین باید اعتماد به رسانه‌های داخلی افزایش پیدا کند.

وی افزود: اعتراض ما نه به یک رسانه و روزنامه، بلکه این اعتراضات به بخش‌های خاصی است چرا که برخی برنامه‌ها در یک شبکه خاص با خطی متفاوت جلو می‌رود البته این مسیر از ۹۲ آغاز شد ولی اخیرا تشدید شده است.

ربیعی خاطر نشان کرد: تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد واقعا عجیب و برخی مسایلی که مطرح می‌شود واقعا نادرست است ولی ما در حال صحبت و مذاکره هستیم تا از نقدهای درست بیشتر استفاده شود. نباید مطالب جعلی و ناامید کننده مطرح شود.

وی درباره حواشی اخیر جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و انتقاد رئیس‌جمهور از رئیس قوه قضائیه در جریان این جلسه نیز بیان کرد: این موضوع برای جلسه روز شنبه است و از قبل چنین بحثی وجود نداشته است. تعجب کردم چرا روز گذشته و امروز اخبار جهت‌دار منتشر و اخباری سازمان یافته به بیرون رسیده بود.

* اختلاف نظری در جلسه هماهنگی اقتصادی قوا وجود نداشت

ربیعی افزود: جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی جلسه‌ای برای مقابله با جنگ اقتصادی است؛ بنابراین اخباری که پشت ستاد جنگ را تضعیف کند، برخلاف مصالح ملی است. اخبار منتشر شده در این زمینه مخدوش بوده است. دادگاه‌های مبارزه با فساد جایی برای صید سیاسی کسی نیست. تعجب کردم یک خبر ناقص از جلسه سران قوا در حال انتشار است؛  این جلسه با دستور رهبری برای مقابله با جنگ اقتصادی بوده است.

وی  بیان کرد: در دو جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره شیوه انعکاس مطالب دادگاه بحث شد و موضوع جلوگیری از انعکاس نامتوازن این موضوع بود که آقای رئیسی هم متواضعانه گفت که موارد را مطرح کنند. آقای روحانی هم گفت که آیین دادرسی کیفری رعایت شود و اخبار گزینشی منتشر نشود. اختلاف نظری وجود نداشت و این خبر به صورت ناقص منتشر شده است.

سخنگوی دولت گفت: بحث مطرح شده این بود که تبلیغات نباید صورت بگیرد بلکه باید برای ریشه‌کن شدن فساد اقدام شود. بحث درباره نحوه انعکاس اخبار بوده تا غوغای رسانه ای شکل نگیرد. باید با اقدامات درست اگاهی مردم در زمینه فساد افزایش پیدا کند. سران سه قوه تاکید کردند که خیچ خط قرمزی در هیچ قوه‌ای نباید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: آیین دادرسی کیفری باید به نحو صحیح در دادگاه‌ها عملیاتی شود. پخش اخبار دادگاه‌ها نباید به شکلی باشد که موجب بی‌اعتمادی عمومی شود. گاهی اوقات خبری ناقص تلاشی عظیم را به سمت انحراف می‌کشاند.

*مهرماه یارانه ثروتمندان قطع می‌شود

وی در خصوص  حذف یارانه ثروتمندان نیز اظهار کرد: حذف یارانه ثروتمندان در حال اقدام است و در مهرماه این موضوع عملیاتی می‌شود و با میزان خطای حداقلی این موضوع صورت خواهد گرفت ولی قطعا فشاری به اقشار ضعیف و متوسط جامعه وارد نخواهد شد.

ربیعی گفت: پیش‌بینی می‌شود یارانه حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار نفر قطع شود ولی امکان اعتراض وجود خواهد داشت؛ بنابراین اینکه بگویند یارانه ۳۰ میلیون نفر قطع می‌شود، صحیح نیست.

سخنگوی دولت درباره  طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه و موضع دولت درباره آن نیز گفت: این موضوع در دولت هنوز مورد بحث قرار نگرفته است بنابراین نظری در این زمینه اعلام نخواهم کرد.

* مخالف دوقطبی‌سازی هستیم

وی اظهار داشت: مخالف دوقطبی‌سازی هستیم. آنچه رییس‌جمهوری در مورد انتخابات بیان کردند چیزی نبود جز فراخواندن مردم برای مشارکت در انتخابات؛ حضور مردم در انتخابات در این دوره و در این شرایط می تواند یک پیام مهم داشته باش. ما به حضور مردم نیاز داریم و آقای رییس جمهور هم از این منظر این بحث را مطرح کردند. ما یادمان نمی‌رود بعد از انتخابات 96 دو قطبی‌ها شروع شد.آنجایی که گفتند کسی که رای آورده مقابل فلان جریان خواهد ایستاد. دوقطبی‌سازی از دید دولت به ضرر جامعه است. برگردند و ببینند دوقطبی‌‌سازی‌ها را چه کسانی انجام می‌دهند. دوقطبی مذاکره و مقاومت، دوقطبی فساد و سلامت و امثالهم توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی امضای برجام با تاکید بر اینکه برجام مسیر شورای عالی امنیت ملی را طی کرد و مطابق قانون، بدون امضای رهبری مصوبات این شورا قابل اجرا نخواهد بود، گفت: بنابراین امکان تصمیم‌گیری دولت به تنهایی درباره این موضوعات وجود ندارد و برخی گفته‌ها جفا در حق رهبری است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تخصیص‌های بودجه به صداوسیما، گفت: در دو ماه گذشته دولت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تخصیص‌های صداوسیما به صورت کامل انجام شود، بنابراین پیگیری تخصیص‌ها به این سازمان کار صحیحی بود. اهداف مشترکی بین دولت و صداوسیما وجود دارد که تخصیص اخیر نیز در همین راستا است که بر اساس چارچوبی پیگیری خواهد شد. گلایه‌هایمان را نباید به طور کامل به یک سازمان ربط دهیم.

وی همچنین درباره اظهارات اخیر وزیر کشور در خصوص حجاب و جنجال‌های ایجاد شده درباره آن با بیان اینکه خود ایشان باید پاسخگوی این سوال باشند، گفت: موضع دولت درباره حجاب مشخص است؛ ما دعوت به رعایت می‌کنیم ولی اعتقادی به برهم زدن حریم‌ها نداریم؛ این موضوع فرهنگی است. با وزیر کشور صحبت و منظورش را اعلام خواهم کرد.

سخنگوی دولت درباره خرید تضمینی گندم نیز تاکید کرد: حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وارد چرخه خرید تضمینی شده است و هزار میلیارد تومان نیز سهم بانک است که تامین خواهد شد. دولت به اندازه نیاز از کشاورزان گندم خریداری کرده است و نیاز بیشتری ندارد.

ربیعی در پایان گفت: بخشی از گندم‌ها وارد صنعت شده و بخش دیگر به خوراک تبدیل شده است. مساله ما فقط در ذخایر است وگرنه دولت به طور کلی در زمینه گندم خودکفا است. ما برای مصرف داخلی کم و کسری در زمینه گندم ندارم.

نظرات بینندگان