arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

انتقاد چین از اتهام‌زنی‌‌های بی‌سند آمریکا به ایران درباره یمن: تا زمانی که حقایق قطعی درباره این حمله به دست نیامده،اتهام ‎زدن به هر کسی، اقدامی غیرمسئولانه است

سخنگوی وزارت خارجه چین از اتهام‌زنی‌های بی‌سند آمریکایی‌ها به ایران درباره عملیات روز شنبه یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در اولین واکنش رسمی پکن به عملیات پهپادی یمن به پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» عربستان سعودی، سخنگوی وزارت خارجه چین خواستار خویشتنداری طرف‌ها شده و از اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «هوا چون‌یینگ» سخنگوی دستگاه دیپلماتیک چین در نشست امروز دوشنبه خود در پکن به سوالی درباره عملیات پهپادی یمن به تاسیسات آرامکوی عربستان سعودی پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در رد اتهام‌زنی‌های آمریکا اعلام کرد، تا زمانی که حقایق قطعی درباره این حمله به دست نیامده است اتهام ‎زدن به هر کسی، اقدامی غیرمسئولانه است.

این مقام چینی افزود پکن امیدوار است که همه طرف‌های جنگ یمن، از خود خویشتنداری نشان دهند.

روز شنبه «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

به دنبال این حمله، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه سند مدعی شده که ایران تاسیسات آرامکو را هدف قرار داده و نه یمنی‌ها. او در حالی این حرف را زده که پیش از این و در جریان یک سخنرانی به دروغگویی خود و مدیرانش در سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) اذعان کرده بود.

پامپئو اوایل اردیبهشت امسال در دانشگاه «ای اند ام» تگزاس گفته بود: «شعار [دانشگاه نظامی] "وست پوینت" (دانشگاه محل تحصیل پامپئو) چه بود؟ "دروغ نگو، فریبکاری نکن، دزدی نکن و کسانی که این کار را می‌کنند، تحمل نکن." [اما] وقتی من رئیس سیا بودم، ما دروغ می‌گفتیم، فریبکاری می‌کردیم، دزدی می‌کردیم. ما برای این کارها یک دوره کامل آموزشی داشتیم».

نظرات بینندگان